Gemeente Lelystad

City Marketing zet stad in de schijnwerper

Voor het eerst werken gemeente, bedrijven en organisaties samen in het stelselmatig vergroten van de aantrekkingskracht van Lelystad.Partijen die duidelijk baat hebben bij een beter imago worden hierdoor elkaars partner in City Marketing.

Kansen

Deze partners investeren middelen, menskracht en infrastructuur vanuit de overtuiging dat Lelystad (veel) kansen heeft om (nieuwe) bewoners, bedrijven en bezoekers aan de stad te binden.

Totstandkoming

In het achterliggende anderhalf jaar is daarover met verschillende partners overlegd en met de gemeenteraad over van gedachten gewisseld mede aan de hand van het Strategisch Marketingplan, opgesteld door bureau Berenschot. Dat heeft geleid tot zoals de raad verzocht een indringende voorbereidingstijd waarin een aantal belangrijke zaken zijn opgestart. Het college heeft ingestemd (mede aan de hand van de opmerkingen uit de raad) met het opgestelde meerjarenprogramma city marketing 2009-2011, het bijbehorende werkplan en de begroting.

Raad van Toezicht

In de afgelopen maanden is er een Raad van Toezicht samengesteld met daarin drie afgevaardigden uit het college (de burgemeester en de wethouders economische zaken en stadsontwikkeling), Camiel Maenhout (voorzitter Bedrijfskring Lelystad), Wim de Weerd (voorzitter Raad van Commissarissen Centrada), Willem Veldhuizen (directeur Stable International Development), mevr. Rinkje Tromp (Toerisme Flevoland), Piet Winterman (directeur Staatsbosbeheer Oost), Victor de Ruiter (secretaris Overlegorgaan Bouwnijverheid Lelystad), Cor van den Adel (voorzitter Stichting Lelystad Promotie).

Als bestuurder is aangetrokken Lelystedeling Klaas Heerema (tot voor kort directeur marketing bij Van Wijnen Bouw), die beschikt over een ruim, voor de marketing interessant, en vooral bruikbaar netwerk.

Verschillende gezichtspunten

Om de marketing van de stad vanuit verschillende gezichtspunten te benaderen en om gevraagd en ongevraagd commentaar te krijgen op plannen en denkbeelden van de stichting is er een Raad van Advies samengesteld bestaande uit Bert van der Linden (Makelaardij De Vier Linden), Barry Porsius (bureau Ons Hoofdkwartier), Dick Boekhout (regiomanager Rabo Vastgoed), Theo Widdershoven (marketingmanager Staatsbosbeheer), Kiki Stiemer (directieadviseur communicatie Ahold), Karin Bakker (algemeen directeur Trendhopper Nederland), Petra Botter (Botter Communicatie), Ruud Bootsma (voorzitter Stichting Evenementen Coördinatie Lelystad), Anja Kramer (Kramer Communicaties) en Suzanne Paf (Aviodrome).

Merk Lelystad

De maanden november en december zijn benut voor uitvoerige gesprekken met bureaus om te komen tot een creatieve en vooral aansprekende vertaling van het merk Lelystad. Handvat daarbij zijn de kernwaarden van de stad (ambitieus, avontuurlijk, ondernemend en gastvrij) zoals die zijn beschreven in het Berenschot rapport.

Na rijp beraad is besloten om verder te gaan met bureau Grey Communicatie uit Amsterdam. Zij komen op korte termijn met voorstellen die worden besproken in de selectiecommissie en in de Raad van Toezicht en worden voordat de lancering plaats vindt ter kennis gebracht van de gemeenteraad.

Lekkerding en natuurijs

Na instemming van de gemeenteraad met het meerjarenprogramma en het werkplan 2009 zal de stichting formeel worden opgericht. Nu is zij actief als Lelystad Partners i.o. en heeft een rol gespeeld in het presenteren van het Lelystads Lekkerding en in de promotionele begeleiding van de NK Marathonschaatsen op natuurijs (beide op basis van het nu nog bestaande beeldmerk).

De werkzaamheden van de stichting worden uitgevoerd onder de naam City Marketing Lelystad. Zodra de stichting officieel is opgericht zal de nu nog bestaande Stichting Lelystad Promotie daarin worden opgenomen en als zelfstandige stichting ophouden te bestaan. De bestaande Gastentoer Lelystad wordt door City Marketing Lelystad doorgezet.

City Marketing

City Marketing is een onderdeel van stedelijk beleid waarvoor steeds meer gemeenten, in samenwerking met derden, kiezen (voorbeelden recent Leeuwarden en Nijmegen). Inmiddels zijn er bijna 50 gemeenten die city marketing een speciale en actieve rol toedelen.

Belangrijk daarbij is het langlopende proces om een merk op te bouwen. Dat vraagt om een consequente aanpak van alle partners. Het gaat daarbij ook om ondersteunende activiteiten die juist in een periode van economische teruggang op basis van anticyclisch denken handelen succesvol kan zijn. Lelystad kiest met nadruk voor het sterk positioneren van de stedelijke kwaliteiten om daarmee het groeiproces van nieuwe inwoners en nieuwe arbeidsplaatsen te steunen.
---