Gemeente Lelystad

Ontwikkeling brede school 2009-2012

Het college van de gemeente Lelystad stelt de gemeenteraad voor in te stemmen met de Kadernota Brede Schoolbeleid 2009-2012.

De komende vier jaar wordt binnen het brede schoolbeleid met name ingezet op ontwikkeling van sociale competenties bij kinderen, opvoedingsondersteuning, koppeling binnen- en buitenschools leren en doorgaande leerlijnen.

Werkconferentie

In de Kadernota zijn de opmerkingen verwerkt uit de werkconferentie brede schoolbeleid. Aan deze werkconferentie namen allerlei partners uit het veld deel. Ook is aan de betrokken scholen en instellingen gevraagd een schriftelijke reactie te geven op de ontwerp Kadernota.

Wat is een brede school?

Een brede school is een vorm van hechte samenwerking tussen enerzijds één of meer scholen en anderzijds instellingen en organisaties die bijdragen leveren aan tenminste de ontwikkeling van kinderen en/of jongeren.

Speerpunten

In de kadernota zijn de volgende speerpunten voor de komende vier jaar opgenomen:

* Ontwikkeling sociale competenties bij kinderen: Vanuit de gedachte dat een goede sociale ontwikkeling bijdraagt aan een goede ontwikkeling op vele andere gebieden, waaronder cognitieve en taalontwikkeling.

* Opvoedingsondersteuning: de school biedt opvoedingsondersteuning aan ouders om zo de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten.
* Koppeling binnen- en buitenschools leren: Kinderen leren en ontwikkelen zich, veelal spelenderwijs, gedurende de gehele dag. In schooltijd, maar ook na schooltijd. Het behoort tot de wezenlijke kenmerken van iedere brede school, dat dit binnen- en buitenschools leren waar mogelijk en nodig op elkaar aansluit en op elkaar is afgestemd, zodat sociale competenties bij kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

* Doorgaande leerlijn: aansluiting en afstemming van ontwikkelingsprogrammas op elkaar is ook van groot belang bij de overgang naar de verschillende schooltypen, zoals van peuterspeelzaal naar kinderopvang of basisschool en van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.

Actiepunten

Uit de werkconferentie brede school en de schriftelijke reacties van scholen en instellingen zijn de volgende actiepunten naar voren gekomen die in de kadernota zijn verwerkt en in de periode 2009-2012 zullen worden uitgevoerd:

Eindverantwoordelijkheid bij schooldirectie: aansturing op afstand door de gemeente werd door de partners in het veld ( de scholen) niet als effectief ervaren. Om de betrokkenheid en uitvoering door scholen op de lange termijn te vergroten is het belangrijk dat de eindverantwoordelijkheid op locatie bij de schooldirecties zelf ligt.

Herijking concept brede school en ontwikkeling keurmerk:

Doelstellingen, knelpunten, ambities en mogelijkheden zullen de komende periode per school opnieuw tegen het licht worden gehouden zodat alle scholen kunnen uitgroeien tot een échte brede school en het brede school concept een logisch en waardevol onderdeel uitmaakt van de reguliere onderwijstaken. Er komt dan een keurmerk als bewijs dat de school voldoet aan de kwaliteitscriteria.

---