Brussel, 26 januari 2009
Concentraties: Commissie begint diepgaand onderzoek naar Lufthansa's
geplande overname van SN Brussels Airlines
De Europese Commissie is vandaag, op basis van de
EU-concentratieverordening, een diepgaand onderzoek begonnen naar het
voornemen van het Duitse Lufthansa om het Belgische SN AirHolding (SNAH)
over te nemen. Beide ondernemingen zijn actief in het passagiers- en
vrachtvervoer. Uit het initiële marktonderzoek van de Commissie was namelijk
gebleken dat de geplande overname de daadwerkelijke mededinging significant
kon belemmeren. Daarom had de Commissie ernstige twijfel over de
verenigbaarheid van de operatie met de interne markt, ten minste voor een
aantal routes tussen België en Duitsland en tussen België en Zwitserland.
Dit besluit om een diepgaand onderzoek te beginnen loopt niet vooruit op de
definitieve uitkomst van het onderzoek. De Commissie heeft nu 90 werkdagen
de tijd (tot 10 juni 2009) om tot een definitief oordeel te komen.
EU-Commissaris voor Concurrentie Neelie Kroes: "Nu er in de Europese
luchtvaartsector een consolidatiebeweging aan de gang is, moet de
Commissie er op toezien dat consumenten voor hun tickets en
vliegroutes nog steeds kunnen kiezen tussen concurrerende
luchtvaartdiensten."
Lufthansa is een luchtvaartmaatschappij met volledige dienstverlening,
met hubs op de luchthavens van Frankfurt en München, en Düsseldorf als
thuisbasis. Lufthansa heeft ook zeggenschap over Swiss International
Air Lines Ltd (Swiss) (met de luchthaven van Zürich als thuisbasis),
Air Dolomiti, Eurowings en de lowcostmaatschappij Germanwings.
SN AirHolding is de holdingmaatschappij van SN Brussels Airlines, de
Belgische commerciële luchtvaartmaatschappij die actief is in het
passagiers- en vrachtvervoer. Zij vliegt vooral in Europa en op een
aantal bestemmingen in Afrika.
Het initiële onderzoek van de Commissie leerde dat de geplande
transactie een monopolie zou doen ontstaan op de routes
Brussel-Frankfurt, Brussel-Hamburg en Brussel-München en zou ook op de
route Brussel-Berlijn de concurrentie sterk beperken. Daarnaast bleken
er ook mededingingsbezwaren te rijzen op twee routes naar Zwitserland:
Brussel-Zürich en Brussel-Genève.
Om deze vastgestelde mededingingsbezwaren weg te nemen heeft Lufthansa
op 5 januari 2009 corrigerende maatregelen (remedies) voorgesteld. De
Commissie vond deze voorstellen echter onvoldoende, omdat de ernstige
twijfel die tijdens de eerste fase van het onderzoek was gerezen,
daarmee niet duidelijk wordt weggenomen.
Meer informatie over deze zaak is beschikbaar op:
http://ec.europa.eu/competition/mergers/cases/index/m106.html#m_5335
European Union