NCRV

Schepper & Co

Pleegouderschap en de keerzijde van de Sire-campagne

Maandag 26 januari

17.09 uur, Nederland 2

Directeur van Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen Maria de Vries te gast

Het pleegouderschap blijkt steeds interessanter te worden voor Nederlanders. Pleegzorg Nederland verstuurde vorig jaar 5900 keer informatie aan geĂŻnteresseerden. Dat is een stijging van meer dan veertig procent. In 2007 gebeurde dat nog 4200 keer.

Het succes is vooral te danken aan de SIRE-campagne Je mag van een kind niet verwachten dat het zichzelf opvoedt. De campagne leverde 1150 nieuwe pleegadressen op. De Sire-campagne voor pleegouders lijkt een groot succes. Toch is er een keerzijde aan het verhaal. De campagne was bedoeld om pleegouders een hart onder de riem te steken, maar zij zijn nog altijd in een zeer lastige positie. Eerder vertelde pleegmoeder Annemarie van Melle in Schepper & Co over de problemen met Bureau Jeugdzorg. En die zijn zeker niet afgenomen. Uit onvrede heeft zij nu zelfs een rechtzaak tegen hen aangespannen.

Ook aan tafel Maria de Vries, per 1 februari 2009 directeur van de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen (NVP). Zij deelt de onvrede en komt maandag 26 januari aanstaande met een brandbrief.