FloraHolland
Inspirerende FloraHolland-bijeenkomst voor Jonge Rozen Ondernemers
FLORAHOLLAND AALSMEER, 23 januari 2009 (persbericht) - Kies bewust
welk marksegment je wilt bedienen, stem de bedrijfsmogelijkheden daar
op af, zorg voor een goed imago en maak je beloften in het
marketingtraject ook waar. Dat was de rode draad tijdens de
bijeenkomst voor Jonge Rozen Ondernemers, die FloraHolland deze week
in Aalsmeer organiseerde. Zeventig mensen namen deel aan de
bijeenkomst, die op initiatief van jonge rozenaanvoerders werd
georganiseerd. "Dit is een beetje uit de hand gelopen", grapte
Floraholland-product manager Roos Teun van Turenhout in zijn
openingswoord over die onverwacht hoge opkomst. Interessante sprekers
deelden met de rozenkwekers onder regie van Matthijs Beelen
(gewasspecialist LTO) als discussieleider hun visie op de toekomst.
Herkomst onbelangrijk voor eindklant
"Maak bewuste strategische keuzes, werk door schaalvergroting
efficiënter en tegen lagere overheadkosten, en benut je eigen
specifieke teeltkennis als Nederlandse rozenteler optimaal", hield
Marco van Zijverden (CEO van de Dutch Flower Group) de aanwezige
rozenondernemers voor. Hij zette de bezoekers ook aan tot `global
thinking' over de meest geschikte teelt en het gunstigste
teeltgebied.
Eric van 't Boveneind, directeur van Zurel, benadrukte vooral het
aangaan van allianties. De partner in het ene project kan daarbij ook
weer de concurrent zijn in een ander project. "Kijk als onderdeel van
je bedrijfsstrategie ook goed naar het ontwikkelen van meerdere
inkomstenstromen", gaf hij de aanwezigen mee. Als voorbeelden noemde
hij energieteruggave aan het net en het op zoek gaan naar projecten
met subsidiekansen.
Beide exporteurs maakten duidelijk dat in veel marktsegmenten de
herkomst van een product geen rol speelt. Een goede
prijs-/kwaliteitverhouding is voor hun klanten belangrijker. Beiden
gaven ook aan een blijvende rol te zien voor de detaillist en
groothandel. Voorwaarde is wel dat die schakels in de keten zichtbaar
waarde blijven toevoegen.
Kwaliteitskeurmerk als kans
Henry Müller, commercieel directeur van Sher Karuturi, gaf inzicht in
de rozenhistorie en de toekomstvisie van Karuturi Global Ltd.
Karuturi, dat productiefaciliteiten heeft in drie landen, wil vanuit
elk productiegebied specifieke markten en marktsegmenten bedienen.
Hoe de markt en de sector er in de verdere toekomst uit kunnen zien
werd vervolgens uitgebreid bediscussieerd aan de hand van een aantal
prikkelende opmerkingen van Mark-Jan Terwindt, manager van
FloraHolland Connect.
Alle sprekers gaven aan dat de Nederlandse roos haar herkenbaarheid
kan vergroten met een kwaliteitskeurmerk. Met zo'n kwaliteitskeurmerk
kunnen Nederlandse rozenkwekers ook in de rozenwereld van 2020 hun
marktpositie behouden.
Voor de aanwezige kwekers was de snelle verdere ontwikkeling van de
virtuele klok een belangrijk aandachtspunt. Ook een ander veiltijdstip
kwam aan orde als middel om de positie van Nederland als logistiek
knooppunt en internationaal handelcentrum te borgen. In de reacties
uit de zaal was de zorg over de toekomst van de rozenteelt goed
merkbaar, maar de prikkel van een uitdagende toekomst was minstens zo
sterk.
Bij de foto: Veel interactie tussen zaal en sprekers tijdens de
bijeenkomst voor Jonge Rozen Ondernemers