Gemeente Spijkenisse


Direct dienstverband voor aanvragers bijstand in Spijkenisse

21 januari 2009

Werk voor Spijkenisse

Sinds kort gaan klanten niet alleen bij re-integratie-bedrijven, maar ook bij de gemeente zelf aan het werk, bijvoorbeeld in de rayons.

Zij krijgen geen bijstandsuitkering, maar loon. De gemeente wil hiermee meer mensen uit de bijstand krijgen en houden. Het project, `Werk voor Spijkenisse' is een belangrijk instrument om Spijkenissers die een bijstandsuitkering aanvragen, ook de komende jaren aan werk te helpen. Wethouder Hanneke Hamerslag ging woensdag 21 januari 2009 met een ploeg mee naar een van de rayons om mee te helpen schoonmaken en opruimen in de wijken.

Sinds de start van deze collegeperiode in 2006 heeft de gemeente een zeer goed resultaat geboekt: het totale klantenbestand Wet Werk en Bijstand is met 21,6% gedaald van 2012 naar 1578 personen. Het afgelopen jaar is het aantal bijstandscliƫnten tot 65 jaar gedaald van 1510 naar 1413, een daling van 6,4%.

Het aantal jongeren tot 25 jaar in de bijstand is vorig jaar gedaald van 95 naar 82, een daling van 13,7%. Nu de economische omstandigheden minder rooskleurig zijn, ligt er een belangrijke opgave voor `Werk voor Spijkenisse'.

Iedereen die een WWB-uitkering aan wil vragen, doet verplicht mee aan `Werk voor Spijkenisse'. Aanvragers van een uitkering krijgen een dienstverband aangeboden van maximaal 32 uur per week. Hiervan gaan ze 20 uur per week aan de slag, maximaal 12 weken lang. Ze verrichten in die periode licht en schoon productiewerk en onderhoudswerkzaamheden om werkritme op te doen en om `werknemersvaardigheden' aan te leren. Het project, `Werk voor Spijkenisse', wordt onder andere uitgevoerd in samenwerking met de rayons, De Welplaat, het UWV Werkbedrijf, de SKS, de Stichting Studerende Moeders en de Stichting Dress for Success.

Daarnaast wordt 12 uur per week gewerkt aan het zoeken naar een reguliere betaalde baan. Onder begeleiding gaan de aanvragers vacatures zoeken, hun cv opstellen, solliciteren en sollicitatietrainingen volgen. Ook bekijken klant en begeleider of terug naar school of een opleiding een mogelijkheid is. Als het nodig is, krijgt de deelnemer ondersteuning. Er kan bijvoorbeeld schuldhulpverlening of scholing worden ingezet. Doel is het vinden van een regulier betaalde baan. Als dit niet binnen 12 weken lukt, dan zijn er nog mogelijkheden zoals een re-integratietraject of een werk-leerbaan. Ook deze vormen van werk zijn erop gericht de klant zo snel mogelijk naar een regulier betaalde baan te begeleiden.