EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

26 januari 2009

EVO: 'BEDRIJFSLEVEN HEEFT INSPRAAK OP veiligheidsmaatregel VS'

Vandaag treedt de Amerikaanse security maatregel voor goederenvervoer (10+2) in werking. In de oorspronkelijke vorm brengt deze veiligheidsmaatregel een aanzienlijke administratieve lasten- en kostenverhoging met zich mee. Mede op aandringen van het Europese bedrijfsleven (ESC en EVO) en Amerikaanse organisaties heeft de Verenigde Staten nu echter een voorfase (interim rule) geïntroduceerd. Dit betekent dat er gedurende het eerste jaar minder sterk zal worden gehandhaafd, aldus de verladersorganisatie EVO.

EVO wijst erop dat het bedrijfsleven in deze voorfase nog de mogelijkheid heeft om problemen aan te kaarten. De Amerikanen gebruiken de voorfase immers vooral om aanpassingen door te voeren. EVO roept het bedrijfsleven daarom op om voorkomende problemen en gewenste wijzigingen aan haar te melden om zo een bijdrage te leveren aan een zo werkbaar mogelijke regelgeving.

Zo is bijvoorbeeld de herkomst van een product nog niet duidelijk gedefinieerd. Omdat de oorsprong van een product commercieel gevoelige informatie is, kan het inzichtelijk maken hiervan ertoe leiden dat dure merkproducten minder waard worden. Dure merkkleding wordt al gauw als minder exclusief ervaren wanneer er 'made in China' op het douaneformulier staat vermeld. Bovendien bestaat de kans dat afnemers van het product zonder tussenkomst van de verlader de leverancier van het product zelf gaan benaderen. Om dit soort problemen te voorkomen, moet de herkomst van een product volgens EVO worden omschreven als het land waar de laatst noodzakelijke bewerking van een product plaatsvindt.

EVO waarschuwt ervoor dat de administratieve lasten met name groot zijn voor zendingen met veel losse onderdelen. Dit komt doordat voor elk los onderdeel gegevens moeten worden aangeleverd. Voor een verscheepte auto kan worden volstaan met éénmaal de gegevens voor de totale auto, terwijl voor een auto die in losse onderdelen wordt ingevoerd gegevens moeten worden geleverd voor elk afzonderlijk onderdeel. Met name bij consolidatiezendingen zijn dit veel gegevens.

Jammer is verder dat de security maatregelen van de VS niet op dezelfde datum in werking treden als de Europese maatregelen op het gebied van vooraf aanleveren van douane informatie, welke waarschijnlijk worden uitgesteld tot 1 januari 2011.