Gemeente Utrecht


| |
|Datum  28 januari 2009                                                |
|                                                                      |
|Voorlopig ontwerp voor P+R De Uithof vastgesteld                      |

|Met de vaststelling van een voorlopig ontwerp krijgt het plan voor een|
|grootschalige P+R voorziening op De Uithof verder vorm. Het P+R gebouw|
|komt te staan bij de aansluiting van De Uithof op de A28, naast het   |
|sportcentrum Olympos. Het betreft een project waarbij gemeente        |
|Utrecht, Universiteit Utrecht, Universitair Medisch Centrum Utrecht en|
|de Hogeschool Utrecht nauw samenwerken. Het gaat om een compact,      |
|transparant vormgegeven ontwerp. Op een relatief beperkte ruimte wordt|
|parkeergelegenheid gemaakt voor bijna 2000 auto's, terwijl onder      |
|hetzelfde gebouw een bushalte, fietsenstalling en mogelijk een        |
|tramperron komen.                                                     |
|                                                                      |
|In P+R De Uithof komen 500 parkeerplaatsen beschikbaar als openbare   |
|P+R voorziening. Hiermee biedt de gemeente Utrecht bezoekers van de   |
|stad de mogelijkheid om hun auto aan de oostelijke rand van Utrecht te|
|parkeren en tegen een aantrekkelijk tarief hun reis te vervolgen per  |
|bus, tram of fiets. P+R De Uithof maakt deel uit van een reeks P+R's  |
|rond de stad, die de gemeente Utrecht samen met de Bestuursregio      |
|Utrecht (BRU) ontwikkelt. Beperking van het autoverkeer naar en in    |
|Utrecht verbetert de luchtkwaliteit en maakt de stad beter bereikbaar.|
|                                                                      |
|                                                                      |
|In het parkeergebouw zijn 1450 parkeerplaatsen bestemd voor de        |
|deelnemende partijen die op De Uithof zijn gevestigd. Het UMC Utrecht,|
|de Universiteit en de Hogeschool willen hiermee hun medewerkers,      |
|bezoekers en studenten een parkeerplek bieden met een comfortabele    |
|overstap op het Openbaar Vervoer. De P+R voorziening beperkt de       |
|parkeer- en verkeersdruk op De Uithof. Dat is goed voor de            |
|leefbaarheid en verdere ontwikkeling van het gebied. Volgens de Visie |
|De Uithof - uit voorjaar 2008- ontwikkelt De Uithof zich met de bouw  |
|van extra studentenappartementen verder tot een universitaire campus. |
|Daarnaast komt er een Science Park met ruimte voor bedrijven die      |
|wetenschappelijk onderzoek doen.                                      |
|                                                                      |
|Het voorlopig ontwerp voor dit P+R gebouw is gemaakt door de          |
|architectencombinatie KCAPxSK (een gelegenheids¬combinatie van de     |
|architectenbureaus KCAP en Studio SK) en het Ingenieursbureau van de  |
|gemeente Utrecht. Ook de stedenbouwkundigen van gemeente en           |
|universiteit hebben er aan meegewerkt. Het gebouw onderscheidt zich   |
|duidelijk van andere P+R voorzieningen in de stad door de omvang, de  |
|combinatie van functies en de uitstraling. Bij het ontwerp is extra   |
|aandacht besteed aan de inrichting en vormgeving van gebouw en        |
|omgeving. De busbaan door De Uithof wordt doorgetrokken tot de P+R,   |
|zodat het gebouw een goede aansluiting krijgt op het openbaar vervoer.|
|                                                                      |
|                                                                      |
|De vaststelling van het voorlopig ontwerp is een volgende stap die    |
|partijen zetten om in De Uithof een P+R te realiseren. In 2006 is     |
|hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Komende maanden wordt|
|het voorlopig ontwerp uitgewerkt in een definitief ontwerp. Tegen die |
|tijd is ook duidelijk zijn of de trambaan daadwerkelijk wordt         |
|doorgetrokken naar de Uithof en onder het gebouw een perron zal worden|
|aangebracht. De verwachting is dat het gebouw in 2012 gereed zal zijn.|
|                                                                      |
|