| |
|Datum 28 januari 2009 | | | |Voorlopig ontwerp voor P+R De Uithof vastgesteld | |Met de vaststelling van een voorlopig ontwerp krijgt het plan voor een| |grootschalige P+R voorziening op De Uithof verder vorm. Het P+R gebouw| |komt te staan bij de aansluiting van De Uithof op de A28, naast het | |sportcentrum Olympos. Het betreft een project waarbij gemeente | |Utrecht, Universiteit Utrecht, Universitair Medisch Centrum Utrecht en| |de Hogeschool Utrecht nauw samenwerken. Het gaat om een compact, | |transparant vormgegeven ontwerp. Op een relatief beperkte ruimte wordt| |parkeergelegenheid gemaakt voor bijna 2000 auto's, terwijl onder | |hetzelfde gebouw een bushalte, fietsenstalling en mogelijk een | |tramperron komen. | | | |In P+R De Uithof komen 500 parkeerplaatsen beschikbaar als openbare | |P+R voorziening. Hiermee biedt de gemeente Utrecht bezoekers van de | |stad de mogelijkheid om hun auto aan de oostelijke rand van Utrecht te| |parkeren en tegen een aantrekkelijk tarief hun reis te vervolgen per | |bus, tram of fiets. P+R De Uithof maakt deel uit van een reeks P+R's | |rond de stad, die de gemeente Utrecht samen met de Bestuursregio | |Utrecht (BRU) ontwikkelt. Beperking van het autoverkeer naar en in | |Utrecht verbetert de luchtkwaliteit en maakt de stad beter bereikbaar.| | | | | |In het parkeergebouw zijn 1450 parkeerplaatsen bestemd voor de | |deelnemende partijen die op De Uithof zijn gevestigd. Het UMC Utrecht,| |de Universiteit en de Hogeschool willen hiermee hun medewerkers, | |bezoekers en studenten een parkeerplek bieden met een comfortabele | |overstap op het Openbaar Vervoer. De P+R voorziening beperkt de | |parkeer- en verkeersdruk op De Uithof. Dat is goed voor de | |leefbaarheid en verdere ontwikkeling van het gebied. Volgens de Visie | |De Uithof - uit voorjaar 2008- ontwikkelt De Uithof zich met de bouw | |van extra studentenappartementen verder tot een universitaire campus. | |Daarnaast komt er een Science Park met ruimte voor bedrijven die | |wetenschappelijk onderzoek doen. | | | |Het voorlopig ontwerp voor dit P+R gebouw is gemaakt door de | |architectencombinatie KCAPxSK (een gelegenheids¬combinatie van de | |architectenbureaus KCAP en Studio SK) en het Ingenieursbureau van de | |gemeente Utrecht. Ook de stedenbouwkundigen van gemeente en | |universiteit hebben er aan meegewerkt. Het gebouw onderscheidt zich | |duidelijk van andere P+R voorzieningen in de stad door de omvang, de | |combinatie van functies en de uitstraling. Bij het ontwerp is extra | |aandacht besteed aan de inrichting en vormgeving van gebouw en | |omgeving. De busbaan door De Uithof wordt doorgetrokken tot de P+R, | |zodat het gebouw een goede aansluiting krijgt op het openbaar vervoer.| | | | | |De vaststelling van het voorlopig ontwerp is een volgende stap die | |partijen zetten om in De Uithof een P+R te realiseren. In 2006 is | |hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Komende maanden wordt| |het voorlopig ontwerp uitgewerkt in een definitief ontwerp. Tegen die | |tijd is ook duidelijk zijn of de trambaan daadwerkelijk wordt | |doorgetrokken naar de Uithof en onder het gebouw een perron zal worden| |aangebracht. De verwachting is dat het gebouw in 2012 gereed zal zijn.| | | |