Single bestempelt Smart als meest `foute' automerk


OOSTERHOUT, 20090122 -- Van alle automerken heeft Smart het beroerdste imago onder de singles in Nederland. Maar liefst 45 procent bestempelt dit automerk als de meest `foute'. Ook Daihatsu maakt met 27 procent geen beste beurt. Met beide merken zegt de single niet geassocieerd te willen worden. Daarnaast blijkt dat 11 procent van de mannen het anno 2009 vervelend vindt als zijn nieuwe vriendin in een duurdere auto rijdt dan hijzelf. Dit blijkt ondermeer uit een enquête van Online Magazine Singlessite.nl waarin singles en hun auto centraal stonden.

Sportief versus prijs
In tegenstelling tot Smart en Daihatsu doen andere automerken het bij de singles juist bijzonder goed. Volkswagen, BMW en Peugeot scoren hoog qua populariteit, maar ook Ford, Renault en BMW genieten een positief imago binnen deze doelgroep. De single man legt zijn prioriteiten bij de aanschaf van een nieuw karretje overigens elders dan zijn vrouwelijke equivalent. Hij selecteert een auto op de kenmerken: sportief, comfortabel en stoer terwijl zij zich primair laat leiden door de prijs.

M/V verschillen
Uit de enquête komen nog meer interessante M/V verschillen naar voren. Zo'n 11 procent van de mannen vindt het nog altijd vervelend als zijn toekomstige vriendin in een duurdere auto rijdt dan hijzelf. Dit in tegenstelling tot de vrouwen die dezelfde vraag kregen voorgeschoteld. De dames laat het volkomen koud wie er van hen in de duurste auto rijdt. Het overgrote deel van de vrouwen (87%) vindt het overigens wel belangrijk dat hun toekomstige partner überhaupt een eigen auto heeft. De heren in kwestie maken zich daar dan weer minder druk om (66%).

Musthaves & droomauto
Op de vraag welke `musthaves' hun geliefde auto beslist moet bevatten blijkt stuurbekrachtiging voor beide seksen de meest essentiële te zijn. Vervolgens mag er bij de vrouwen geen radio/cd speler ontbreken terwijl de heren niet zonder airco willen rondrijden. En als men de kans had om, zonder budgetbeperkingen, een nieuwe auto uit te mogen kiezen dan vallen de dames voor een duur type Volvo of Audi TT, en dromen de mannen van een heuse Porsche of Aston Martin.