Ingezonden persbericht


maandag 24 november 2008

Integraal veiligheidsbeleid regionaliseert!

Hoe regionale samenwerking het lokale veiligheidsbeleid versterkt

Conferentie georganiseerd door het Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid en de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie

Regionale samenwerking is 'hot'! Op het gebied van sociale veiligheid ontstaan steeds meer samenwerkingsverbanden. Hoe komt dat? Gaat het om schaalvoordelen en dus om efficiency of is het meer te doen om invloed? Of biedt regionale samenwerking tussen gemeenten aanknopingspunten voor het versterken van de regierol op veiligheid die veelal in de praktijk moeilijk is in te vullen?

Het zijn allemaal onderwerpen die tijdens de conferentie Integraal veiligheidsbeleid regionaliseert! Hoe regionale samenwerking het lokale veiligheidsbeleid versterkt aan bod komen. Het Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid (CCV) en de Stichting Maat-schappij, Veiligheid en Politie (SMVP) nodigen u graag hiervoor uit op woensdag 28 januari 2009 in Regardz De Eenhoorn, Amersfoort!

De conferentie staat onder leiding van Monique Quint, waarnemend burgemeester van Voerendaal. Het begint om 10.00 uur en duurt tot 16.15 uur. In het ochtendprogramma gaan de sprekers in op de regionalisering van het integrale veiligheidsbeleid. Dit gebeurt vanuit diverse perspectieven. Voor de middag kunt u zich inschrijven voor een aantal aansprekende workshops. Meer informatie over het programma en de workshops vindt u hieronder.

De conferentie vindt plaats in Regardz De Eenhoorn, (Koningin Wilhelminalaan 33, 3818 HN) in Amersfoort. De Eenhoorn ligt tegenover het Centraal Station. Bij en in de buurt van De Eenhoorn zijn voldoende parkeerplaatsen.

De kosten voor deelname bedragen ¤ 135,- per persoon (exclusief BTW). Hierbij is inbegrepen:
- koffie en thee

- lunch

- aperitief

- verslag van de conferentie. De bundel met inleidingen en verslagen komt snel na de conferentie beschikbaar. Deelnemers aan de conferentie krijgen deze bundel toegestuurd.

Inschrijving vindt plaats na aanmelding via het inschrijfformulier. U kunt zich inschrijven tot en met woensdag 14 januari 2009 via onze website. Na inschrijving ontvangt u een bevestiging, de routebeschrijving en de nota voor de kosten van deelname.

Annulering dient uiterlijk één week voor de conferentie te geschieden. Bij verhindering kan uw plaats door een vervanger worden ingenomen mits u dit tijdig doorgeeft aan de SMVP (uiterlijk twee dagen voor de conferentie). Indien vervanging of verhindering niet tijdig wordt doorgegeven, bent u het volledige inschrijfgeld verschuldigd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de SMVP, Postbus 239, 3300 AE in Dordrecht. Telefonisch te bereiken via 078 614 43 62
E-mail smvp@smvp.nl
Website www.smvp.nl

Meer regionale samenwerking
Op het terrein van integrale en sociale veiligheid werken gemeenten steeds meer met elkaar samen. Dat is een positieve ontwikkeling, omdat dit schaalvoordelen met zich meebrengt en men niet steeds het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Eenzelfde regionalisering is ook te zien ten aanzien van fysieke en externe veiligheid. Deze samenwerking is echter een stap verder doordat er een wet klaar ligt die dit moet gaan regelen: de wet op de Veiligheidsregio's. Voor integrale en sociale veiligheid is dat niet het geval en hier ziet men dan ook dat de regionale samenwerkingsverbanden sterk uiteenlopen. In de ene regio komen de gemeentelijke veiligheidscoördinatoren op gezette tijden bijeen zonder verplichtingen, in een andere regio zetten gemeenten een gezamenlijk bureau Integrale Veiligheid op, waaraan elke gemeente zijn verantwoordelijkheid dient af te leggen.

Waarom werken gemeenten steeds meer regionaal? Willen zij schaalvoordelen en efficiëntie halen uit de samenwerking? Of wil men juist tegenwicht bieden aan de vele veiligheidspartners die ook regionaal zijn georganiseerd, zoals politie, jeugdzorg, verslavingszorg en OM?

Regierol gemeenten
Nu gemeenten steeds meer regionaal samenwerken, kan de vraag worden gesteld hoe zij omgaan met hun regierol op veiligheid. Gemeenten hebben immers over het lokale veiligheidsbeleid de regie. Het kabinet is voornemens deze regierol van gemeenten ook wettelijk vast te leggen. Kunnen gemeenten dan in de toekomst beter hun regierol waarmaken? In de praktijk blijkt het waarmaken van de gemeentelijke regierol vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gemeenten hebben immers te maken met vele veiligheidspartners die ook nog vaak ieder op hun eigen wijze regionaal zijn georganiseerd. Dit geldt voor de politie, het Openbaar Ministerie, de jeugdzorg, (gedeeltelijk) woningbouwcorporaties, verslavingszorg et cetera. Kan regionale samenwerking tussen gemeenten hun regierol op het veiligheidsbeleid versterken?

Kortom, deze conferentie zet de regionale samenwerking van gemeenten en hun veiligheidspartners centraal. Hoe werkt het in de praktijk en wat leren we daarvan om de veiligheid in de regio en op lokaal niveau te versterken?

Doelstelling
Regionale samenwerking van integrale/sociale veiligheid op een hoger niveau brengen.

Doelgroep
Regionale samenwerkingspartners van integrale/sociale veiligheid, onder wie beleidsmedewerkers en bestuurders integrale veiligheid/welzijn, politie, raadsleden, OM, woningbouwcorporaties, ministeries, VNG.

Opzet conferentie
Voor de ochtend is een aantal aansprekende sprekers uitgenodigd om u de stand van zaken te geven rondom regionalisering van het integrale veiligheidsbeleid. In de middag wordt u uitgenodigd in interactieve workshops mee te denken over de versterking van lokaal beleid bij regionale samenwerking.

Lezingen, interviews en verslagen van de workshops worden opgenomen in een SMVP-CCV bundel, die de deelnemers na afloop krijgen toegestuurd.

Kosten
De kosten voor deelname aan de conferentie bedragen ¤ 135,- per persoon (exclusief BTW). Hierbij is inbegrepen:
- koffie en thee

- lunch

- aperitief

- verslag van de conferentie: een bundel met inleidingen en verslagen komt snel na de conferentie beschikbaar. Deelnemers aan de conferentie krijgen deze bundel toegestuurd.

Programma

Dagvoorzitter Monique Quint, waarnemend burgemeester van Voerendaal

10.00 - 10.30 uur
Ontvangst

10.30 - 10.50 uur

1. Opening
Ida Haisma
Directeur Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid Lid van de raad van advies van de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie

10.50 - 11.10 uur

2. Gemeentelijke regie bij regionalisering integrale veiligheid Pieter Tops
Lid van het College van Bestuur Politieacademie
Lid van de raad van advies van de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie


11.10 - 11.30 uur
3. Samenwerking in geregionaliseerde veiligheidszorg Jan Terpstra
Radboud Universiteit Nijmegen

11.30 - 11.50 uur
Pauze

11.50 - 12.20 uur
4. Interviews
Monique Quint interviewt de volgende gasten over hun bijdrage aan regionale samenwerking:
- Albertine van Vliet, burgemeester Amersfoort
- Annette Bronsvoort, hoofdofficier Arrondissementsparket Leeuwarden
- Peter van Os, programmamanager Ontwikkeling
Gebiedsgebonden Politie, Politieacademie


12.20 - 12.40 uur
5. Een visie uit de praktijk
Arend Kloosterman
Plaatsvervangend korpschef regiopolitie IJsselland

12.40 - 13.45 uur
Lunch


13.45 - 14.45 uur
6. Eerste ronde workshops


14.45 - 15.00 uur
Wisseling van workshop


15.00 - 16.00 uur
7. Tweede ronde workshops


16.15 - 17.00 uur
Aperitief

Workshops


1. Modellen Regionale Samenwerking
Het CCV heeft alle regionale samenwerkingsverbanden op het terrein van sociale en integrale veiligheid bezocht. Op basis van deze bezoeken heeft het CCV een aantal modellen van regionale samenwerking in kaart gebracht. In deze workshop maakt u kennis met de samenwerkingsmodellen en bespreken we welke richting regionale samenwerkingsverbanden op moeten gaan.


2. Afstemming prioriteiten en beleidscycli van gemeenten, politie en OM Gemeenten, politie en OM stellen in hun regio vaak op verschillende momenten verschillende prioriteiten. Dit moet worden voorkomen, omdat een gezamenlijk optreden in het oplossen van veiligheidsproblemen krachtiger is. Hoe kunnen deze prioriteiten beter op elkaar worden afgestemd? In de regio IJsselland is daar een speciaal stroomschema voor ontwikkeld. Aan de hand van dit stroomschema kunt u meedenken over hoe dit in de regio's verder kan worden doorontwikkeld.


3. Regionalisering van Veiligheidshuizen
De eerste Veiligheidshuizen waren vooral gericht op stedelijke problematiek, maar in de loop van de tijd zijn er ook Veiligheidshuizen bijgekomen die zich veeleer richten op de regio. Dit ligt in lijn met de wens van het ministerie van Justitie dat in 2009 een landelijk dekkend netwerk aan Veiligheidshuizen wil hebben. Hoe kunnen Veiligheidshuizen meer regionaal gaan werken en wat komt daar allemaal bij kijken?


4. Veiligheidshuizen Limburg
In Limburg is een dekkend netwerk aan Veiligheidshuizen. Dr. Peter Nelissen heeft over de ontwikkelingen van de Limburgs Veiligheidshuizen een boek geschreven: Kompas voor de ontwikkelingen van de Veiligheidshuizen Limburg. Hoe hebben de Limburgse Veiligheidshuizen hun regionale functie ontwikkeld en is dat ook een manier voor andere regio's?


5. De rol van de politie in het lokale integrale veiligheidsbeleid Van oudsher zijn politie en gemeenten partners in het bevorderen van veiligheid en het bestrijden en voorkomen van criminaliteit en overlast. In het integraal veiligheidsbeleid, zoals dat de laatste jaren steeds meer gestalte krijgt in de gemeenten, is de rol van regisseur weggelegd voor de gemeentelijke organisatie. Veel gemeenten zullen dit ervaren hebben als een behoorlijke verandering, maar dit geldt evenzeer voor de politie. Hoe ziet de politie nu haar rol in het integraal veiligheidsbeleid?


6. Jeugd & Alcohol op regionaal niveau
Een actueel thema van veel gemeenten en regionale samenwerkingsverbanden is jeugd & alcohol. De problematiek spitst zich voornamelijk toe op twee beleidsvelden: gezondheidszorg en veiligheid. Bewezen is dat het gebruik van alcohol een link heeft met het veroorzaken van overlast en geweld. In de regio Brabant Zuid-Oost bestaat een goed voorbeeld van een aanpak. Centrale vraag in deze workshop is of jongeren door regionale aanpakken minder gaan drinken en daaraan gekoppeld minder overlast gaan veroorzaken. Of zijn er andere ingrepen nodig?


7. Regionale informatie- en expertisecentra bestuurlijke aanpak In Nederland worden regionale informatie- en expertisecentra bestuurlijke aanpak opgericht. De primaire taak van deze centra is het versterken van de informatiepositie van het lokaal bestuur (zowel reactief als proactief). Om waterbedeffecten zoveel mogelijk te voorkomen, vervullen de centra een regionale functie. In deze workshop wordt een kort overzicht gegeven van de ontwikkeling van deze centra en wordt er afgevraagd of deze regionale aanpak daadwerkelijk effectief is.


8. Regionale aanpak Oost-Europese arbeidsmigranten In de afgelopen periode is de instroom van Oost-Europese arbeidsmigranten flink toegenomen. Dit komt de nationale economie ten goede, maar er zitten ook negatieve effecten aan deze instroom. Veel Oost-Europese arbeidsmigranten zijn slecht en daarmee ook onveilig gehuisvest en veroorzaken soms overlast in de lokale gemeenschap. Een aantal gemeenten heeft dit probleem opgepakt en hiervoor een aanpak gerealiseerd. Deze aanpakken hebben veelal een regionale uitstraling. Wat zijn de ervaringen tot nu toe en zijn ze ook toepasbaar in andere regio's?


9. Criminaliteitsbeeldanalyse en de landelijke veiligheidsmonitor De politie ontwikkelt steeds betere gegevens om in te spelen op criminaliteit. In de prestatieafspraken van het Ministerie van Binnenlandse Zaken met de regiokorpsen is opgenomen dat vanaf 2006 elk regiokorps verplicht is een criminaliteitsbeeldanalyse van de politieregio te maken. Deze beelden worden sinds kort in enkele regio's ook gespiegeld aan de beelden die de wijkagenten hebben. Daarnaast is sinds kort de landelijke veiligheidsmonitor geïntroduceerd, waarbij aan de inwoners van de gemeenten vele vragen worden gesteld op het terrein van veiligheid. De twee instrumenten zouden goed aan elkaar kunnen worden gekoppeld, maar gebeurt dat ook?


10. Politiek-bestuurlijke agendasetting in regionaal verband De Veiligheidssociëteit Zuid-Holland-Zuid is een regionaal platform veiligheid dat is ontstaan in het regionaal college van politie Zuid-Holland-Zuid. Leden zijn burgemeesters, hoofdofficier van justitie, management van de politie, vertegenwoordigers van brandweer en GHOR. Via de Veiligheidssociëteit komen richtlijnen en strategieën ten aanzien van integrale veiligheid op politiek-bestuurlijke agenda's van gemeenten. Hoe wordt de politiek-bestuurlijke agenda vormgegeven en is dit een voorbeeld voor andere regio's?