Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

27 januari 2009

Westtoer presenteert jaarverslag 2008 en toekomstvisie 2009

TOERISME BLIJFT STUWENDE SECTOR

IN WEST-VLAANDEREN

De toeristische sector in West-Vlaanderen genereert een omzet van ruim 3 miljard euro. Samen met tal van West-Vlaamse partners wil Westtoer deze positie handhaven in 2009. 'West-Vlaanderen beschikt over sterke producten op het vlak van korte vakanties. We zijn overtuigd dat deze producten zullen standhouden en zelfs zullen groeien', aldus Stefaan Gheysen, Afgevaardigd Bestuurder bij Westtoer.In het zopas gepubliceerde jaarverslag 2008 presenteert Westtoer de uitgebreide werking van het voorbije jaar.

De Kust beet de spits af met de voorbereidingen voor een nieuw strategisch beleidsplan; blikvanger hierbij was het symposium 'Vlaamse Kust 2020'. In het kader van het Kustactieplan, nam Westtoer de projectbegeleiding waar bij de nieuwbouw van de strandclub SYCOD in Koksijde. Fase 2 van het project 'Zee van Kwaliteit' werd ingezet, het instrumentarium voor 'Leefbare kampeerbedrijven' werd opgeleverd en het 'Wandelnetwerk Westkust', met meer dan 130 km wandelpaden werd gerealiseerd.

De Leiestreek haalde in het kader van Interreg IV belangrijke subsidies binnen voor de toeristische valorisatie van het industrieel erfgoed. Het 5e Fietsfeest Leiestreek 'verleidde' 8.300 fietsers. De grensoverschrijdende zomerboottochten kenden een groot succes met een bezettingsgraad van 89%. Een nieuwe erfgoedwandelroute in Roeselare, het culinair jaarthema 'Leie Lekker Land' en een eerste editie van 'Winter in de Leiestreek' waren de overige hoogtepunten in 2008.

In de Westhoek werd een nieuw Strategisch Beleidsplan gepresenteerd. Tal van nieuwe routes zagen het daglicht; Een nieuwe erfgoedwandelroute te Veurne, een nieuwe ruiter- en menroute te Vleteren, een kersverse mountainbike route 'de Poggio' te Koekelare en de 10e themafietstocht de 'Ypres Salient', die de fietser uitnodigt om de omgeving van de Ieperboog verder te verkennen. De WesthoekVoordeelpas werd verlengd met een 6e uitgave.

Het Brugse Ommeland presenteerde enkele nieuwe opvallende publicaties zoals 'Proeven in het Brugse Ommeland' en de 'Overzichtskaart Brugse Ommeland' met vermelding van logiesmogelijkheden en hoeveproducten. De regiowerking lanceerde de 1e 'Voordeelpas' met kortingen allerhande. De themafietstocht 'Buitengoed, zomerverblijven van de Brugse elite' zag het daglicht. De regiowerking Brugse Ommeland was eveneens betrokken bij het evenement 'Kroenkelen' en ging samen met Toerisme Brugge een joint promotion aan met Het Nieuwsblad in het kader van de Ronde van Vlaanderen.

De afdeling Strategische Planning, Databeheer en Onderzoek leverde opvallende cijfers aan met de eerste trendrapporten voor de regio's de Kust en de Leiestreek. De ontwikkelingen van de vraag en het aanbod van het kusttoerisme werden op continue manier in kaart gebracht in het kader van het KAP III-project KITS (Kust Indicatoren Toeristisch Statistisch). Het gebruik van de fietsnetwerken Leiestreek en Brugse Ommeland werd in kaart gebracht. De afdeling verzamelde informatie over de bezettingsgraad van het plattelandslogies in West-Vlaanderen. Tevens werd de Westtoer-methodologie voor fietsnetwerken erkend door Toerisme Vlaanderen.

De afdeling productontwikkeling boog zich over de voorbereiding van 100 jaar Eerste Wereldoorlog in de periode 2014-2018. De nieuwe brochure 'Wegwijzer voor natuur & recreatie aan de Vlaamse Kust' bundelt alle nuttige informatie voor natuurgerichte recreatie aan zee. De studie 'Welkom in de duinen' werd afgerond. 2008 was het jaar van het Toeristisch Recreatief Informatie Systeem (kortweg TRIS genoemd). Het betreft de digitale inventarisatie van alle bestaande routes, netwerken en lussen in West-Vlaanderen. TRIS beoogt de automatisering van het beheer van routes en netwerken..

De marketingafdeling lanceerde met de WIN-databank (West-Vlaams Informatie Netwerk) een innovatief project. Een projectmanager ICT werd in het voorjaar aangeworven en is belast met de grondige analyse van de toeristische informatie in West-Vlaanderen. Op termijn zullen de media, en andere partners van Westtoer, de content uit de WIN-databank automatisch on- en offline kunnen publiceren. 2008 stond verder in het teken van de promotie rond 'Fietsen en Wandelen'. Onder de noemer 'Lekker Actief' werd de wandelactiviteit gekoppeld aan de campagne 'West-Vlaanderen Lekker Land'. Via databasemarketing, E-zines, websites en een beeldendatabank werd campagne gevoerd. Door deelname aan 25 beurzen en/of evenementen, waaronder grote vakantiebeurzen alsook MICE-beurzen, werden 90.675 Westtoer- en Kustbrochures verspreid en 2.589 adressen verzameld.

Omzet van ruim 3 miljard euro: sterke producten

Tijdens de forse economische crisis wil Westtoer meer dan ooit benadrukken dat het toerisme een belangrijke en stuwende sector is voor de West-Vlaamse economie.

In het verblijfstoerisme wordt het globaal aantal aankomsten in West-Vlaanderen voor het jaar 2007 door ons ingeschat op 6,7 miljoen eenheden. Qua overnachtingen betekent dit een cijfer van 37,1 miljoen. Bij het dagtoerisme bedraagt de inschatting 18 miljoen dagtoeristen aan de Kust en 3 miljoen dagtoeristen in de Kunststad Brugge. Voor de groene regio's worden dit voorjaar trendrapporten met cijfers gepresenteerd. Het verblijf- en het dagtoerisme genereren samen een omzet van circa 3,1 miljard ¤. Volgens recente gegevens van het Planbureau vertegenwoordigt een omzet van 100.000 ¤ in de horeca-sector één arbeidsplaats. Het toerisme in West-Vlaanderen is goed voor een directe tewerkstelling van 31.000 jobs en voor een indirecte tewerkstelling van 15.500 jobs.

'In samenwerking met de vele West-Vlaamse partners (privé en overheid) wil Westtoer er alles aan doen om onze sterke positie te handhaven', aldus Stefaan Gheysen, Afgevaardigd Bestuurder. 'Een goede prijs-kwaliteit verhouding is meer dan ooit aan de orde. Bestemmingen dichtbij doen het voor de korte vakanties wellicht iets beter dan de citytrips in Europa. Met de Kust, de kunststad Brugge en de drie groene regio's Westhoek, Brugse Ommeland en de Leiestreek beschikt West-Vlaanderen over sterke producten op het vlak van de korte vakanties. We zijn vol vertrouwen dat deze producten op korte termijn standhouden en op termijn zelfs opnieuw zullen groeien.

Klaar voor 2009

De toeristische sector wil het hoofd te bieden aan de crisis door het basisproduct verder uit te breiden en te verbeteren, door nieuwe wegen in te slaan op het vlak van marketing en communicatie, door topevenementen te ondersteunen en door nieuwe evenementen in de markt te zetten. In deze moeilijke periode wordt ook extra aandacht aan onderzoek, benchmarking en monitoring.

Door de Afdeling Productontwikkeling van Westtoer wordt in 2009 een strategisch beleidsplan voor openluchtrecreatie gepresenteerd. Dit plan wordt in de komende maanden ter goedkeuring aan de Provincieraad voorgesteld. Belangrijke accenten zijn onder meer: meer ruimte voor recreatie en nieuwe recreatieve productie zoals wandelgebieden, een kustwandelroute en een vernieuwd concept voor de autoroutes.

Concreet wordt tijdens de Week van het Bos in oktober het nieuwe wandelnetwerk Bulskampveld geopend.

Bij de fietsrecreatie pakt Westtoer begin mei uit met de labeling van een zeventigtal fietscafés in West-Vlaanderen. Een nieuwe brochure (gratis bij aankoop van een fietsnetwerkkaart) zal een overzicht bieden. Aan de Kust wordt verder gewerkt aan de Dienstverlening in het kader van het KAP III-project Zee van Kwaliteit. Een vijftal kwaliteitsconsulenten worden vanaf dit voorjaar opgeleid.

Een derde accent bij de productontwikkeling is de voorbereiding van de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog. In opdracht van de voormalige minister voor toerisme Geert Bourgeois en van Toerisme Vlaanderen voltooide Westtoer eind vorig jaar een baanbrekende studie over de te ondernemen acties in 2014-2018. Het uitspelen van 2014-2018 als één groot toeristisch topevenement met een sterk inhoudelijk scenario en een totaalconcept. Westtoer pleit hierbij voor de oprichting van een Vlaamse Task Force op het niveau van Toerisme Vlaanderen en voor een projectsecretariaat in de Westhoek.

Topevenementen

Centraal in marketingaanpak van Westtoer voor 2009 staat de ondersteuning van belangrijke evenementen zoals Beaufort03 aan de Kust. De tweede pijler is het project Coast Music Festivals. In 2009 zal Westtoer een eigentijdse promotiecampagne voeren om de jongeren kennis te laten maken met de Kust. Dit jaar staan Dranouter-aan-Zee, Leffingeleuren, Polé Polé en Woosha op het programma. Westtoer wil hierbij de Kust profileren als een trendy en actieve bestemmingen. Het project 'Tafelen in Vlaanderen' is aan zijn derde en voorlopig laatste jaar toe. Overkoepelend thema is 'Leven in de brouwerij'. Westtoer presenteert ook evenementkalenders en 'Jong Keukengeweld' (in het najaar).

Het project 'Vrouwen van Vlaanderen' biedt een ongewone kijk op de geschiedenis van het graafschap Vlaanderen van de 9° tot de 16° eeuw. Het wordt een uniek concept met een tentoonstellingstryptiek of drieluik in het Grafelijk Kasteel van Rumbeke, de Gravenkapel van de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Kortrijk en de Sint-Trudoabdij in Male.

Marketing is de jongste jaren fel geëvolueerd, met onder andere de groei van de informatietechnologie en het veranderend gedrag van de consument. Westtoer zal toekomstgericht het marketingbeleid herpositioneren: een grotere onafhankelijkheid ten opzichte van Toerisme Vlaanderen, het bundelen van budgetten en restyling van communicatie-instrumenten zijn enkele belangrijke uitgangspunten.

Nieuw is de WIN databank (West-Vlaams Informatie Netwerk voor toerisme). In deze databank wordt toeristische informatie opgeslagen om daarna ter beschikking te stellen aan professionele gebruikers.

Nieuw Strategisch beleidsplan voor de Kust

Nog nieuw in 2009 is het Strategisch beleidsplan voor Toerisme aan de Kust 2009-2014.

Enkele belangrijke invalshoeken:

* Er moet geïnvesteerd worden in het basisproduct van de Kust, Dit alles onder het motto van 'actieve kust'.
* De Kust moet een vitale en jonge uitstraling hebben. Het beleid moet erop gericht zijn om de kust niet te laten evolueren naar een Florida-model dat eenzijdig gericht is op een ouder en begoed cliënteel van tweede verblijfstoeristen.
* Aandacht innovatie : het traditionele beeld van een vakantie aan zee moet omgebogen worden naar een meer trendy en hip imago met aandacht voor imagogerichte ingrepen
* Ook op marketingvlak wordt gekozen om meer imagogericht te werken. Prioriteit gaat hierbij naar de binnenlandse markt. Voor het buitenland zal zeer selectief gewerkt worden op Nederland en in mindere mate Duitsland.

Naast de strategische beleidsplanning komt er voor de Kust ook een specifiek onderzoeksproject rond dagtoerisme. Circa 17 à 18 miljoen dagtoeristen genereren jaarlijks ongeveer 700 miljoen ¤ omzet. Het onderzoek zal naast het volume van dagtoeristen ook profiel- en gedragsgegevens opleveren per kustgemeente. Binnen de groene regio's gaat de aandacht in 2009 naar het onderzoek m.b.t. fietsnetwerken in het Brugse Ommeland. De resultaten worden bekendgemaakt in april.

Pleidooi op Vlaams niveau

Naar aanleiding van de verkiezing van een nieuw Vlaams Parlement zal Westtoer in overleg met diverse partners zal een stevig memorandum voorleggen aan de nieuwe Vlaamse Regering met belangrijke West-Vlaamse desiderata op het vlak van toerisme zoals een nieuw Kustactieplan, een sterke uitbouw van het battlefieldtoerisme in de Westhoek met het oog op 2014-2018 en nieuwe impulsen voor de kunststad Brugge, het Brugse Ommeland en de Leiestreek.

'Op het Vlaamse niveau pleiten we samen met de andere provincies ondermeer voor een sterker en performant Toerisme Vlaanderen, een nieuw strategisch beleidsplan voor het toerisme in Vlaanderen met daaraan gekoppeld nieuwe binnen- en buitenlandmarketingplannen', aldus Stefaan Gheysen.

Attn. Redactie

Meer informatie bij Stefaan Gheysen, Afgevaardigd Bestuurder Westtoer, tel 050/ 305500