Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
---

T -

Ons kenmerk VENW/IVW-2009/1143

Uw kenmerk Datum 27 januari 2009 2080910110

Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Aptroot heeft gesteld over het boetebeleid.


1. Kent u het artikel "Bankroet door bon"?1


1. Ja.


2. Is het waar dat een taxichauffeur voor het gedurende een periode van 25 dagen niet invullen van een werkboekje een boete krijgt van 25 keer 4400 is totaal 110.000?


2. Indien geconstateerd wordt dat geen deugdelijke registratie van de arbeids- en rusttijden is gevoerd, volgt boeteoplegging conform de Beleidsregel boeteoplegging Arbeidstijdenwet en Arbeidstijdensbesluit vervoer2. Op basis van deze beleidsregel is het mogelijk dat de taxichauffeur een boete opgelegd krijgt voor het niet in bezit hebben van een geldige werkmap gedurende een periode van 25 dagen, met een boetebedrag van 110.000.


3. Bent u bekend met deze handelwijze en vindt u deze manier van boeteberekening juist?


1 De Telegraaf, 16 januari 2009

2 Het voornemen tot het opleggen van de boete is toegestuurd wegens handelen in strijd met artikel 4:3 lid 1 van de Arbeidstijdenwet (Stb. 1995, 598; laatstelijk gewijzigd bij wet van 29 november 2007, Stb, 551). De hoogte van de boete is vastgesteld op basis van artikel 1 van de Beleidsregel boeteoplegging Arbeidstijdenwet en arbeidstijdenbesluit vervoer (wegvervoer) (Stcrt. 2007, 95) en de daarbij behorende bijlage 1: Tarieflijst boetenormbedragen bestuurlijke boete wegvervoer. De gronslag voor de beleidsregel wordt gevormd door de artikelen 10:5 en 10:7 van de Arbeidstijdenwet.

a

Pagina 1 van 3





Datum


3. Ik ben bekend met deze handelwijze. Zoals aangegeven bij antwoord 2 vindt Ons kenmerk beboeting van overtredingen plaats conform de Beleidsregel boeteoplegging. Deze VENW/IVW-2009/1143 beleidsregel geeft de toezichthouder en de boeteoplegger geen ruimte om hiervan af te wijken. Wel heeft de boeteoplegger de bevoegdheid het boetebedrag aan te passen op basis van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, indien de overtreder kan aantonen dat de toepassing van de beleidsregel gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.


4. Bent u in gesprek met branchevereniging KNV over aanpassing van het boetebeleid en is het waar dat is toegezegd zorgvuldiger met boetes om te gaan?


4. Signalen over disproportionaliteit van boetes neem ik serieus. Zoals ik in het Algemeen Overleg Taxibeleid van 19 november 2008 heb aangegeven is de Inspectie Verkeer en Waterstaat in gesprek met branchevereniging KNV over optimalisering van het handhavingsinstrumentarium, waaronder aanpassing van het boetebeleid. Ik streef ernaar de nieuwe beleidsregel nog dit voorjaar gereed te hebben.


5. Bent u bereid deze extreme en absurde manier van hanteren van het boetebeleid te beëindigen en wel met terugwerkende kracht?

5. Zoals aangegeven wordt op dit moment gewerkt aan een herzien boetebeleid. Uit het oogpunt van rechtsgelijkheid worden alle dossiers afgewikkeld conform het wettelijk regime dat op het moment van boeteoplegging danwel het moment van beslissing op bezwaar van kracht is.


6. Kunt u maatregelen nemen zodat voortaan normaal wordt opgetreden en niet langer één op zich onjuiste handeling wordt beboet met een 25-voudige boete?

6. Zie mijn antwoord op vraag 4.


7. Deelt u de mening dat het hanteren van deze dubbele administratie, bestaande uit het werkboekje en de rittenadministratie, leidt tot te hoge administratieve lasten voor de taxichauffeurs? Kunt u op korte termijn een voorstel ter voorkoming van deze dubbele administratieve lasten aan de Kamer doen toekomen?

7. Taxichauffeurs moeten in de huidige situatie hun arbeids- en rusttijden handmatig registreren in een werkmap. Tevens moeten de chauffeurs de uitgevoerde ritten handmatig administreren op een rittenstaat. Dat is nodig om goed te kunnen controleren of de regels voor rij-, rust- en arbeidstijden worden nageleefd.

Pagina 2 van 3





Datum

Ons kenmerk VENW/IVW-2009/1143

Ik deel uw zorg over de lasten die deze administratieve verplichtingen met zich meebrengen. Mede daarom werk ik aan de invoering van de Boordcomputer Taxi. Met de komst van de boordcomputer komen deze handmatige handelingen te vervallen en registreert de boordcomputer de benodigde gegevens in een digitale vorm, waarvan een groot deel automatisch. Dit levert dusdanig veel voordelen op dat de administratieve lasten met ongeveer 4,4 miljoen per jaar afnemen. Naar verwachting wordt de boordcomputer eind 2009 ingevoerd, waarover ik de Tweede Kamer separaat informeer.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

Pagina 3 van 3