Technische Universiteit Delft

Rijtraining
door M&C

Promotie van dhr. J.C.F. de Winter: "Advancing simulation-based driver training"

27 januari 2009 | 10:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer Ir. J.C.F. de Winter | ingenieur luchtvaart en ruimtevaart, Nederland
promotor 1 | Prof.dr.ir. P.A. Wieringa 3mE
promotor 2 | Prof.dr.ir. J.A. Mulder LR

Verbeteren van op simulatie gebaseerde rijtraining

Training in rijsimulators biedt vele voordelen ten opzichte van training op de weg, zoals een volledige controle over de omgeving, standaardisatie, en een objectieve beoordeling van de bestuurder. Echter, de ontwikkelaars van simulators maken nog niet volledig gebruik van deze mogelijkheden. Bovendien is het onduidelijk welke graad van realisme nodig is voor een effectieve training. Dit geldt vooral voor het aanbieden van bewegingsinformatie. Huidige bewegingsplatforms zijn zeer duur en er is weinig bekend over hun effectiviteit.

Het eerste doel van dit proefschrift is het beter benutten van de mogelijkheden van prestatiebeoordeling van rijsimulators. Meer specifiek is het doel een methode te ontwikkelen die rauwe meetgegevens kan verwerken tot betekenisvolle indicatoren over de leerling, die gebruikt kunnen worden voor leerling-adaptieve training, instructies en sturing. Het tweede doel is kennis te ontwikkelen over de wijze waarop de graad van realisme van een rijsimulator - bewegingsinformatie in het bijzonder - samenhangt met de effectiviteit van de training.

Dit proefschrift stelt voor om de statistische methode factoranalyse te gebruiken voor het verklaren van individuele verschillen. Factoranalyse wordt toegepast op de data van grote groepen leerlingen die een rijtrainingsprogramma hebben doorlopen in een rijsimulator. Drie factoren worden geëxtraheerd: onopzettelijke fouten, opzettelijke overtredingen en snelheid. De validiteit van de factor scores is vastgesteld door het onderzoeken van het verband met geslacht, met leeftijd en met de resultaten van het rijexamen op de weg. Geconcludeerd wordt dat factoranalyse een waardevolle methode is voor het opstellen van een leerling-profiel over rijprestatie en rijstijl.

Vervolgens wordt een literatuurstudie verricht naar de relatie tussen de graad van realisme van een rijsimulator en de effectiviteit van de training, en worden de volgende zeven goedkope systemen experimenteel getoetst tijdens rem- en stuurtaken: een bewegende stoel, een aanspannende riem, een stijf rempedaal, een vibrerend stuurwiel, piepend bandengeluid, een trillende stoel en een drukstoel. De resultaten geven aan dat de meeste systemen de prestaties van de deelnemers verbeteren, wat een belangrijke stap is voor de rechtvaardiging van het gebruik van goedkope systemen als alternatief voor duurdere bewegingsplatforms.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 23 december 2008