Flitspaal te koop op Kapaza!

21/01/2009 11:05

OP DE BEECK & PARTNERS

Zoekertjessite: forum voor kritische consument


Het succes van Kapaza! groeit elk jaar. Om verschillende redenen: consumenten kopen strategischer, letten meer op het prijskaartje, zijn meer vertrouwd met e-commerce, - En ze zien de zoekertjessite steeds vaker als een communicatiemiddel. Met soms vreemde koopjes tot gevolg.


Bied op België





Kapaza! lanceert elke maand een onlinepoll rond een leuk thema. In januari werd het startschot gegeven met de vraag: "Wat is het gekste item dat u hier kon kopen?" Een flitspaal belandde op de eerste plaats, 'rondjes lopen rond het huis' werd nummer twee, en België strandde op de derde plaats. Ook de Belgische Voetbalbond, en aandelen van Dexia en Fortis stonden in het lijstje.





Uitslag poll* Aantal Stemmen (100%)


Een flitspaal 40%


Rondjes lopen rond het huis 22%


België 17%


Fortis & Dexia aandelen 16%


De Belgische Voetbalbond 5%





*Bepaalde items werden, in lijn met onze algemene richtlijnen, meteen na plaatsing


van de zoekertjessite verwijderd.





Ieder zijn mening


Flitspalen, de Belgische Voetbalbond, - dient Kapaza! als frustratie-uitlaatklep? Herman Konings, trendwatcher: "Zulke opvallende aanbiedingen op Kapaza! zijn inderdaad statements. Vroeger was communicatie via zoekertjessites puur op de producten gericht. Maar de laatste jaren wordt dat breder. Consumenten zijn steeds actiever en mondiger op het internet. Ze geven online graag hun mening over producten of bedrijven. De ideale middelen daarvoor? Laagdrempelige media, die je gemakkelijk kunt gebruiken. Kapaza! is daar een mooi voorbeeld van."





Consument consumandert


Sites waarop klanten tweedehandse spullen (ver)kopen worden steeds populairder. Volgens Herman Konings zijn daar meerdere redenen voor. "Er is steeds minder weerstand tegen e-commerce, en ook tegen tweedehands. Mensen beseffen dat je via sites als Kapaza! echt degelijke dingen op de kop tikt. En het is bovendien goedkoper: mooi meegenomen in deze tijden van economische malaise.


Al gaat het klanten niet alleen om het prijskaartje. Ze consuminderen niet alleen, ze consumanderen ook. De laatste jaren kopen mensen op een andere manier: ze geven liever wat meer geld uit aan kwaliteit - die dan ook langer meegaat - dan aan goedkopere wegwerpproducten. En dan zijn zoekertjessites ideaal. Voor kleding bijvoorbeeld: degelijke merkenkleding vind je er tegen interessante prijzen, terwijl kledij van ketens eerder naar spullenhulp dan naar een zoekertjessite gaat. En natuurlijk mag je het unieke karakter van tweedehandse items niet vergeten. Want zo'n aankoop heeft altijd een verhaal, een ziel. En dat spreekt consumenten aan."


Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel