Nederlandse Spoorwegen

Fashion Week DOWNTOWN
Kick-off openbare programma van AIFW op NS-station Amsterdam Centraal

De officiële opening van Fashion Week DOWNTOWN vindt plaats op zaterdag 24 januari op NS-station Amsterdam Centraal, met een officiële fotoshoot waarbij de centrale hal van Amsterdam Centraal als podium dient. Amsterdam staat van 24 januari tot en met 1 februari geheel in het teken van mode. Meer dan 80 locaties, waaronder winkels, galeries en clubs, nemen deel aan Fashion Week DOWNTOWN met diverse exposities, shows, een etalagewedstrijd en diverse lanceringen en feesten. Het openbare programma Fashion Week DOWNTOWN is opgericht om aan de grote interesse van het publiek tegemoet te komen. Amsterdam heeft als enige stad ter wereld een openbaar programma tijdens Fashion Week dat wordt georganiseerd in samenwerking met winkels, galeries en musea. Fashion Week DOWNTOWN loopt parallel aan het officiële AIFW programma en is voor iedereen toegankelijk.

Kick-off NS-station Amsterdam Centraal
Aanstaande zaterdag 24 januari gaat Fashion Week DOWNTOWN om 10.00 uur van start met een officiële fotoshoot waarbij de centrale hal van Amsterdam Centraal als podium dient. James Veenhoff, initiatiefnemer van AIFW, presenteert het officiële openbare Fashion Week programma en opent samen met Joost Ravoo, regiodirecteur NS en model Kassandra, bekend van Holland Next Topmodel, de expositie van catwalkfoto's van tien edities AIFW. Deze is gedurende de gehele Fashion Week te zien in de middentunnel. Tussen 12.00-14.00 uur vindt een modelhunt plaats op perron 2a, waarvoor de afgelopen tijd kanshebbers zijn geselecteerd. Bezoekers aan het station worden door middel van deze evenementen betrokken bij het publieke onderdeel Fashion Week DOWNTOWN, dat wordt gesponsord door NS.

NS brengt fashion naar de reiziger
NS brengt de reiziger naar de Fashion Week en de Fashion Week naar de reiziger. Vanwege het laagdrempelige karakter van Fashion Week DOWNTOWN wil NS haar reizigers op een leuke en verrassende manier de kans bieden de sfeer te proeven van de modeweek. De bezoeker wordt hiertoe vanaf Amsterdam Centraal verleidt de uitgestippelde route van evenementen in galeries, musea en winkels te volgen. Amsterdam zal haar imago als inspiratie- en modestad eer aan doen en de Fashion Week voor iedereen tot een beleving maken.

James Veenhoff, organisator AIFW: "Elke editie kiezen we uit de openbare evenementen van Fashion Week de meest spectaculaire. Afgelopen zomer vonden we de aankomst van de jonge talenten in een antieke trein, met een mini-modeshow op het perron, het leukste nieuwe onderdeel. Ook deze editie maakt NS de Amsterdamse mode zichtbaar en geeft een fantastisch startpunt aan de week."

Joost Ravoo, Regiodirecteur NS: "Wij zijn trots op de bekroning van meest spectaculaire event door AIFW. Deze editie organiseren we opnieuw een inspirerend event voor het publiek. De bekroning zien we als een stimulans om het station nog vaker in te zetten als startpunt van events in Amsterdam. Daarmee maken we het station tot poort van de stad zowel in de letterlijke als in overdrachtelijke zin. Bovendien zal NS in de nabije toekomst moderetail op stations introduceren en het is goed om te zien dat de combinatie NS en mode nu al aanslaat."




Programma Fashion Week DOWNTOWN
Fashion Week DOWNTOWN bestaat onder andere uit exposities, shows en diverse lanceringen en feesten. Een aantal hoogtepunten zijn:
De nieuwe collectie van de Heineken Beat Collection by Bas Kosters. Een collectie geïnspireerd door graphics, muziek en Heineken erfenis. Daarna zal het spectaculaire openingsfeest plaatsvinden in de Heineken Experience. ROCK-`N-ROLL KATE by Mick Rock is vanaf 27 januari te zien bij V!P's International Art Galleries. Deze foto's hebben het glam/punk gevoel in de klassieke sfeer. Ook ELLE organiseert de befaamde ELLE Style Awards in de Gashouder op donderdag 29 januari. 5 jonge stilisten krijgen de kans om te felbegeerde Stilist Award in de wacht te slepen. Levi's houdt de BACKPOCKET ART against Aids exhibition in the Coffee Company op de van Woustraat. Diverse artiesten uit de verschillende disciplines hebben een persoonlijke noot toegevoegd aan een achterzak.
Iris van Herpen zal haar krachten bundelen met fotograaf Rollan Dider at Gallery Fashionmania.
DENHAM `the jeanmaker' presenteerd: HIGHLIGHTS from the DENHAM GARMENT LIBRARY. Het publiek krijgt een kijkje in het Denham sample museum. Maison Descartes organiseert Impression Dior. De accessoires collectie tentoonstelling is gemaakt door studenten van de Parisian High School Octave Feuillet. De Prelude vindt plaats op maandag 26 januari in de Stadsschouwburg. Ontwerpers; Conny Groenewegen, Sjaak Hullekes and Sebastic, Marcha Hüskes, Mattijs van Bergen en Catta Donkersloot zullen hun collectie showen deze avond. De Modefabriek vindt plaats op 25 en 26 januari. Daarnaast gaat er vanaf 25 januari een nieuwe tweedaagse beurs van start in het World Fashion Centre genaamd Plein 13.

Amsterdam International Fashion Week
AIFW is in 2004 gestart als een initiatief om Amsterdam op de kaart te zetten als een bruisende, internationaal georiënteerde mode-bestemming. Fashion Week vormt tweemaal per jaar het hoogtepunt van de Nederlandse mode, met een programma van modeshows, vakbeurzen, presentaties, lezingen en feesten. Het showprogramma en de lezingen zijn met name gericht op professionals en vinden plaats op het Westergasfabriekterrein. Om aan de enorme vraag van het grote publiek te voldoen, is het Fashion Week DOWNTOWN programma gestart: shows, feesten, lezingen en exposities op het gebied van mode, die in samenwerking met Amsterdamse musea, galeries, clubs en winkeliers worden georganiseerd.

Sponsors AIFW
Sinds de laatste editie is Fortis Bank Nederland hoofdsponsor en partner van Amsterdam International Fashion Week. Met sponsoring wil Fortis Bank Nederland illustreren dat zij de financiële partner is voor ondernemingen in de mode industrie. Deze samenwerking benadrukt ook Fortis Bank Nederland support voor jong Nederlands talent in de mode industrie en verder. Daarnaast wordt de AIFW mede mogelijk gemaakt door Sanoma Uitgevers B.V., Redken, Maybelline New York, Heineken, NS, Moët & Chandon, Amsterdam Airport Area, JCDecaux, Evian, Enorm, Torres, Toyota en Amsterdam Partners.

Het programma van Fashion Week DOWNTOWN is terug te vinden op de website www.AIFWdowntown.nl of in de officiële krant van AIFW, te vinden op het Westergasterrein, CS Amsterdam, Modefabriek en alle overige deelnemende Fashion Week DOWNTOWN locaties.

De fotoshoot en de modelhunt tijdens de kick-off op 24 januari worden mede mogelijk gemaakt door partners van AIFW: Maybelline New York, Redken, Grazia en model agency House of Orange.


---
Voor meer informatie over de kick-off neem contact op met: NS, Carola Belderbos, tel. 06 ­ 4726 8397 Voor meer persinformatie of interviewvragen rond AIFW kunt u contact opnemen met: Spice PR: Mijke de Jong, aifw@spicepr.nl tel. 020 ­ 489 1031.




BIJLAGE

Contactgegevens deelnemers Fashion Week DOWNTOWN
Neem voor meer informatie contact op met de volgende personen:

Heineken: Perijn Hoefsloot, perijn.hoefsloot@heineken.nl, 071-5456438 ELLE Style Awards 2009: Spice PR, ellestyleawards@spicepr.nl, 020-4891 31 LEVI'S BACKPOCKET art against AIDS: Unlimited PR, leonie@u-pr.nl, 020-6266176, Denham the Jeanmaker: Vivian Holla, vivian@denhamthejeanmaker.com, 020-3315039 Maison Descartes: Caroline MERLO, Caroline.MERLO@diplomatie.gouv.fr, 020-5319501 Prelude: Coebergh Communicatie and PR: info@coebergh.nl, 020-4708787 Modefabriek: Danielle Heerkens, danielleheerkens@modefabriek.nl, 020-4421960, Plein 13: Jetske Jacobi, jetske@worldfashioncentre.nl, 020-5110183 America's Next Top Model: HTNK: Karlijn Bozon, karlijn@htnk.nl, 020 4211577 ROCK-`N-ROLL KATE by Mick Rock: Peter de Raaf, info@vipsart.nl






---- --