Port of Rotterdam

Nieuwe crisismaatregelen rederijen

De containerrederijen voeren hun maatregelen om de crisis te bestrijden, verder op.

28-01-2009

Tot dusverre is er vooral gesneden in het aantal diensten. Tussen Europa en het Verre Oosten zijn sinds oktober vorig jaar negen van de toen 32 wekelijkse diensten gestaakt. Een aantal kleinere rederijen staakte hun eigen wekelijkse dienst, de meeste grotere (combinaties) voegden diensten samen. In het laatste geval houdt men de grootste schepen in de vaart. De wekelijkse capaciteit in eenheden is inmiddels teruggelopen met 56.000 TEU. (Bron cijfers: Dynaliners 23-1-2009)

Maersk Line en CMA CGM/China Shipping haalden beide al één van hun diensten uit het weekschema. Sinds kort experimenteren ze, in navolging van bulkrederijen, tevens met het varen rond Kaap de Goede Hoop. Het mijden van het Suezkanaal scheelt CMA CGM ongeveer $600.000 voor een schip met een capaciteit van 9400 TEU. Hier staat $250.000 kosten tegenover voor extra stookolie om de 3400 kilomter langere Kaaproute met een snelheid van 20 knopen in 7 dagen af te leggen. Op jaarbasis is het batig saldo voor een gehele dienst, $17 miljoen. Als bonus gelden lagere verzekeringspremies omdat men het buiten de "piratenzone" blijft. (Bron: Lloyds List 28-1-2009)