ANWB: geef voorrang aan verbreding A4
Den Haag, 27 januari 2009
De ANWB pleit ervoor bij de minister van Verkeer en Waterstaat om
voorrang te geven aan de verbreding van de A4 bij Leiderdorp. De
gebruikers van dit traject en de omwonenden ondervinden veel overlast
door de huidige flessenhals in de A4.
Voor de uitvoering van andere wegverbredingen wil de bond graag dat
deze werken in samenhang worden aangepakt. Op deze wijze wordt de
doorstroming bevorderd. Het moet voor weggebruikers mogelijk blijven om
een alternatieve route te kiezen.
Dat schrijft de ANWB in een brief aan de minister van Verkeer en
Waterstaat over de procedure van de wet versnelling besluitvorming
wegtrajecten.
Op de A12 tussen Gouda en Utrecht worden de trajecten Gouda-Woerden en
Woerden-Utrecht allebei naar vier rijstroken uitgebreid. Volgens de
planning in het Meerjarenprogramma (MIRT) zal het eerste traject in 2011
gereed zijn en Gouda-Woerden in 2015. Volgens de bond is het niet
effectief om beide trajecten met deze grote tussenperiode aan te leggen.
Wellicht is het mogelijk Gouda-Woerden te versnellen dan wel de energie
op een geheel andere verbinding te richten waar de inzet effectiever is.
Op een ander deel van de A12 tussen Utrecht en Veenendaal worden op het
traject Utrecht-Veenendaal alle uitbreidingen in 2013 gerealiseerd,
behalve het traject Maarsbergen-Veenendaal dat voor 2014 gepland staat.
Dit pleit ervoor om Maarsbergen-Veenendaal te versnellen.
Op de corridor Badhoevedorp (A4)-Nieuwe Meer
(A10)-Amstel-Watergraafsmeer-Diemen (A1) Muiderberg-Almere wordt op elke
van de afzonderlijke wegvakken de capaciteit vergroot, behalve op het
traject Amstel-Watergraafsmeer. Op dit traject blijft de capaciteit drie
rijstroken, terwijl de wegvakken ervoor en erna naar vier rijstroken
worden uitgebreid. Ook dit is niet bevorderlijk voor de doorstroming op
het totale traject. De ANWB pleit voor continuïteit en een
gecoördineerde verbreding van alle wegvakken.
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB