Gemeente Zaltbommel


Milieuvriendelijke aandrijving veerpont Brakel 27 januari 2009 Milieuvriendelijke aandrijving veerpont Brakel

De nieuwe veerpont in Brakel krijgt een vernieuwende dieselelektrische aandrijving. Deze aandrijving is een alternatief voor de eerder geplande dieselhydraulische variant. De veerpont verbruikt hierdoor minder brandstof, maakt minder geluid en heeft lagere onderhoudskosten.

Op 24 november 2008 tekende de gemeente Zaltbommel een overeenkomst met Scheepswerf Grave voor de bouw van een nieuw veer met een dieselhydraulische aandrijving. In tegenstelling tot deze overeenkomst wordt de veerpont eind 2009 op dieselelektrische wijze in beweging gebracht. De dieselelektrische aandrijving is ontwikkeld door Siemens Marine Solutions en heet "Siship Eco Prop System". "De scheepswerf benaderde ons met de vraag of wij geïnteresseerd zijn in een nieuw innovatief aandrijvingssysteem. De werf wil graag ervaring opdoen met deze nieuwe aandrijving. Het systeem kent een hogere aanschafprijs, maar deze is waarschijnlijk binnen vier en een half jaar terugverdiend. Na overleg met alle betrokkenen hebben wij ingestemd met deze innovatieve variant ", aldus wethouder Krähe.

Het innovatieve aandrijvingssysteem heeft een hoger rendement dan de dieselhydraulische aandrijving. De veerpont stoot minder CO2 uit en is geluidsarmer. De onderhoudskosten zijn lager en jaarlijks wordt er ongeveer EUR30.000 aan brandstof bespaard (bij de huidige brandstofprijs).

Het veer, dat vaart tussen Brakel en Herwijnen, wordt in november 2009 opgeleverd.
Geplaatst op: 27 januari 2009