1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Postbus 20901
Binnenhof 4 2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
Ons kenmerk
VENW/IVW-2009/1180
Uw kenmerk
---
Datum 27 januari 2009 Bijlage(n)
---
Onderwerp Handhavings- en boetebeleid arbeidstijdenwetgeving taxivervoer en
invoering boordcomputer taxi
Geachte voorzitter,
Met deze brief geef ik gevolg aan mijn toezegging in het Algemeen Overleg
Taxibeleid van 19 november 2008 om begin 2009 terug te komen op het
handhavings- en boetebeleid voor overtredingen van de Arbeidstijdenwet en het
Arbeidstijdenbesluit Vervoer door taxi's. Ik informeer u tevens over de invoering
van de Boordcomputer Taxi.
Zoals al door uw Kamer en brancheverenigingen als het KNV is aangegeven,
worden sommige opgelegde boetes voor overtredingen van de
arbeidstijdenwetgeving voor taxivervoer ervaren als disproportioneel. Deze
disproportionaliteit wordt vooral gezien daar waar het om relatief "zachte"
overtredingen gaat, met name de administratieve verschrijvingen. Daarnaast
wordt het opleggen van een boete per dag dat de overtreding plaatsvindt
waardoor cumulatie plaatsvindt als disproportioneel gezien. Ook kent de huidige
wetgeving geen maximumbedrag voor boeteoplegging per onderneming.
Cumulatie komt vooral voor bij bedrijfsinspecties, waarbij meerdere chauffeurs
over meerdere dagen gecontroleerd worden.
o
De huidige wetgeving1 schrijft momenteel voor dat:
· de uiteindelijke boetebeschikking bestaat uit de som van de verschillende
opgelegde boetebedragen
· de beboetbare feiten gelden per persoon en met betrekking tot elke dag
waarop dit feit is gepleegd.
De huidige Beleidsregel boeteoplegging Arbeidstijdenwet en Arbeidstijdenbesluit
vervoer geeft de toezichthouder en de boeteoplegger geen ruimte om hiervan af
te wijken. Wel heeft de boeteoplegger de bevoegdheid het boetebedrag aan te
passen op basis van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, indien de
1 Arbeidstijdenwet, Stb. 1995, 598; laatstelijk gewijzigd bij wet van 29 november 2007, Stb, 551
Arbeidstijdenbesluit vervoer, Stb 1998 125; laatstelijk gewijzigd bij besluit van 17 juni 2008, Stb. 2008, 255
Beleidsregels boeteoplegging Arbeidstijdenwet en Arbeidstijdenbesluit vervoer (wegvervoer), Stcrt. 2007, 95
a
Pagina 1 van 3
overtreder kan aantonen dat de toepassing van de beleidsregel gevolgen heeft die
Datum
wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de
beleidsregels te dienen doelen. Ons kenmerk
VENW/IVW-2009/1180
De meest voorkomende overtreding is het plaatsen van een onjuiste aantekening
op een controlemiddel, waarvoor conform de genoemde beleidsregel 1320 boete
moet worden opgelegd. Bij controles van meerdere chauffeurs over een langere
periode wordt dit feit per dag, per feit en per chauffeur opgelegd.
Met uw Kamer en de sector ben ik van mening dat de huidige beleidsregel niet in
alle situaties het gewenste effect sorteert. Aanpassing van het huidige
handhavings- en boetebeleid is gewenst.
Ik stel mij voor om op korte termijn de bestaande beleidsregel boeteoplegging op
de volgende punten aan te passen:
1. Er komt een onderscheid tussen een "zachte" en een "harde" overtreding.
Met "zachte" overtredingen worden overtredingen bedoeld waarbij geen
sprake is van overtreding van de rij- en rusttijden. De boete voor deze
onjuiste aantekeningen zal substantieel minder zijn dan de huidige
1320. De boete voor de "harde" onjuiste aantekeningen (overtreding rij-
en rusttijden) blijft zoals hij is, omdat deze overtreding gevolgen heeft
voor de verkeersveiligheid en de voorwaarden voor eerlijke marktwerking.
2. Disproportionele boetes worden verder vermeden door:
· het relateren van de hoogte van de boetes aan de omvang van het
bedrijf;
· het opnemen van een maximum boetebedrag, onder meer afhankelijk
van de omvang van de onderneming.
3. De reeks van interventies die inspecteurs toepassen in de diverse situaties
zal expliciet worden opgenomen. Deze interventiereeks start met
voorlichten en waarschuwen, alvorens tot sanctionering wordt
overgegaan, afhankelijk van de ernst van de overtreding en of sprake is
van recidive.
Ik streef ernaar de nieuwe beleidsregel nog dit voorjaar gereed te hebben.
Op basis van de nieuwe beleidsregel worden ook de instructies voor inspecteurs
aangepast, om in de toepassing tot rechtsgelijkheid te komen.
Overigens zal invoering van de Boordcomputer Taxi al een groot deel van de
bestaande bezwaren wegnemen. Immers, de genoemde "zachte" overtredingen
(administratieve verschrijvingen) zullen door de digitale vastlegging niet meer
voorkomen.
Invoering Boordcomputer Taxi
Afgelopen najaar heeft de vertegenwoordiging van de taxiondernemers bij de
fabrikanten de ontwikkeling van de Boordcomputer Taxi (BCT) geïnventariseerd.
De vertegenwoordiging heeft vastgesteld dat fabrikanten zich wel aan het
voorbereiden zijn, maar dat de start van de verdere ontwikkeling en productie
wacht op meer zekerheid omtrent de regelgeving om eventuele bedrijfsrisico's zo
klein mogelijk te houden. Met het verwachte positief resultaat van de notificatie
van de specificaties dit voorjaar, stelt de sector dat fabrikanten de benodigde
zekerheid krijgen. Met inwerkingtreding in het najaar van 2009 ziet de sector een
reële kans dat er meerdere BCT's op de markt zijn bij aanvang van de
Pagina 2 van 3
overgangstermijn van twee jaar. Dit verhoogt de marktwerking onder fabrikanten
Datum
en versoepelt de introductie aan de kant van de taxiondernemers.
Ons kenmerk
Mijn voornemen is om de regelgeving zo spoedig mogelijk te publiceren om de VENW/IVW-2009/1180
gevraagde zekerheid te geven. Volgens planning kan dat op 1 juli 2009. Door de
inwerkingtreding te zetten op 1 november 2009 kunnen eind 2009 de eerste
typegoedkeuringen door fabrikanten worden aangevraagd en verkregen. Dan
kunnen rond 1 januari 2010, of zoveel eerder als mogelijk, de eerste BCT's in
taxi's worden geactiveerd. Met de einddatum van 31 december 2011 voor de
overgangsperiode heeft de sector een netto overgangstermijn van twee jaar.
De sector stelt twee belangrijke randvoorwaarden voor behoud van draagvlak bij
taxiondernemers voor de boordcomputer taxi, namelijk dat deze betaalbaar is en
dat het handhavingsbeleid is aangepast.
De sector heeft aangegeven een substantiële bijdrage van de overheid in de
aanschafkosten te verwachten. Omwille van een soepele invoering en de
versnelde afschrijving van huidige systemen in taxi's, heb ik hiervoor middelen op
mijn begroting gereserveerd. Gedurende de overgangsperiode kan voor iedere
geactiveerde boordcomputer een subsidie worden verkregen. De hoogte hiervan
is nog niet bekend gemaakt, vanwege het mogelijke prijsophogend effect. De
mate waarin het bedrag substantieel is, zal mede afhangen van de uiteindelijke
prijs die de fabrikanten gaan berekenen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat