Ingezonden persbericht


Nederlanders te onromantisch, te nuchter of gewoon te zuinig voor Valentijnsdag


- Nederlanders zuinig en Italianen romantisch: internationaal onderzoek van PayPal bevestigt Europese stereotypen

Amsterdam, 28 januari 2009 - Internationaal onderzoek, uitgevoerd door Ipsos in opdracht van PayPal, bevestigt alle vooroordelen over 'de zuinige' Nederlander. Van alle ondervraagde nationaliteiten geven Nederlanders de minste cadeautjes met Valentijnsdag, ongeacht of er een partner in beeld is of niet. Slechts 27% van de Nederlanders koopt iets voor Valentijnsdag en bijna 90% van de 1000 ondervraagde Nederlanders zegt Valentijnsdag veel te commercieel te vinden. Hiermee zijn wij de grootste Valentijns-sceptici ter wereld. De Nederlanders die wel iets doen aan Valentijnsdag, houden het eenvoudig en voordelig. Meestal wordt er geld uitgegeven aan een Valentijnskaart (57%) en een bosje bloemen (46%). In de regel wordt niet meer dan EUR 50,- besteed: 52% blijft binnen dit geringe budget. Zelfs in het niet al te welvarende Mexico wordt nog meer geld aan romantische cadeaus uitgegeven. Daar legt 12% zelfs zonder blikken of blozen meer dan EUR 1.000,- neer voor een passend presentje voor hun allerliefste. In Nederland gaat slechts een enkeling zich te buiten aan een cadeau dat meer dan EUR 100,- kost (22%). Slechts 2% van de Nederlanders geeft meer dan EUR 500,- uit. In het geval dat er meer dan EUR 100,- aan een cadeau wordt uitgegeven, is er naar alle waarschijnlijkheid sprake van 'een romantisch tripje'. Dat is een leuk en praktisch cadeau, want hiervan kan de gever zelf ook genieten. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat 'samen een weekendje weg' de absoluut favoriete manier is voor partners om tijd met elkaar door te brengen (47%). Bijkomend voordeel voor de mannen: dit cadeau hoef je niet in te pakken. Het onderzoek laat namelijk zien dat Nederlandse mannen bewust op zoek gaan naar cadeaus die zij niet zelf hoeven in te pakken (63%). Terwijl Nederlanders door het onderzoek in de hoek gezet worden als zuinig en onromantisch, wordt de romantische reputatie van Italianen bevestigd. Van alle Europese landen die meededen aan het online onderzoek, geven de meeste Italianen een cadeautje met Valentijnsdag (61%), ongeacht of zij een relatie hebben of niet. Britten zijn de gulste gevers in Europa: zij geven gemiddeld het meeste geld uit voor deze dag. Verrassend genoeg zijn Amerikanen, waar deze romantische feestdag een instituut is geworden, na Nederlanders het meest terughoudend met het geven van dure cadeaus. Overigens staan de Nederlandse respondenten het meest open voor het kopen van een cadeautje via internet van alle nationaliteiten. Slechts 46% geeft er de voorkeur aan om de romantische aankoop in een winkel te doen. In Canada loopt men op dit gebied het verst achter, daar wil 65% van de respondenten per se in een winkel slagen voor Valentijnsdag. Robbert de Haan, Marketing Director Benelux bij PayPal, zegt over het onderzoek: "Ik vind het opvallend dat de oude stereotypen nog steeds zo duidelijk blijken te kloppen. Ik kan mij voorstellen dat er veel Nederlanders zijn die zich juist willen afzetten tegen het beeld van de onromantische, nuchtere en vooral zuinige Hollander. Wie zichzelf niet herkent in het geschetste beeld, kan inspiratie opdoen op www.paypal-deals.nl, waar de leukste aanbiedingen te vinden zijn." Over het onderzoek
Het PayPal "Can't Buy Me Love" onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos in december 2008. Panelleden werden per e-mail uitgenodigd om deel te nemen aan het online onderzoek. In totaal werkten 8000 (1000 per land) volwassenen mee uit Australië, Canada, Mexico, Italië, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Over PayPal
PayPal is een innovatieve betaaloplossing speciaal gemaakt voor de consument en het internet. Uniek aan PayPal is dat het consumenten mogelijk maakt zeker en gemakkelijk voor deals te shoppen en te betalen - zonder onnodige barrières en grenzen. PayPal heeft meer dan 157 miljoen rekeningen wereldwijd. Het volume van transacties bedroeg in 2007 totaal 47 miljard dollar. PayPal is beschikbaar in 190 landen en accepteert 19 verschillende munteenheden. In Nederland heeft PayPal bijna 1,5 miljoen rekeningen. PayPal, opgericht in 1998 en gevestigd in Californië, is sinds 2002 een eBay onderneming en heeft lokale vestigingen in 14 landen. PayPal heeft in 2007 voor de Europese Unie een bankvergunning ontvangen. Wereldwijd heeft PayPal 8.000 mensen in dienst. PayPal Benelux is gevestigd in Amsterdam. Meer informatie over PayPal vindt u op www.paypal.nl.

###
Voor persinformatie kunt u zich wenden tot:
Daniëlle van Leeuwen
Text 100 Public Relations
Tel: +31.20.530.43.48
E-mail: danielle.vanleeuwen@text100.nl Media Center: www.paypal-pers.nl