Tom Coronel

28 Januari 2009
SEAT en Tom Coronel vieren lustrum in WTCC

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar zal de Nederlandse autocoureur Tom Coronel met SEAT deelnemen aan het FIA Wereldkampioenschap Toerwagens (WTCC). Evenals het afgelopen jaar bestuurt Coronel met ondersteuning van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car een SEAT Leon met benzinemotor, die wordt ingezet door het Spaanse team SUNRED.

Coronel is blij met de voortzetting van de activiteiten. "Het is toch prachtig als je in een wereldkampioenschap kunt meerijden, en ik ben er trots op dat ondanks het huidige moeilijke klimaat, het toch allemaal weer rond gekomen is. Het heeft dan ook nog aardig wat voeten in de aarde gehad voordat alles rond was. Ons eerste plan was om vorig jaar na het WTCC weekend in Japan alles af te ronden. Toen ik die race won dacht ik 'OK dat is geregeld voor 2009', maar niets bleek minder waar. De beslissing werd uitgesteld tot Macau. Ook toen is het niet gelukt en het werd december, januari, maar nu hebben we gelukkig zekerheid. Zelfs tijdens de Dakar rally hield ik mijn telefoon constant in de gaten om te zien of het verlossende woord kwam. Gelukkig is dat er nu en kan ik oprecht zeggen dat ik me niet alleen een SEAT man voel maar dat ik ook in 2009 een SEAT man blijf! Ik wil dan ook de mensen van SEAT importeur Pon een groot compliment geven dat ze dit alsnog voor elkaar hebben gekregen. Internationaal gezien zijn we natuurlijk een kleine partij, maar we doen wel mee op het hoogste platform van de internationale tourwagensport en we hebben vorig jaar bewezen dat we daar ook succesvol kunnen zijn", aldus Tom.

Na het succesvolle seizoen 2008, waarin Tom Coronel ondermeer een overwinning behaalde op het circuit van Okayama in Japan, hebben SEAT-importeur Pon Car, SUNRED en SEAT Sport er hard aan gewerkt om ook voor het seizoen 2009 een zo succesvol mogelijk pakket samen te stellen. Daarbij is er ook gekeken naar mogelijkheden om Coronel met een SEAT Leon TDI met dieselmotor te laten rijden, eenzelfde auto als waarmee de Fransman Yvan Muller vorig jaar wereldkampioen werd, maar dat bleek financieel niet haalbaar. Vandaar dat we in goed overleg met alle betrokkenen hebben besloten om het bestaande programma voort te zetten, zegt Marco de Bos, directeur van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car. "Het is een vrij uniek feit dat een Nederlander al voor het vijfde achtereenvolgende jaar op WK-niveau in de autosport actief is en wij zijn erg blij dat we de bestaande samenwerking met Tom kunnen continueren. Daarbij kunnen we ook rekenen op de ondersteuning van SEAT Sport en SEAT SA, de fabriek in Spanje."

Ook volop kansen met benzinemotor
Zoals het er nu uitziet, wordt Tom Coronel de enige coureur die dit jaar met een SEAT Leon met benzinemotor in het WK Toerwagens zal uitkomen. De coureurs van het SEAT-fabrieksteam kunnen evenals vorig jaar beschikken over TDI-dieselmotoren. Ondanks de successen van de diesels in de afgelopen anderhalf jaar wordt verwacht dat er ook voor de benzinemotor dit jaar goede kansen zijn. De mondiale autosportfederatie FIA heeft de diesels een aantal beperkingen opgelegd, zoals een maximale turbodruk en een restrictor ter verkleining van de luchtinlaat. Ook een nieuwe regeling met resultaatafhankelijke handicapgewichten zou voor de benzineversie gunstig kunnen uitpakken. "Vorig jaar was het zo dat de succesballast per coureur werd uitgedeeld. Dat wordt dit jaar anders. Er wordt gekeken naar een gemiddelde van de snelste twee auto's van hetzelfde type. Aan de hand hiervan wordt het gewicht vastgesteld om het veld dicht bij elkaar te houden. Hierdoor wordt het onderscheid dus per type auto gemaakt en wordt niet de individuele coureur gestraft voor zijn succes. De competitie tussen de coureurs binnen een team zal dus toenemen omdat iedereen nu met een gelijkwaardige auto rijdt. Natuurlijk moeten we nog zien hoe dit in de praktijk werkt, maar zoals ik het nu zie pakt het alleen maar positief uit voor ons", concludeert Coronel.

Tom Coronel: "Voel me echt thuis bij het team"
Tom Coronel verheugt zich erop dit jaar weer aan het WK te kunnen deelnemen. "Bovendien ben ik blij, dat de samenwerking met het SUNRED-team wordt voortgezet. De kennismaking is vorig jaar heel goed bevallen en ik voel me echt thuis bij het team. Bovendien waren de resultaten vorig jaar al heel goed, dus dat stemt zeker positief. De goede band tussen Tom en Sunred werd nog eens onderstreept door het feit dat hij gelijk na de bekendmaking van het voortzetten van de samenwerking op het vliegtuig naar Barcelona sprong. "De tijd dingt en we willen met de engineers gelijk een aantal zaken doornemen voor het nieuwe seizoen. De eerste race is al over iets meer dan een maand, maar ruim daarvoor moeten de auto's natuurlijk al op transport naar Brazilië", verklaarde Tom.

Twaalf evenementen, 24 races in vier werelddelen Voor het WK Toerwagens staan dit jaar twaalf evenementen met elk twee races op het programma. Daarbij wordt er gereden in Zuid-Amerika, Europa, Azië en dit jaar voor het eerst ook in Afrika: op 3 mei is de serie te gast op het nieuwe stratencircuit in de Marokkaanse stad Marrakech. De start van het seizoen is op 8 maart in het Braziliaanse Curitiba, de finale vindt op 22 november plaats, traditioneel op het stratencircuit in Macau. Voor Tom is de kalender op een positieve manier veranderd. "Monza en Estoril staan niet meer op de kalender. Mooie circuits, maar onze handicap was altijd een tekort aan topsnelheid op de lange rechte stukken daar. Op stratencircuits voel ik me in het algemeen altijd lekker. Met Macau, Marrakech, Pau en Porto hebben we er nu vier op de kalender staan. Verder ging het vorig jaar ook erg goed op Puebla, Oschersleben en Okayama, dat zijn technische circuits waar topsnelheid geen hoofdrol speelt. Al met al zie ik het dan ook zeer positief in".

Televisie-uitzendingen via Eurosport en RTL7
Alle races van het WTCC zijn live te zien via Eurosport. RTL 7 verzorgt eigen reportages van elke race met veel achtergronden in het programma RTL GP. In totaal staan er bij RTL7 twaalf uitzendingen van de races gepland, aangevuld met een uitgebreide voorbeschouwing voorafgaand aan de eerste race en een nabeschouwing na afloop van het seizoen.

Kalender WTCC 2009
08 maart Curitiba Brazilië
22 maart Puebla Mexico
03 mei Marrakech Marokko
17 mei Pau Frankrijk
31 mei Valencia Spanje
21 juni Brno Tsjechië
05 juli Porto Portugal
19 juli Brands Hatch Groot-Brittannië
06 september Oschersleben Duitsland
20 september Imola Italië

01 november Okayama Japan
22 november Macau China