Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Grote verscheidenheid in Europese P + R

Den Haag, 21 januari 2009

De P+R locaties in Europa verschillen enorm: uiteenlopende bewegwijzering en verschillende capaciteiten van de terreinen. Ook is de informatie over de locaties op internet is heel divers. Verder lopen de prijzen voor het gebruik hiervan zeer uiteen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de ANWB in samenwerking met haar Europese zusterclus heeft uitgevoerd.

Er zijn grote verschillen in de capaciteit. Zo heeft Ljubljana (Slovenië) maar één locatie met slechts 217 parkeerplaatsen. In Rome kan men echter kiezen uit 31 verschillende P+R faciliteiten met in totaal 13.000 parkeerplekken. In Luxemburg, Berlijn, Keulen en Hamburg is parkeren helemaal gratis. In de overige steden moet voor een aantal locaties betaald worden.

Genève heeft de duurste P+R locaties uit het onderzoek. Gemiddeld betaalt de bezoeker daar ¤14,70 per dag. De duurste faciliteit kost rond de ¤30,- voor 12 uur parkeren. En daar komen nog ¤2,¬2,- per persoon bij voor de kosten van het openbaar vervoer naar de stad. Bij de meeste steden worden de tarieven hoger, naar mate de P+R dichter bij het stadscentrum ligt. Dit is alleen niet het geval bij Praag en Amsterdam. In Amsterdam kost P + R ¤6 per dag incllusief een ov-retour naar het stadscentrum.

In het onderzoek zijn de P+R locaties van 22 grote steden in 19 Europese landen onder de loep genomen.

De volgende zaken zijn beoordeeld:


* Omvang van de faciliteiten

* Eigenschappen van de faciliteit

* Aansluiting met het openbaar vervoer

* Informatie over de terreinen

Verder speelden in de beoordeling mee of er uitbreidingsplannen waren.

De P + R voorzieningen bieden een automobilist de mogelijkheid om hun auto aan de rand van de stad te laten staan en met het openbaar vervoer naar het centrum te reizen. Dit wordt steeds aktueler omdat in een aantal Europese steden milieuzones worden ingevoerd en oudere, meer vervuilende auto's uit de centra worden geweerd. Aan de rand van de stad geldt doorgaans een lager tarief dan in het centrum. Ook is er aan de rand van de stad makkelijker een parkeerplek te vinden. P + R faciliteiten leveren hiermee een bijdrage aan de bereikbaarheid en de leefbaarheid van steden.