Fashion Week DOWNTOWN
Kick-off openbare programma van AIFW op NS-station Amsterdam Centraal
De officiële opening van Fashion Week DOWNTOWN vindt plaats op zaterdag
24 januari op NS-station Amsterdam Centraal, met een officiële fotoshoot waarbij de
centrale hal van Amsterdam Centraal als podium dient. Amsterdam staat van
24 januari tot en met 1 februari geheel in het teken van mode. Meer dan 80 locaties,
waaronder winkels, galeries en clubs, nemen deel aan Fashion Week DOWNTOWN
met diverse exposities, shows, een etalagewedstrijd en diverse lanceringen en feesten.
Het openbare programma Fashion Week DOWNTOWN is opgericht om aan de grote
interesse van het publiek tegemoet te komen. Amsterdam heeft als enige stad ter
wereld een openbaar programma tijdens Fashion Week dat wordt georganiseerd in
samenwerking met winkels, galeries en musea. Fashion Week DOWNTOWN loopt
parallel aan het officiële AIFW programma en is voor iedereen toegankelijk.
Kick-off NS-station Amsterdam Centraal
Aanstaande zaterdag 24 januari gaat Fashion Week DOWNTOWN om 10.00 uur van start met een
officiële fotoshoot waarbij de centrale hal van Amsterdam Centraal als podium dient. James Veenhoff,
initiatiefnemer van AIFW, presenteert het officiële openbare Fashion Week programma en opent
samen met Joost Ravoo, regiodirecteur NS en model Kassandra, bekend van Holland Next
Topmodel, de expositie van catwalkfoto's van tien edities AIFW. Deze is gedurende de gehele
Fashion Week te zien in de middentunnel. Tussen 12.00-14.00 uur vindt een modelhunt plaats op
perron 2a, waarvoor de afgelopen tijd kanshebbers zijn geselecteerd. Bezoekers aan het station
worden door middel van deze evenementen betrokken bij het publieke onderdeel Fashion Week
DOWNTOWN, dat wordt gesponsord door NS.
NS brengt fashion naar de reiziger
NS brengt de reiziger naar de Fashion Week en de Fashion Week naar de reiziger. Vanwege het
laagdrempelige karakter van Fashion Week DOWNTOWN wil NS haar reizigers op een leuke en
verrassende manier de kans bieden de sfeer te proeven van de modeweek. De bezoeker wordt
hiertoe vanaf Amsterdam Centraal verleidt de uitgestippelde route van evenementen in galeries,
musea en winkels te volgen. Amsterdam zal haar imago als inspiratie- en modestad eer aan doen en
de Fashion Week voor iedereen tot een beleving maken.
James Veenhoff, organisator AIFW: "Elke editie kiezen we uit de openbare evenementen van Fashion
Week de meest spectaculaire. Afgelopen zomer vonden we de aankomst van de jonge talenten in een
antieke trein, met een mini-modeshow op het perron, het leukste nieuwe onderdeel. Ook deze editie maakt
NS de Amsterdamse mode zichtbaar en geeft een fantastisch startpunt aan de week."
Joost Ravoo, Regiodirecteur NS: "Wij zijn trots op de bekroning van meest spectaculaire event door AIFW.
Deze editie organiseren we opnieuw een inspirerend event voor het publiek. De bekroning zien we als een
stimulans om het station nog vaker in te zetten als startpunt van events in Amsterdam. Daarmee maken we
het station tot poort van de stad zowel in de letterlijke als in overdrachtelijke zin. Bovendien zal NS in de
nabije toekomst moderetail op stations introduceren en het is goed om te zien dat de combinatie NS en
mode nu al aanslaat."
Programma Fashion Week DOWNTOWN
Fashion Week DOWNTOWN bestaat onder andere uit exposities, shows en diverse lanceringen en
feesten. Een aantal hoogtepunten zijn:
De nieuwe collectie van de Heineken Beat Collection by Bas Kosters. Een collectie
geïnspireerd door graphics, muziek en Heineken erfenis.
Daarna zal het spectaculaire openingsfeest plaatsvinden in de Heineken Experience.
ROCK-`N-ROLL KATE by Mick Rock is vanaf 27 januari te zien bij V!P's International Art
Galleries. Deze foto's hebben het glam/punk gevoel in de klassieke sfeer.
Ook ELLE organiseert de befaamde ELLE Style Awards in de Gashouder op donderdag 29
januari. 5 jonge stilisten krijgen de kans om te felbegeerde Stilist Award in de wacht te slepen.
Levi's houdt de BACKPOCKET ART against Aids exhibition in the Coffee Company op
de van Woustraat. Diverse artiesten uit de verschillende disciplines hebben een persoonlijke
noot toegevoegd aan een achterzak.
Iris van Herpen zal haar krachten bundelen met fotograaf Rollan Dider at Gallery
Fashionmania.
DENHAM `the jeanmaker' presenteerd: HIGHLIGHTS from the DENHAM GARMENT
LIBRARY. Het publiek krijgt een kijkje in het Denham sample museum.
Maison Descartes organiseert Impression Dior. De accessoires collectie tentoonstelling is
gemaakt door studenten van de Parisian High School Octave Feuillet.
De Prelude vindt plaats op maandag 26 januari in de Stadsschouwburg. Ontwerpers; Conny
Groenewegen, Sjaak Hullekes and Sebastic, Marcha Hüskes, Mattijs van Bergen en Catta
Donkersloot zullen hun collectie showen deze avond.
De Modefabriek vindt plaats op 25 en 26 januari.
Daarnaast gaat er vanaf 25 januari een nieuwe tweedaagse beurs van start in het World Fashion
Centre genaamd Plein 13.
Amsterdam International Fashion Week
AIFW is in 2004 gestart als een initiatief om Amsterdam op de kaart te zetten als een bruisende,
internationaal georiënteerde mode-bestemming. Fashion Week vormt tweemaal per jaar het
hoogtepunt van de Nederlandse mode, met een programma van modeshows, vakbeurzen,
presentaties, lezingen en feesten. Het showprogramma en de lezingen zijn met name gericht op
professionals en vinden plaats op het Westergasfabriekterrein. Om aan de enorme vraag van het
grote publiek te voldoen, is het Fashion Week DOWNTOWN programma gestart: shows, feesten,
lezingen en exposities op het gebied van mode, die in samenwerking met Amsterdamse musea,
galeries, clubs en winkeliers worden georganiseerd.
Sponsors AIFW
Sinds de laatste editie is Fortis Bank Nederland hoofdsponsor en partner van Amsterdam
International Fashion Week. Met sponsoring wil Fortis Bank Nederland illustreren dat zij de
financiële partner is voor ondernemingen in de mode industrie. Deze samenwerking benadrukt ook
Fortis Bank Nederland support voor jong Nederlands talent in de mode industrie en verder.
Daarnaast wordt de AIFW mede mogelijk gemaakt door Sanoma Uitgevers B.V., Redken, Maybelline
New York, Heineken, NS, Moët & Chandon, Amsterdam Airport Area, JCDecaux, Evian, Enorm,
Torres, Toyota en Amsterdam Partners.
Het programma van Fashion Week DOWNTOWN is terug te vinden op de website
www.AIFWdowntown.nl of in de officiële krant van AIFW, te vinden op het Westergasterrein,
CS Amsterdam, Modefabriek en alle overige deelnemende Fashion Week DOWNTOWN
locaties.
De fotoshoot en de modelhunt tijdens de kick-off op 24 januari worden mede mogelijk gemaakt door
partners van AIFW: Maybelline New York, Redken, Grazia en model agency House of Orange.
---
Voor meer informatie over de kick-off neem contact op met: NS, Carola Belderbos, tel. 06 4726 8397
Voor meer persinformatie of interviewvragen rond AIFW kunt u contact opnemen met: Spice PR: Mijke de
Jong, aifw@spicepr.nl tel. 020 489 1031.
BIJLAGE
Contactgegevens deelnemers Fashion Week DOWNTOWN
Neem voor meer informatie contact op met de volgende personen:
Heineken: Perijn Hoefsloot, perijn.hoefsloot@heineken.nl, 071-5456438
ELLE Style Awards 2009: Spice PR, ellestyleawards@spicepr.nl, 020-4891 31
LEVI'S BACKPOCKET art against AIDS: Unlimited PR, leonie@u-pr.nl, 020-6266176,
Denham the Jeanmaker: Vivian Holla, vivian@denhamthejeanmaker.com, 020-3315039
Maison Descartes: Caroline MERLO, Caroline.MERLO@diplomatie.gouv.fr, 020-5319501
Prelude: Coebergh Communicatie and PR: info@coebergh.nl, 020-4708787
Modefabriek: Danielle Heerkens, danielleheerkens@modefabriek.nl, 020-4421960,
Plein 13: Jetske Jacobi, jetske@worldfashioncentre.nl, 020-5110183
America's Next Top Model: HTNK: Karlijn Bozon, karlijn@htnk.nl, 020 4211577
ROCK-`N-ROLL KATE by Mick Rock: Peter de Raaf, info@vipsart.nl
---- --
Nederlandse Spoorwegen