Ingezonden persbericht


Grootste pan-Europese sportmedia-groep blíjft pionieren

Eurosport viert 20ste verjaardag

In 2009 viert Europa's grootste sportmedia-groep Eurosport haar twintigste verjaardag. Vlaggenschip Eurosport, het eerste pan-Europese sportkanaal - en inmiddels goed voor 240 miljoen kijkers in 59 landen - werd in 1989 opgericht door de European Broadcasting Union (EBU). De Eurosport Groep (100% eigendom van het Franse TF1) groeide sindsdien uit tot het grootste multimedia sportplatform van Europa.

"Eurosport heeft zich succesvol ontwikkeld van sportzender tot Europa's grootste multimedia platform op sportgebied. Trots staan we stil bij ons twintigjarig bestaan, vol vertrouwen treden we de toekomst tegemoet. Met onze vooruitstrevende visie op onder andere business development en marketing hebben we alle tools in handen om ook in de toekomst Europa's leidende sport entertainment groep te blijven", aldus Laurent-Eric Le Lay, chairman & CEO van de Eurosport Groep.

Vlaggenschip Eurosport: 240 miljoen kijkers in 59 landen

Met de lancering van een meertalig Europees sportkanaal was Eurosport in 1989 pionier op het gebied van de kabel- en satelliettechnologie. Met naast het Engels en het Duits, het Nederlands als een van haar eerste drie talen, passeerde Eurosport in 1996 met het Russisch de 'tien-talen-grens'. Inmiddels wordt Eurosport simultaan uitgezonden in 59 landen en 20 verschillende talen en bekijkt 95% van de dagelijkse 22 miljoen kijkers de zender in zijn of haar eigen taal. In Nederland bereikt Eurosport ruim 1,1 miljoen unieke kijkers per dag. Met meer dan 120 verschillende sporten voorziet Eurosport hen van een zeer diverse LIVE programmering.

Van pan-Europees sportkanaal tot multimedia sportplatform

Voortbouwend op haar voortvarende start maakte Eurosport daarna een snelle groei door. Deze werd vooral ingegeven door de lancering van twee nieuwe sportzenders (Eurosportnews in 2000 en Eurosport 2 in 2005) en de introductie van interactieve diensten, zoals (vanaf 1999) een uitgebreid internetplatform en (in 2003) Eurosport Mobile. In 2007 sloot Eurosport een partnership met online marktleider Yahoo!. De lancering van Yahoo!Eurosport, in mei van dat jaar, betekende de geboorte van het grootste online sport-portal van Europa, met 10 verschillende websites, waarvan vijf co-branded. In 2006 richtte de Eurosport Groep Eurosport Events op. Deze Eurosport-tak is gespecialiseerd in de organisatie en promotie van sportevenementen en is vooral actief in de auto-, zeil-, snooker- en paardensport. Het bekendste evenement dat door Eurosport Events wordt georganiseerd is het WK Toerwagens (FIA WTCC). Met de lancering van Eurosport HD, in mei 2008, was Eurosport de eerste Europese sportzender die haar signaal in High Definition doorgaf. Eurosport biedt meer sport in native HD aan dan wélke Europese sportzender dan ook.

Eurosport Benelux: Danny Menken blikt vooruit

"De Benelux is al vanaf dag één een zeer belangrijke markt voor Eurosport. Onze grootschalige distributie, met in Nederland zelfs een dekking van 100%, en de zeer actieve en vooruitstrevende operators stellen ons in staat steeds als een van de eersten met nieuwe, innovatieve producten voor onze kijkers te komen. Zo was de lancering van Eurosport HD afgelopen jaar een groot succes en hebben we inmiddels een significant bereik met Eurosport 2 opgebouwd. Dit jaar zal vooral in het teken staan van online LIVE TV via de Eurosport Player en video-on-demand via Eurosport Gemist. Onze 20e verjaardag, tezamen met deze ontwikkelingen, zullen de sterren van Eurosport in de Benelux nóg meer doen stralen!", aldus Danny Menken, Managing Director van Eurosport Benelux.

De Eurosport Groep: klaar voor de toekomst

Ook in 2009 presenteert de Eurosport Groep enkele nieuwe initiatieven, om zo haar kijkers en partners te kunnen blijven voorzien van het beste op sportgebied. Voorbeelden zijn de recente lancering van de Eurosport Player (waarmee sportliefhebbers online LIVE, on demand en in verschillende talen naar Eurosport, Eurosport 2 en Eurosportnews kunnen kijken en waarop ook exclusieve sporten evenementen te zien zijn), de ontwikkeling van een Video On Demand service (VOD) en de verdere uitbreiding van haar internationale website-en community-netwerk.

"Al 20 jaar bewijst de Eurosport Groep van toegevoegde waarde te zijn voor sportliefhebbers. Haar pan-Europese kracht, haar investeringsbeleid op technologisch vlak en haar actieve rol in de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen maken Eurosport bovendien ook voor de zakelijke markt tot een zeer betrouwbare en geloofwaardige partner", aldus Jacques Raynaud, vice-chairman van de Eurosport Groep.

Voor Eurosport bereikt dit feestelijke jaar een absoluut hoogtepunt op maandag 25 mei, de dag waarop Eurosport officieel haar verjaardag viert!

De Eurosport Groep is het grootste multimedia sportplatform van Europa. Eurosport, de nummer 1 pan-Europese zender, wordt in 20 talen uitgezonden, bereikt 116 miljoen huishoudens en 240 miljoen kijkers in 59 landen. Eurosport HD is de Digh Definition zender van Eurosport. Eurosport 2, 'the new generation sports channel', bereikt 34 miljoen huishoudens in 11 talen en 46 landen. Eurosport's website-netwerk, gedeeltelijk in samenwerking met Yahoo!, is Europa's nummer 1 online sportbestemming met meer dan 9,9 miljoen unieke bezoekers per maand. Eurosportnews is Eurosport's up-to-date sportnieuwszender en wordt wereldwijd uitgezonden. Eurosport Mobile biedt Live streaming, WAP & I-Mode diensten voor sportnieuws en -uitslagen. Eurosport Events is de Eurosport-divisie die zich richt op het organiseren en promoten van grote internationale sportevenementen.

Diederik D. JANSEN

PR Officer

Eurosport Television BV

Olympisch Stadion 10


1076 DE Amsterdam

Tel.: +31(0)20 570 31 05 Fax : +31(0)20 570 31 25

e-mail: djansen@eurosport.com