PwC: Recessie vertraagt opkomst mobiel adverteren nauwelijks

28/01/2009 14:56

PricewaterhouseCoopers B.V.

Amsterdam, 28 januari 2009 - Ondanks de wereldwijde terugloop van advertentie-inkomsten zal de huidige recessie de verschuiving van traditionele media naar online media nauwelijks vertragen. Dat stelt accountants- en adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) in haar vandaag gepubliceerde rapport 'Mobile Advertising'. Volgens het rapport duurt het slechts twee jaar voordat bedrijven mobiel adverteren volwaardig meenemen in hun marketingmix. Het bedrag dat adverteerders besteden aan mobiel internet neemt de komende vier jaar in Nederland met gemiddeld 38,9% per jaar toe naar 145 miljoen euro in 2012, zo verwacht PwC. Mobiel adverteren neemt daarmee relatief net zo'n hoge vlucht als adverteren via het internet

Volgens Erik Klein Nagelvoort, verantwoordelijk partner voor de telecomsector bij PwC, leent mobiel adverteren zich zeer goed voor een effectief doelgroepbereik. Nu er bovendien goede mobiele toestellen zijn, er aan content geen gebrek is en mobiel internet sneller en goedkoper wordt, lijkt weinig de acceptatie van mobiel adverteren in de weg te staan. Volgens het rapport heeft mobiel adverteren een veel hogere conversieratio - het aantal keren dat een consument doorklikt naar een mobiele internetsite - dan reguliere internetcampagnes. Erik Klein Nagelvoort: "Het vereist enige durf om in deze economisch moeilijke tijden voor een innovatieve manier van adverteren te kiezen. Maar naast het voordeel van hoge conversieratio's past mobiel adverteren ook bij bedrijven die voorop willen lopen in merkinnovatie." Hij doelt daarmee op de uitstraling die deze innovatieve manier van adverteren heeft op consumenten en bijvoorbeeld bij het werven van personeel.

Sceptici betwijfelen of consumenten zitten te wachten op commerciële boodschappen op het schermpje van hun mobiel. En ook onderzoeken laten een wisselend beeld zien. Of consumenten mobiel adverteren massaal zullen omarmen hangt volgens het PwC-rapport af van hoe serieus een adverteerder de consument neemt. Het principe werkt alleen als de consument er zelf naar vraagt en de meerwaarde van de aanbieding evident is, de zogenaamde opt-in benadering. Erik Klein Nagelvoort ziet veel potentie in mobiele campagnes in combinatie met plaatsbepaling. "Daarbij ontvangt de consument tijdens het winkelen sms-berichten met winkelaanbiedingen binnen hun interessegebied. Dit inzicht zal een belangrijke groeimotor voor mobiel adverteren zijn."

"Een best-practice komt van twee Amerikaanse elektronicaverkopers die sms-alerts verzonden als bijvoorbeeld een bepaalde TV in de uitverkoop ging. In dit geval werkten de retailers nauw samen met de fabrikanten van de producten. Op de fabrikantwebsite kon men namelijk aangeven of een geïnteresseerde een sms wilde ontvangen als één van de retailers het product in de uitverkoop deed," zegt Erik Klein Nagelvoort. "In Nederland zien wij de toepassing van GSM al langer in bijvoorbeeld de bankensector, maar echt innovatief adverteren door middel van dit medium gebeurd nog niet."

Ook de komst en populariteit van zogenaamde 3G telefoons - Apple's iPhone's en HTC en Google's G1 - en de daarbij gepaarde verbreding van mobiele content vormt volgens het rapport een impuls. Bedrijven zoals Google zijn traditiegetrouw voorlopers op het gebied van online adverteren. Het advertentiemedium AdWords heeft zijn weg al gevonden naar de iPhone en de G1. "Het is nu tijd voor andere ontwikkelaars om goede manieren van toepassing te vinden. Wie nu zaait zal binnen twee jaar oogsten", aldus Erik Klein Nagelvoort.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.pwc.nl