Ingezonden persbericht


http://www.ginaf.nl/index.php?id=155


---

PERSBERICHT

Veenendaal, 26 januari 2009

GINAF verlegt zijn grenzen; de X 5376 T, 10x6, met maximaal 55 ton netto laadvermogen, speciaal ontwikkeld voor de internationale bouw- en mijnindustrie.

GINAF Trucks, fabrikant van speciale (bouw)voertuigen in Nederland, is sinds 2006 bezig met het construeren, produceren en uitvoerig testen van een uniek semi-dumper concept. Dit innovatieve voertuig, de X 5376 T, combineert de afmetingen en het onderhoud van een normale vrachtwagen met het laadvermogen van een lichte dumptruck. Met een netto laadvermogen van maximaal 55 ton en geschikt voor een jaarinzet van 5000 uur, is het een revolutionair concept, geschikt voor toepassingen o.a. in de internationale mijnindustrie.

Het hoge GVW (technisch 76 ton) van de X 5376 T wordt o.a. bereikt door middel van het alom bekende Hydro Pneumatisch Veer Systeem (HPVS) op de in dit geval 3 aangedreven achterassen. Speciaal voor deze toepassing werd het HPVS systeem met het dubbele aantal cilinders uitgevoerd voor optimale bedrijfszekerheid en hogere toelaatbare aslasten. HPVS wordt al geruime tijd standaard toegepast op de reguliere GINAF bouwvoertuigen, waardoor het veersysteem uitvoerig in de dagelijkse praktijk is beproefd en zijn meerwaarde reeds lange tijd heeft bewezen. Een hydraulisch veersysteem kent een aantal functionele voordelen ten opzichte van een conventionele bladgeveerde achterasophanging. De achterassen worden in dit geval optimaal gecompenseerd (met lange veerwegen), waardoor de asdrukken volledig gelijkmatig worden verdeeld. Dit resulteert tevens in een optimale tractie voor het voertuig. Om de bochtstabiliteit nog verder te verhogen is het veersysteem uitgerust met 'Superstabilisatie', een soort actieve rolstabilisator, om het overhellen in een bocht tot een minimum te beperken. De 'Waterpasdwars' regeling en 'Dwarsstabilisatie' zorgen voor een horizontale kiepstand, optimale stabiliteit en veiligheid tijdens het kiepen.

Zeer recent is een aangepaste standaard 10x6, de X 5364 T, in Oostenrijk verkocht. Een 10x6 met een GVW van 64 ton, op basis van de standaard X 5350 TS, echter zonder EVS (GINAF starre achterasbesturing). Dit voertuig is geschikt voor een netto laadvermogen van 45 ton en zal met name worden toegepast in een steengroeve aldaar. Voor optimale inzet is dit voertuig tevens uitgerust met motorrem, retarder, 460pk en een half-automatische versnellingsbak (AS-Tronic) met Dual Mode software. Deze software biedt de chauffeur de mogelijkheid te kiezen tussen een weg- en een terreinstand. Met andere woorden, optimaal comfort voor toepassing op de openbare weg, gecombineerd met maximale terreinprestaties.

Zowel voor de genoemde 5-assige voertuigen, als voor andere asconfiguraties, is GINAF in staat voertuigen te leveren met een hoog technisch GVW, aangepast aan de plaatselijke omstandigheden. Door voertuigen te produceren, zoals o.a. de X 5376 T met een hoog netto laadvermogen, draagt GINAF bij in lagere vervoerskosten per ton en als gevolg daarvan een hoger financieel rendement voor de klant.

Meer informatie over de X 5376 T, GINAF voertuigen en systemen vindt u op www.ginaf.nl.

Bijlagen:
Foto: Prototype X 5376 T, actief in een Braziliaanse ijzererts mijn.

Edgar Ooijman
Teamleider Marketing & Sales
T: +31 (0)318-557465
M: +31 (0)6-52345111

GINAF Trucks bv
Wageningselaan 24
3903 LA Veenendaal
T: +31 (0) 318 557 444
F: +31 (0) 318 616 656
W: www.ginaf.nl