ECN



donderdag 22 januari 2009 10:18

Wegverkeer op elektriciteit en waterstof onmisbaar voor schone toekomst

Er is een hoofdrol weggelegd voor elektriciteit en waterstof in het
wegverkeer om in de toekomst de CO2 -uitstoot sterk te verminderen. Dit
blijkt uit een studie van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) over
de bijdrage die duurzame innovatie in het wegverkeer kan leveren aan de
doelstellingen van het Nederlandse klimaatbeleid.

ECN heeft een aantal innovaties in brandstoffen en aandrijvingen op
een rij gezet, de effecten daarvan op het klimaat in kaart gebracht en
de gevolgen voor het overheidsbeleid beschreven. Een aantal
technologieën, zoals hybride voertuigen, eerste generatie
biobrandstoffen, intelligente ICT toepassingen in de auto, en CNG (als
voorloper van groen gas), is al voldoende ver ontwikkeld voor
grootschalige marktintroductie. Helaas bieden die technologieën op de
wat langere termijn onvoldoende vermindering van CO2-emissies.
Bovendien is er bij eerste generatie biobrandstoffen, behalve van een
beperkt potentieel, ook sprake van sterke ongewenste neveneffecten.

Op de lange termijn (2030-2040) is er behoefte aan (vrijwel)
nul-emissie technologie. Naast energiebesparing en tweede generatie
biobrandstoffen zijn twee innovaties hiervoor uitermate geschikt:
- Rijden op waterstof in brandstofcelautos
- Elektrisch rijden, eventueel in een plug-in hybride auto

Op dit moment is het nog te vroeg om aan te geven welke van de
laatstgenoemde twee innovaties uiteindelijk de markt zal domineren.
Pas rond 2015 zal daar meer duidelijkheid over zijn. Om het duurzame
karakter te waarborgen is het essentieel dat elektriciteit of
waterstof op een schone manier wordt geproduceerd. Bijvoorbeeld door
duurzame biomassa en stroom uit zon en wind in te zetten. Bij de inzet
van fossiele brandstoffen, zoals kolen en gas, zal de daarbij
vrijkomende CO2 moeten worden afgevangen en opgeslagen (Carbon Capture
and Storage, CCS). Hoewel er nu nog geen keuze gemaakt kan worden, is
het noodzakelijk beide innovaties parallel verder te ontwikkelen,
zodat er alternatieven zijn als de grenzen van het verder
optimaliseren van de klassieke verbrandingsmotor in zicht komen. Dit
is niet alleen van belang voor het klimaat, maar ook om onze
afhankelijkheid van olie te verminderen.

Rijden op waterstof en elektriciteit zijn nu nog in demonstratiefase
en vergen systeeminnovaties, met gecoördineerd beleid op meerdere
fronten. Vanwege de schaalgrootte is Europees beleid cruciaal. ECN
adviseert de Nederlandse overheid om, binnen de koers die Europa
vaart, strategische keuzes te maken die de nationale belangen het
beste dienen. Er is ook een aantal niches, zoals innovatieve bussen en
ICT, waarin Nederland een voortrekkersrol kan spelen. Nederland kan
ook coalities vormen met andere landen om invloed uit te oefenen op
Europees beleid, zoals het uitwerken van certificering van de
duurzaamheid van biobrandstoffen of het opstellen van
lange-termijnnormen voor CO2-emissies van voertuigen, waarbij
innovatieve oplossingen een extra stimulans kunnen krijgen. Verder
moet de overheid een coördinerende rol spelen in het opzetten van een
infrastructuur voor vervoer op waterstof en elektriciteit.

Het rapport kan hier worden gedownload.
Informatie met grafiek en tabel staat in de bijlage.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Coen Hanschke, onderzoeker beleidsstudies
Telefoon: 0224-564224
hanschke@remove-this.ecn.nl

of
Florentine de Maar, persvoorlichter
Telefoon: 0224-564050
demaar@remove-this.ecn.nl
---