Consumentenautoriteit
Persbericht | 26 januari 2009 | Consumentenautoriteit in 2009: telefonische
verkoop en verkoopdemonstraties
De Consumentenautoriteit gaat zich in 2009 specifiek richten op de
aanpak van misleidende en agressieve telemarketingactiviteiten en
verkoopdemonstraties, naast de aanpak van SMS-diensten en garantie &
conformiteit. Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit, licht
toe: "Uit ons onderzoek naar oneerlijke handelspraktijken kwam naar
voren dat veel mensen last hebben van misleidende en agressieve
telefonische verkoop en dat verkoopdemonstraties voor onder andere
vakantieclubs tot hoge schadebedragen leiden. De nieuwe wet geeft ons
mogelijkheden om hiertegen op te treden. SMS-diensten en garantie zijn
onderwerpen waarover we nog steeds veel klachten ontvangen via
ConsuWijzer. Vandaar dat deze twee dit jaar weer op onze Agenda
staan."
* Download de agenda 2009 van de Consumentenautoriteit (pdf, 1mb)
Misleidende en agressieve telemarketing
Misleidende en agressieve telefonische verkoop scoorde hoog in het
onderzoek naar oneerlijke handelspraktijken dat de
Consumentenautoriteit vorig jaar liet uitvoeren. Het aantal
slachtoffers van deze praktijk is hoog (810.000 slachtoffers in het
afgelopen jaar) en ook het gemiddelde schadebedrag per consument is
relatief hoog (98 miljoen euro per jaar). Ook via het informatieloket
ConsuWijzer komen veel klachten binnen. De Wet oneerlijke
handelspraktijken geeft de Consumentenautoriteit goede handvatten om
hiertegen op te treden. Bij de aanpak van dit onderwerp werkt de
Consumentenautoriteit samen met de Onafhankelijke Post en
Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Energiekamer van de
Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa)
* Meer informatie over het aandachtsgebied "misleidende en
agressieve telefonische verkoop"
Verkoopdemonstraties
De Consumentenautoriteit gaat optreden tegen bedrijven die
verkoopdemonstraties organiseren waarbij door intimidatie de vrijheid
van handelen van de consument wordt beperkt en misleidende informatie
wordt verstrekt over het aangeboden product. Het gaat daarbij om
verkoopdemonstraties als onderdeel van busreisjes, maar ook om
vakantieclubs. Uit het onderzoek naar oneerlijke handelspraktijken
bleek, dat het gemiddelde schadebedrag bij vakantieclubs het hoogst is
(EUR 1084,=). Bij de aanpak van vakantieclubs werkt de
Consumentenautoriteit samen met collega-toezichthouders in andere
Europese landen.
* Meer informatie over het aandachtsgebied "verkoopdemonstraties"
SMS-diensten
In 2009 zal de Consumentenautoriteit net als in 2008 veel aandacht
besteden aan de aanpak van misleidende werving voor SMS-diensten. In
2009 zullen naast de ringtones ook andere SMS-diensten zoals
entertainment- en datingdiensten worden aangepakt. Gezien het aantal
klachten van consumenten ziet de Consumentenautoriteit reden genoeg
dit onderwerp in 2009 wederom prioriteit te geven. In 2008 heeft de
Consumentenautoriteit een aantal ringtoneaanbieders beboet. Daarnaast
heeft de toezichthouder een aantal klachten ingediend bij de Stichting
Reclame Code die zijn toegewezen. Ook het functioneren van de
zelfregulering via de SMS gedragscode volgt de toezichthouder scherp.
Deze aanpak zal zij in 2009 voortzetten.
* Meer informatie over het aandachtsgebied "SMS-diensten"
Garantie & conformiteit
Garantie & conformiteit is bij uitstek een onderwerp van lange adem.
Sinds de start van ConsuWijzer staat dit onderwerp wat het aantal
klachten en vragen betreft op nummer 1. Een gerichte, branchegewijze
aanpak is nodig om een structurele gedragsverandering bij ondernemers
te bereiken. In 2009 richt de Consumentenautoriteit zich net als in
2008 op de elektronicabranche. In 2008 heeft dit geleid tot een
toezegging van een keten van computerwinkels haar garantiepraktijk te
zullen aanpassen. De Consumentenautoriteit zal handhavend optreden
tegen collectieve overtredingen. Daarnaast zal zij via educatie kennis
over de regels rondom garantie bij ondernemers vergroten, onder andere
via een e-learning module voor ondernemers en medewerkers in de
detailhandel.
* Meer informatie over het aandachtsgebied "garantie & conformiteit"
Resultaten 2008
In 2008 heeft de Consumentenautoriteit 160 zaken afgehandeld. In zes
zaken is rapport opgemaakt. Tegen zes bedrijven is een sanctiebesluit
genomen. Er zijn 36 handhavingsverzoeken uit andere EU-lidstaten
ontvangen en 27 informatieverzoeken. Deze hadden vooral betrekking op
onvolledige of onjuiste informatie op websites, misleidende mailings,
bedrijfs- of postbusgegevens. Een groot deel van de verzoeken was
afkomstig uit België.
Meer informatie
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl.
Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer
* ConsuWijzer
---