NVLF


PERSBERICHT

Vroege signalering van afwijkingen in spraakklank

Woerden, 26 januari 2009 - Kinderen ontwikkelen hun spraak in fasen vanaf de geboorte tot aan het zesde levensjaar. Het merendeel (90%) van de kinderen die op jonge leeftijd logopedie krijgen, loopt achter in de spraakklankontwikkeling. Uit studies blijkt dat articulatieproblemen het risico op dyslexie kunnen voorspellen. Daarom worden jonge kinderen getest op hun uitspraak van klinkers en medeklinkers en volgt er behandeling ter voorkoming van latere problemen met het lezen en schrijven. Een onderzoek door Hogeschool Windesheim en het UMCG toont aan dat een vroege behandeling van uitspraakproblemen bij kinderen beter afgezet kan worden tegen de taalontwikkeling. Ook de motorische ontwikkeling kan een criterium zijn voor een juist oordeel over de spraakklankontwikkeling. Logopedie en Foniatrie, vakblad van de beroepsvereniging van logopedisten, publiceert in januari 2009 de uitkomsten van dit onderzoek.

Volgens onderzoeker drs. Gertrude Priester moet er een instrument komen dat een betrouwbaar oordeel geeft over wat normaal is bij spraakklanken van kinderen die hun taalsysteem ontwikkelen. "Een probleem is dat er geen gestandaardiseerde tests zijn voor de articulatieontwikkeling. Misschien moet de uitspraak van klanken toch meer in verband worden gebracht met de taalontwikkeling. Daar zijn wel minimumnormen voor ten aanzien van de uitspraak en de verstaanbaarheid per leeftijdscategorie."
Uit het onderzoek bleek dat de logopedisten eensgezind zijn wat betreft de rijpheid van enkelvoudige spraakklanken (bij 4 jaar) en meervoudige spraakklanken (tot ongeveer 6 jaar). Een meerderheid wil de spraakklankontwikkeling al tussen de 3-5 jarige leeftijd onderzoeken.

Gertrude Priester: "Het belang van het onderzoek naar de uitspraak is volgens de logopedisten de verbetering van de communicatie, waardoor een positief effect ontstaat op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze gedachte lijkt plausibel, omdat vanuit de taalpathologie bekend is dat kinderen met spraak- en/of taalontwikkelingsstoornissen vaak sociaal-emotionele problemen gaan ontwikkelen. Echter, te vroege aandacht voor de uitspraak kan ook negatief werken. Daarom moet articulatie in ontwikkeling duidelijk onderscheiden worden van articulatieproblemen."


Noot voor de redactie (