European Union



Brussel, 26 januari 2009

Concentraties: Commissie begint diepgaand onderzoek naar Lufthansa's geplande overname van SN Brussels Airlines

De Europese Commissie is vandaag, op basis van de
EU-concentratieverordening, een diepgaand onderzoek begonnen naar het voornemen van het Duitse Lufthansa om het Belgische SN AirHolding (SNAH) over te nemen. Beide ondernemingen zijn actief in het passagiers- en vrachtvervoer. Uit het initiële marktonderzoek van de Commissie was namelijk gebleken dat de geplande overname de daadwerkelijke mededinging significant kon belemmeren. Daarom had de Commissie ernstige twijfel over de verenigbaarheid van de operatie met de interne markt, ten minste voor een aantal routes tussen België en Duitsland en tussen België en Zwitserland. Dit besluit om een diepgaand onderzoek te beginnen loopt niet vooruit op de definitieve uitkomst van het onderzoek. De Commissie heeft nu 90 werkdagen de tijd (tot 10 juni 2009) om tot een definitief oordeel te komen.

EU-Commissaris voor Concurrentie Neelie Kroes: "Nu er in de Europese luchtvaartsector een consolidatiebeweging aan de gang is, moet de Commissie er op toezien dat consumenten voor hun tickets en vliegroutes nog steeds kunnen kiezen tussen concurrerende luchtvaartdiensten."

Lufthansa is een luchtvaartmaatschappij met volledige dienstverlening, met hubs op de luchthavens van Frankfurt en München, en Düsseldorf als thuisbasis. Lufthansa heeft ook zeggenschap over Swiss International Air Lines Ltd (Swiss) (met de luchthaven van Zürich als thuisbasis), Air Dolomiti, Eurowings en de lowcostmaatschappij Germanwings.

SN AirHolding is de holdingmaatschappij van SN Brussels Airlines, de Belgische commerciële luchtvaartmaatschappij die actief is in het passagiers- en vrachtvervoer. Zij vliegt vooral in Europa en op een aantal bestemmingen in Afrika.

Het initiële onderzoek van de Commissie leerde dat de geplande transactie een monopolie zou doen ontstaan op de routes Brussel-Frankfurt, Brussel-Hamburg en Brussel-München en zou ook op de route Brussel-Berlijn de concurrentie sterk beperken. Daarnaast bleken er ook mededingingsbezwaren te rijzen op twee routes naar Zwitserland: Brussel-Zürich en Brussel-Genève.

Om deze vastgestelde mededingingsbezwaren weg te nemen heeft Lufthansa op 5 januari 2009 corrigerende maatregelen (remedies) voorgesteld. De Commissie vond deze voorstellen echter onvoldoende, omdat de ernstige twijfel die tijdens de eerste fase van het onderzoek was gerezen, daarmee niet duidelijk wordt weggenomen.

Meer informatie over deze zaak is beschikbaar op: http://ec.europa.eu/competition/mergers/cases/index/m106.html#m_5335