Ingezonden persbericht

Aon Consulting: 'Niet blind afgaan op UPO'
Uniform Pensioenoverzicht zorgt voor teveel onduidelijkheid

Rotterdam, 26 januari 2008 - Het Uniform Pensioenoverzicht (UPO), dat is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen, roept in de praktijk juist veel vragen op. Aon Consulting merkt dat de UPO's in veel gevallen onduidelijke informatie bevatten en foute gegevens vermelden, waardoor verkeerde verwachtingen worden geschept. Aon adviseert werkgevers en pensioendeelnemers daarom niet alles wat in het UPO staat voor waar aan te nemen en voorzichtig te zijn met de interpretatie van de informatie die erop staat. In de afgelopen maanden is bij miljoenen Nederlanders een UPO in de bus gevallen.

Bij Aon zijn voorbeelden bekend waarbij het bedrag dat op het UPO vermeld staat, driemaal zo hoog is als het bedrag waar de werknemer feitelijk recht op heeft. Ook worden persoonlijke elementen die de uiteindelijke pensioenuitkering flink beïnvloeden, zoals een echtscheiding, vaak onterecht genegeerd. "Dit schept verkeerde verwachtingen," aldus Mart Vreven, managing consultant van het Expertise Centre van Aon Consulting. Daarnaast is het Uniform Pensioenoverzicht volgens Vreven, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, niet uniform. "De verschillende pensioenreglementen kunnen namelijk niet altijd zomaar bij elkaar worden opgeteld." Verder worden er verschillende uitgangspunten gehanteerd in de basisgegevens. Dit treft vooral mensen met een salariswijziging die op 1 januari ingaat. De gegevens van het pensioenoverzicht zijn dan anders dan de UPO-gegevens.

In de Pensioenwet is opgenomen dat pensioenverzekeraars en pensioenfondsen jaarlijks een uniform pensioenoverzicht (UPO) dienen te verstrekken aan de deelnemers van een pensioenregeling. Het UPO is volgens Aon een goed initiatief. "De behoefte aan duidelijkheid over de waarde van het opgebouwde pensioen is immers groot," zegt Vreven. "Maar het UPO geeft die benodigde duidelijkheid nog niet.

Onduidelijkheid
Niet iedere deelnemer in een pensioenregeling heeft inmiddels een UPO toegezonden gekregen. "Wij begrijpen dat er verzekeraars zijn die pas met ingang van volgend jaar aan deze verplichting gaan voldoen," zegt Vreven. "Echter, ook dit lijdt tot onduidelijkheid. Zeker als je nagaat dat ook de frequentie verschilt: sommige mensen ontvangen jaarlijks een UPO, anderen eens per vijf jaar. We adviseren werknemers contact op te nemen met hun werkgever of verzekeraar indien ze voor eind maart geen UPO hebben ontvangen."

Om HR-, financieel managers en (ex) werknemers een handje te helpen bij het checken van de UPO stelt Aon Consulting de "UPO Handleiding" beschikbaar. Deze is gratis te downloaden via deze link (PDF).

Over Aon
Aon Nederland, toonaangevend adviseur in risicomanagement, employee benefits en verzekeringen, draagt bij aan het realiseren van de ambities van zijn cliënten. In Nederland heeft Aon 12 vestigingen met 1.600 medewerkers. Het bedrijf maakt deel uit van Aon Corporation, Chicago, USA. Het wereldwijde Aon-netwerk omvat circa 500 kantoren in meer dan 120 landen en telt ruim 36.000 medewerkers. Hiermee is Aon een van de grotere financiële dienstverleners ter wereld. Aon Corporation is gespecialiseerd in financiële en verzekeringsdienstverlening en staat genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE). Kijk voor meer informatie op www.aon.nl en www.werkenbijaon.nl