Gemeente Spijkenisse
Direct dienstverband voor aanvragers bijstand in Spijkenisse
21 januari 2009
Werk voor Spijkenisse
Sinds kort gaan klanten niet alleen bij re-integratie-bedrijven, maar
ook bij de gemeente zelf aan het werk, bijvoorbeeld in de rayons.
Zij krijgen geen bijstandsuitkering, maar loon. De gemeente wil
hiermee meer mensen uit de bijstand krijgen en houden. Het project,
`Werk voor Spijkenisse' is een belangrijk instrument om Spijkenissers
die een bijstandsuitkering aanvragen, ook de komende jaren aan werk te
helpen. Wethouder Hanneke Hamerslag ging woensdag 21 januari 2009 met
een ploeg mee naar een van de rayons om mee te helpen schoonmaken en
opruimen in de wijken.
Sinds de start van deze collegeperiode in 2006 heeft de gemeente een
zeer goed resultaat geboekt: het totale klantenbestand Wet Werk en
Bijstand is met 21,6% gedaald van 2012 naar 1578 personen. Het
afgelopen jaar is het aantal bijstandscliƫnten tot 65 jaar gedaald van
1510 naar 1413, een daling van 6,4%.
Het aantal jongeren tot 25 jaar in de bijstand is vorig jaar gedaald
van 95 naar 82, een daling van 13,7%. Nu de economische omstandigheden
minder rooskleurig zijn, ligt er een belangrijke opgave voor `Werk
voor Spijkenisse'.
Iedereen die een WWB-uitkering aan wil vragen, doet verplicht mee aan
`Werk voor Spijkenisse'. Aanvragers van een uitkering krijgen een
dienstverband aangeboden van maximaal 32 uur per week. Hiervan gaan ze
20 uur per week aan de slag, maximaal 12 weken lang. Ze verrichten in
die periode licht en schoon productiewerk en onderhoudswerkzaamheden
om werkritme op te doen en om `werknemersvaardigheden' aan te leren.
Het project, `Werk voor Spijkenisse', wordt onder andere uitgevoerd in
samenwerking met de rayons, De Welplaat, het UWV Werkbedrijf, de SKS,
de Stichting Studerende Moeders en de Stichting Dress for Success.
Daarnaast wordt 12 uur per week gewerkt aan het zoeken naar een
reguliere betaalde baan. Onder begeleiding gaan de aanvragers
vacatures zoeken, hun cv opstellen, solliciteren en
sollicitatietrainingen volgen. Ook bekijken klant en begeleider of
terug naar school of een opleiding een mogelijkheid is. Als het nodig
is, krijgt de deelnemer ondersteuning. Er kan bijvoorbeeld
schuldhulpverlening of scholing worden ingezet. Doel is het vinden van
een regulier betaalde baan. Als dit niet binnen 12 weken lukt, dan
zijn er nog mogelijkheden zoals een re-integratietraject of een
werk-leerbaan. Ook deze vormen van werk zijn erop gericht de klant zo
snel mogelijk naar een regulier betaalde baan te begeleiden.