FloraHolland


Inspirerende FloraHolland-bijeenkomst voor Jonge Rozen Ondernemers

FLORAHOLLAND AALSMEER, 23 januari 2009 (persbericht) - Kies bewust welk marksegment je wilt bedienen, stem de bedrijfsmogelijkheden daar op af, zorg voor een goed imago en maak je beloften in het marketingtraject ook waar. Dat was de rode draad tijdens de bijeenkomst voor Jonge Rozen Ondernemers, die FloraHolland deze week in Aalsmeer organiseerde. Zeventig mensen namen deel aan de bijeenkomst, die op initiatief van jonge rozenaanvoerders werd georganiseerd. "Dit is een beetje uit de hand gelopen", grapte Floraholland-product manager Roos Teun van Turenhout in zijn openingswoord over die onverwacht hoge opkomst. Interessante sprekers deelden met de rozenkwekers onder regie van Matthijs Beelen (gewasspecialist LTO) als discussieleider hun visie op de toekomst.

Herkomst onbelangrijk voor eindklant
"Maak bewuste strategische keuzes, werk door schaalvergroting efficiënter en tegen lagere overheadkosten, en benut je eigen specifieke teeltkennis als Nederlandse rozenteler optimaal", hield Marco van Zijverden (CEO van de Dutch Flower Group) de aanwezige rozenondernemers voor. Hij zette de bezoekers ook aan tot `global thinking' over de meest geschikte teelt en het gunstigste teeltgebied.
Eric van 't Boveneind, directeur van Zurel, benadrukte vooral het aangaan van allianties. De partner in het ene project kan daarbij ook weer de concurrent zijn in een ander project. "Kijk als onderdeel van je bedrijfsstrategie ook goed naar het ontwikkelen van meerdere inkomstenstromen", gaf hij de aanwezigen mee. Als voorbeelden noemde hij energieteruggave aan het net en het op zoek gaan naar projecten met subsidiekansen.
Beide exporteurs maakten duidelijk dat in veel marktsegmenten de herkomst van een product geen rol speelt. Een goede prijs-/kwaliteitverhouding is voor hun klanten belangrijker. Beiden gaven ook aan een blijvende rol te zien voor de detaillist en groothandel. Voorwaarde is wel dat die schakels in de keten zichtbaar waarde blijven toevoegen.

Kwaliteitskeurmerk als kans
Henry Müller, commercieel directeur van Sher Karuturi, gaf inzicht in de rozenhistorie en de toekomstvisie van Karuturi Global Ltd. Karuturi, dat productiefaciliteiten heeft in drie landen, wil vanuit elk productiegebied specifieke markten en marktsegmenten bedienen. Hoe de markt en de sector er in de verdere toekomst uit kunnen zien werd vervolgens uitgebreid bediscussieerd aan de hand van een aantal prikkelende opmerkingen van Mark-Jan Terwindt, manager van FloraHolland Connect.
Alle sprekers gaven aan dat de Nederlandse roos haar herkenbaarheid kan vergroten met een kwaliteitskeurmerk. Met zo'n kwaliteitskeurmerk kunnen Nederlandse rozenkwekers ook in de rozenwereld van 2020 hun marktpositie behouden.
Voor de aanwezige kwekers was de snelle verdere ontwikkeling van de virtuele klok een belangrijk aandachtspunt. Ook een ander veiltijdstip kwam aan orde als middel om de positie van Nederland als logistiek knooppunt en internationaal handelcentrum te borgen. In de reacties uit de zaal was de zorg over de toekomst van de rozenteelt goed merkbaar, maar de prikkel van een uitdagende toekomst was minstens zo sterk.

Bij de foto: Veel interactie tussen zaal en sprekers tijdens de bijeenkomst voor Jonge Rozen Ondernemers