Ingezonden persbericht
KNV wil controle op gemiddelde rij- en rusttijden
Den Haag, 27 januari 2009. Koninklijk Nederlands Vervoer onderstreept de conclusies
van het rapport `Nieuwe rij- en rusttijden in het beroepsgoederenvervoer over de weg'
van STV-Innovatie en Arbeid. De branchevereniging herkent het verschijnsel dat veel
chauffeurs die nationaal en/of internationaal vervoer doen, onnodig hinder
ondervinden van de strikte maximum rij- en rusttijden.
KNV wil voorkomen dat chauffeurs hun vrachtwagens op een ongewenste plek moeten
parkeren om de wet niet te overtreden. De invoering van de digitale tachograaf vergroot deze
kans, aangezien iedere kleine overtreding zichtbaar wordt. Dit leidt dagelijks tot gevaarlijke
situaties, omdat chauffeurs noodgedwongen moeten overnachten op niet goed beveiligde
parkeerplaatsen.
KNV ondersteunt het belang van goede naleving en handhaving van de rij- en rusttijden. Met
de invoering van de digitale tachograaf wordt honderd procent controle mogelijk. KNV wil dat
transporteurs die deelnemen aan toezicht met honderd procent digitale registratie van
ritgegevens, niet meer gecontroleerd worden op het handhaven van maximale rij- en
rusttijden, maar op handhaving van gemiddelde rij- en rusttijden. Een chauffeur die voor
honderd procent gecontroleerd wordt, mag best eens een kwartiertje langer doorrijden
zolang het gemiddelde maar binnen de wettelijke normen valt. De extra tijd die hij dan heeft
gereden, compenseert hij dan bijvoorbeeld door de volgende dag een kwartiertje minder lang
door te rijden. Dit komt de veiligheid van zowel chauffeur en lading ten goede, vermindert de
administratieve last en een scheelt bovendien een hoop irritatie onder beroepschauffeurs.