Gemeente Elburg


De raad der gemeente Elburg;

gezien het advies van de werkgroep evaluatie vergaderstelsel van januari 2007; gezien het advies van de commissie AB van 28 februari 2007 en 28 maart 2007; gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
a. voorzitter: de voorzitter van de raad of diens vervanger; b. amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen; c. subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft; d. motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;
e. voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering; f. initiatiefvoorstel: een voorstel voor een verordening of een ander voorstel. Artikel 2 De voorzitter
De voorzitter is belast met:
a. het leiden van de vergadering;
b. het handhaven van de orde;
c. het doen naleven van het reglement van orde;
d. hetgeen de Gemeentewet of dit reglement hem verder opdraagt. Artikel 3 De griffier

1. De griffier is in elke vergadering aanwezig.
2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een door de raad daartoe aangewezen plaatsvervangend griffier.

3. De griffier kan, indien daartoe door de voorzitter uitgenodigd, aan de beraadslagingen als bedoelt in dit reglement deelnemen.
Artikel 4 De secretaris
De vergadering kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement. Artikel 5 Het presidium

1. De raad heeft een presidium.

2. Het presidium bestaat uit de voorzitter en de fractievoorzitters. De griffier is in elke vergadering van het presidium aanwezig.

3. De voorzitter kan voorstellen de secretaris uit te nodigen voor het presidium.





---


4. Elke fractievoorzitter wijst een lid van de raad aan, die hem bij zijn afwezigheid in het presidium vervangt.

5. Elke fractievoorzitter heeft één stem in het presidium.
6. Het presidium heeft, naast de taken opgenomen in de artikelen 9, 11, 16, 20, 42 en 43 van deze verordening, als taak aanbevelingen te doen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad en van zijn commissies. Artikel 6 De agendacommissie

1. Er is een agendacommissie die werkt onder mandaat van het presidium.
2. De agendacommissie bestaat uit de burgemeester (vz.) en maximaal vier raadsleden. De griffier is in de vergaderingen van de agendacommissie aanwezig.
3. De agendacommissie heeft tot taak de agenda's van de raad, raadscommissie en infosessie op te stellen. Zij bepaalt de wijze van behandeling van de aangedragen onderwerpen alsmede de behandelrijpheid en compleetheid van de vergaderstukken.
4. Indien voorgedragen agendapunten naar het oordeel van de agendacommissie niet behandelrijp zijn, kan de agendacommissie deze terugleggen bij de indiener.
5. Als de agendacommissie verdeeld is over een bepaald onderwerp, wordt het onderwerp