Media alert

28 januari 2009

Online vraaggedrag van KLM-klanten levert verrassende vragen op

~ Q-go identificeert KLM's top vijf van meest opvallende online klantvragen ~

KLM heeft in samenwerking met Q-go op zijn homepage een zoekfunctie ingebouwd waar bezoekers in eigen woorden en hele zinnen een vraag kunnen stellen. Door de gebruikte semantische en natural language processing-technologie van Q-go snapt KLM een veel breder scala van klantvragen. Klanten voelen zich daardoor beter begrepen en kunnen het merendeel van hun antwoorden gemakkelijk online vinden. Voor KLM leidt dit tot lagere kosten en een hogere online omzet omdat koopsignalen beter worden geïnterpreteerd.

Bovendien kan KLM door analyse van de gebruikte zoektermen haar websiteteksten en -structuur aanpassen aan de zoekstijl en informatiebehoeftes van haar bezoekers; het overbruggen van de zogenaamde content gap. Dit verbetert de gebruikerservaring van klanten en zij zullen minder vaak de hulp nodig hebben van de servicedesk van KLM.

Naast veel serieuze vragen, ontvangt KLM ook geregeld vreemde vragen waar niet altijd een antwoord op te geven is. Q-go, leverancier van interactieve online & self service search applicaties, heeft een top vijf gemaakt van de leukste vragen die online werden gesteld in het afgelopen kwartaal:


* Wat kost het om een sjoelbak mee te nemen van Schiphol naar San Francisco?
* Geldt er een toeslag voor het gebruiken van KLM-zuurstof?
* Ik heb nog nooit gevlogen; zou ik vliegangst hebben?
* Waar moet ik naar toe op vakantie; heeft u tips?
* Kan ik in de business class jeans dragen?

"Door de semantische technologie achter onze applicatie snappen we als geen ander allerlei variëteiten van vragen", zegt Marcel E. Smit, CEO van Q-go. "Alle vragen die klanten online stellen, komen automatisch in een management rapportage. Dit geeft KLM inzicht in de werkelijke vraag van de online bezoeker."