Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Marketingafdelingen kunnen ROI en Time to Market verhogen

Meetbaarheid netto-effect marketingcampagnes essentieel in huidige economische klimaat

Amsterdam, 28 januari 2009 - Uit onderzoek van Aprimo, leverancier van marketingsoftware, blijkt dat marketingafdelingen de ROI en Time to Market nog aanzienlijk kunnen verbeteren.

Veel marketingmanagers kunnen de Return on Investment (ROI) tijdens en na de uitvoering van een campagne en de Time to Market van marketingcampagnes niet berekenen, waardoor het netto effect van de marketingcampagnes niet meetbaar is. Oorzaak: 65 procent van de ondervraagde bedrijven maken voor het ondersteunen van Campaign Management gebruik van software-toepassingen die niet toerijkend zijn voor hun complexe marketingactiviteiten. Slechts tien procent heeft de beschikking over een totaaloplossing voor de ondersteuning van de marketingactiviteiten. Dit blijkt uit het onderzoek van Aprimo. Onderzoeksbureau CANTAB ondervroeg de top-100 bedrijven voor Aprimo in Nederland.

Marketeers staan juist nu onder druk om campagnes binnen de gestelde tijd en budget af te ronden. Vijftig procent van de pijnpunten binnen marketingafdelingen zijn gerelateerd aan het zetten van duidelijke en meetbare doelstellingen en de daarmee samenhangende ROI. Eenendertig procent heeft te maken met in- en externe afstemming van de voorbereiding en uitvoering van de campagnes, ofwel Time to Market. 'Of marketeers het nu leuk vinden of niet; accountability, efficiciency en effecitiviteit zijn belangrijke thema's', aldus Fred van Westerop, districtmanager Benelux van Aprimo.

Oplossingen
Automatisering van de marketing workflow kan de pijnpunten binnen marketingafdelingen weghalen. Aprimo heeft hiervoor twee software-applicaties ontwikkeld: Campaign Management (CM) en Marketing Resource Management (MRM). CM zorgt voor een verbeterde executie van marketing communicatie, en een meer passende boodschap. Fred van Westerop: 'Doordat je marketing kunt aansluiten op de behoefte van de ontvanger worden je acties effectiever.'

MRM kijkt naar de achterliggende processen en zorgt voor een beter inzicht in deze processen en de kosten, de coördinatie van de activiteiten en zaken als planning, gebruik van beeldmateriaal en goedkeuringen. MRM is dus gericht op efficiency.

'Samen zorgen CM en MRM ervoor dat bedrijven sneller kunnen reageren, meer en betere output hebben en daarbij ook nog eens voldoen aan alle eisen van vandaag', aldus Van Westerop.

Daarnaast kunnen bedrijven best practices ontwikkelen: het terugvallen op eerdere succesvolle marketingcampagnes en kleine slimme innovaties doorvoeren in bestaande campagnes. Endoor te investeren in de automatisering van de marketing workflow wordt de weg vrijgemaakt voor meer creativiteit binnen de marketingafdeling. Van Westerop: 'Beter omgaan met je middelen en het gerichter inzetten van marketinginstrumenten is het antwoord op de uitdagingen voor marketingafdelingen in de huidige economie.'

Over Aprimo
Aprimo is een toonaangevende leverancier van marketingsoftware en -diensten die de productiviteit en het functioneren van marketingorganisaties verbeteren. Aprimo's software ondersteunt bij het beheren van marketingbudgetten, het aansturen van interne en externe resources en het productieproces van marketing assets. Bovendien omvat de software een Campaign Management-module welke het mogelijk maakt een gepersonaliseerde customer centric dialog op te bouwen en zijn er mogelijkheden voor Lead- en Eventmanagement. Aprimo levert haar oplossingen vooral aan grote en middelgrote ondernemingen over de hele wereld, waaronder AT&T Inc., Bank of America, Capital One Services, Inc., The Home Depot U.S.A Inc., Honda Motor Europe Ltd., Intel Corporation, Merck & Co., Inc., Nestlé S.A., Sprint Nextel Corporation, Target Corporation, Ericsson, Toyota Motor Corporation en Warner Bros. entertainment, Inc. Zie

Ingezonden persbericht