SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08


Persbericht SERV-STV

Rij- en rusttijden: meer rust, maar ook uitgerust?

Brussel, 26 januari 2009

De nieuwe Europese rij- en rusttijden voor wegtransport leiden tot meer effectieve rust maar ook tot heel wat frustraties en ongewenste neveneffecten. Dat is de conclusie van een onderzoek dat STV-Innovatie & Arbeid, een onderzoekscel binnen de SERV, vandaag voorstelt op een studienamiddag in samenwerking met de werkgeversorganisaties en vakbonden uit de transportsector. Sinds april 2007 is een nieuwe Europese verordening voor de rij- en rusttijden van kracht. De wijzigingen aan de rij- en rusttijden zijn eerder beperkt. Door de uitgebreidere controles, de strengere boetes en de striktere tijdsregistratie met de digitale tachograaf passen bedrijven en chauffeurs de regels beter toe. Hierdoor komen de knelpunten beter aan het licht. Ondanks het bestaan van één Europese verordening en Europese richtsnoeren verschillen de controles erg. Verschillen in: wat en hoe wordt gecontroleerd, welke sancties en de interpretatie van de regels. Ook binnen ons land zijn er verschillen tussen controlediensten en tussen individuele controleurs. De strikte toepassing van de regels geeft de chauffeurs meer rust. Toch leidt dit ook tot ongewenste neveneffecten. Soms overnachten chauffeurs op een parking op een uurtje van thuis of op een parking die niet de nodige voorzieningen heeft. Uit angst voor boetes op de rij- en rusttijden parkeren vrachtwagens soms op op- en afritten van overvolle parkings. Of ze zetten zich op de pechstrook tijdens een file omdat ze anders de bestemming of parking niet halen binnen hun rijtijd. Bovendien is een chauffeur vaak verplicht te stoppen als hij nog niet vermoeid is maar ook om te rijden wanneer hij wel moe is. Zo valt bij een transport over lange afstanden en meerdere dagen de rijtijd afwisselend overdag en 's nachts. Dit is niet bevorderlijk voor het bioritme. Tot slot ervaart de sector ook oneerlijke concurrentie doordat nog niet iedereen is overgeschakeld op de digitale tachograaf die meer rijtijd registreert. Sommige transportbedrijven omzeilen de verordening door lichte voertuigen te gebruiken (door vrachten op te splitsen of zelfs te overladen) of door landbouwvoertuigen te gebruiken.

STV-Innovatie & Arbeid baseerde zich voor haar onderzoek op 17 bedrijfscases in het beroepsgoederenvervoer over de weg en op gesprekken met controleurs. De resultaten van het onderzoek staan in een beknopte brochure en een rapport. U kan ze bestellen of gratis downloaden op website: www.serv.be/stv. Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be

Lees ook de reactie van de transportsector.

SERV l Wetstraat 34-36 l 1040 Brussel l Tel: 02.20.90.111 l Fax: 02.21.77.008 l serv@serv.be l www.serv.be