Gemeente Utrecht


| |
|Datum 27 januari 2009                                                 |
|                                                                      |
|Vrachtwagenpark Utrecht steeds schoner                                |

|De gemeente Utrecht heeft haar vrachtwagenpark vernieuwd. De oudere   |
|vrachtwagens van Stadswerken zijn vervangen door voertuigen die zijn  |
|voorzien van Euro-5 dieselmotoren. De nieuwere voertuigen zijn        |
|voorzien van een roetfilter. Door de versnelde vervanging van het     |
|eigen wagenpark voldoet Utrecht ruimschoots aan de eisen van de       |
|milieuzone. De voertuigen zijn nog niet volledig schoon, maar leveren |
|al wel een forse bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit.   |
|                                                                      |
|In 2007 heeft het college besloten het eigen wagenpark vervroegd te   |
|vervangen en te verschonen. In het afgelopen jaar is daarom de groep  |
|oudere vrachtwagens van Stadswerken volledig vervangen, omdat de      |
|dieselmotoren niet voldeden aan de Euro-3 norm. De nieuwe voertuigen  |
|voldoen aan de Euro-5 norm. Bij de aanschaf van de vrachtwagens is    |
|gekozen voor de schoonste dieselmotoren die op dit moment geleverd    |
|worden. De jongere voertuigen vanaf Euro-3 norm die nog onderdeel     |
|uitmaken van het wagenpark zijn voorzien van een gesloten roetfilter. |
|                                                                      |
|De Euro-norm voor motoren geeft aan waar de uitstoot van schadelijke  |
|stoffen tenminste aan moet voldoen. Omdat de uitstoot sterk           |
|afhankelijk is van de condities waaronder motoren worden gebruikt,    |
|maken de testcondities voor het bepalen van de uitstoot deel uit van  |
|deze Euro-norm. Een onafhankelijke instantie stelt vast of een motor  |
|aan een bepaalde Euro-norm voldoet.                                   |
|                                                                      |
|Belangrijke milieuverbetering                                         |
|Door een gesloten roetfilter op een Euro-3 voertuig te plaatsen wordt |
|de uitstoot aan fijnstof met tenminste 90% beperkt. Bij langzaam      |
|rijdende vuilniswagens kan dit soms minder zijn, omdat het filter niet|
|goed op bedrijfstemperatuur komt. Hier wordt een beperking van 70%    |
|behaald. Omdat fijnstof in druk stedelijk gebied op dit moment het    |
|belangrijkste probleem op gebied van luchtverontreiging is, levert het|
|plaatsen van roetfilters direct een belangrijke milieuverbetering op. |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Na deze grote verschoningsslag blijft Utrecht aandacht besteden aan   |
|haar wagenpark. Zo wordt via de reguliere vervanging van voertuigen   |
|door de schoonst beschikbare motoren het wagenpark verder verschoond. |
|Omdat motorfabrikanten vanaf 2014 aan de nog strengere Euro-6 norm    |
|moeten gaan voldoen, zullen de komende jaren steeds schonere motoren  |
|beschikbaar komen. Het Utrechtse wagenpark zal hierdoor jaarlijks     |
|steeds weer wat schoner worden.                                       |
|                                                                      |
|Oude voertuigen                                                       |
|De oude vrachtwagens worden buiten de Europese Unie verhandeld naar   |
|landen, waarvoor de schoonste technologie nog te kostbaar is. Op deze |
|wijze leveren de voertuigen die voor Utrecht niet schoon genoeg meer  |
|zijn, toch nog een verbetering ten opzichte van de voertuigen die nu  |
|in deze landen gebruikt worden.                                       |
|