BOVAG: Niet ingrijpen bij tankstationveiling gemiste kans

27/01/2009 09:32

Bovag

BOVAG reageert met teleurstelling op het kabinetsbesluit om geen grote ingrepen te doen in de veiling van snelwegtankstations. Minister Bos van Financiën heeft onlangs antwoorden gegeven op Kamervragen over de veiling, waarbij vooral duidelijk wordt dat het Kabinet niet van plan is om zijn koers te veranderen. "En dat terwijl het toch overduidelijk is dat de veiling niet het gewenste effect brengt: namelijk meer spelers en meer concurrentie langs de rijksweg", vindt manager Jan Bessembinders van BOVAG Tankstations.

Het kabinet besloot eind jaren negentig om tot 2024 alle vergunningen voor tankstations langs de rijksweg onder de hamer te brengen om zo meer aanbieders van brandstoffen langs de rijksweg te creëren. Meer aanbieders betekent ook meer concurrentie en dat zou gunstig voor de consument zijn, zo redeneerde het kabinet. Vijf veilingen en een uitvoerig onderzoek later, blijkt dat het niet wil vlotten met die nieuwe toetreders en ook niet met een toename van de concurrentie. "De grote merken blijven, zoals verwacht, dominant langs de rijksweg en de weinige nieuwe spelers zijn niet in staat om een vuist te maken. Het effect van de veiling is dus verwaarloosbaar", vindt Bessembinders. "De enige partij die echt profiteert is de Staat, want de veiling heeft tot nu toe ruim 32 miljoen euro opgebracht voor de staatskas."

BOVAG juicht het toe dat minister Bos de suggestie van BOVAG overneemt om vooraf meer informatie over de te veilen tankstations vrij te geven in de zogenaamde biedboeken. Het gaat daarbij om litergegevens en de shopomzet van een tankstation. "Een prima zet, want zo kunnen kleinere ondernemers en nieuwe toetreders zich vooraf een beter beeld van het tankstation vormen en een gericht bod doen." Ook is BOVAG nog in overleg met de overheid om de rechten van exploitanten (ondernemers die huren van een oliemaatschappij) langs de rijksweg te verbeteren. "Het ziet er gunstig uit voor deze ondernemers, we hebben goede hoop er op dat punt met de overheid uit te komen."

Tot slot roept BOVAG alle andere overheden met klem op om niet het voorbeeld van de rijksoverheid te volgen als het gaat om veilingen: "Sommige provincies en gemeenten ontwikkelen in navolging van de rijksoverheid hun eigen veilingen, omdat ze zo meer concurrentie zouden bewerkstelligen. Dat is volstrekt onwenselijk, want op het onderliggende wegennet woedt al felle concurrentie met hoge kortingen aan de pomp. Als lokale overheden daar nog een schepje bovenop wensen te doen met hun eigen - overbodige - veilingplannen, helpen ze actief mee aan het oprollen van het Midden en Kleinbedrijf. Daar zijn zelfstandige ondernemers én consumenten niet bij gebaat", besluit Bessembinders.

EINDE BERICHT





http://www.bovag.nl