( BW)(ROHM-HAAS-2) Rohm and Haas houdt workshop over duurzaamheid met leden van het Europees Parlement
Business Editors

MORGES, Zwitserland--(BUSINESS WIRE)--Jan 28, 2009-- In overeenstemming met haar inzet voor duurzaamheid als catalyst voor innovatie, heeft Rohm and Haas onlangs een multi-stakeholder workshop (http://www.rohmhaas.com/vocus/PDFs/Invitation_Programme.pdf) georganiseerd, gesponserd door leden van het Europees Parlement, teneinde geïntegreerde oplossingen te bespreken om duurzaamheid te stimuleren.

Rohm and Haas Company, een toonaangevend bedrijf op het gebied van gespecialiseerde materialen, bracht onlangs een aantal van haar klanten, partners uit de chemische industrie en regeringsvertegenwoordigers bijeen om gezamenlijke mogelijkheden te bespreken voor het ontwikkelen van de duurzame producten van de toekomst. Dit unieke kader dat zakelijke, industrie- en regeringsvertegenwoordigers samenbracht, liet een sterke samenwerkingsdrang en enthousiaste inzet van belanghebbenden zien om de uitdagingen aan te pakken die gesteld worden door duurzaamheid.

De openingstoespraak door Timo Mäkelä, die belast is met duurzame ontwikkeling en integratie binnen het EG Directoraat-generaal voor het milieu, legde de nadruk op de toenemende behoefte om de uitdagingen van duurzaamheid om te zetten in economische mogelijkheden door middel van innovatie.

Gray Wirth, Vice-President van Rohm and Haas, ging dieper in op dit thema om de aandacht te vestigen op de noodzaak van samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven om een winnende context voor duurzaamheid op te bouwen. "Een geïntegreerde benadering die waardeketens volgt is nodig, en de overheid heeft de capaciteit om de bewustwording van de consument over ecodesign, duurzame consumptie en productie-oplossingen te verhogen, daarmee juiste keuzes mogelijk makend en eco-innovaties ondersteunend op alle punten in het proces," aldus Wirth. Hij vertelde over een aantal van de innovaties bij Rohm and Haas, zoals Enlight(TM) fotovoltaïsche oplossingen die een duurzamere toekomst beloven door gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen en die voordeel halen uit overheidsincentieven om grotere acceptatie op de markt te stimuleren. "Wanneer duurzame technologieën profiteren van overheidsvriendelijke kaders om hun acceptatie aan te moedigen, is dat een win-win-combinatie voor iedereen!" voegde Wirth daaraan toe.

Jill Michielssen, die sprak namens de Europese Commissie, maakte de opmerking dat de vergroening van de 2 biljoen ¤ per jaar in producten en diensten gekocht door Europese publieke kopers (centrale overheden, maar ook regionale en lokale publieke en semi-publieke overheden) een positief milieu-effect zou hebben en de marktacceptatie van groenere producten zou versnellen.

Pr Jean Pierre Chevalier, van de Franse Conservatoire National des Arts et Metiers, zette uiteen dat er meer gedaan moet worden met minder, door de verbetering van de duurzaamheid en prestaties van materialen. "De materialen van de 21e eeuw," zei hij, "zullen die zijn die in voldoende hoeveelheden beschikbaar zijn en de minst veeleisende qua energie nodig voor hun productie, en in dit opzicht horen metalen hierbij." Hij besloot met een pleidooi voor een beter evenwicht in onderzoeksinspanningen tussen nieuwe en 'oude' materialen, want "er is net zoveel nodig voor de verbetering van de prestaties en duurzaamheid van 'oude' materialen, als voor het uitvinden van nieuwe."

Mark Stalmans, van de afdeling Extern Wetenschappelijke Betrekkingen van Procter & Gamble, gaf een klantperspectief, zijn collega's eraan herinnerend dat de uitdaging ligt op het gebied van opvoeding van de consument. "Consumenten die vandaag groene producten kopen, representeren slechts een niche," aldus dhr. Stalmans. "In wasproducten zien de consumenten verpakking en ingrediënten als hun primaire zorgen, niet duurzame ontwikkeling. Het is echter in de gebruiksfase waar duurzaam consumentengedrag de grootste gevolgen kan hebben. "

Edit Herczog, een van de sponserende leden van het Europees Parlement, vertelde het publiek dat vrees één van de grootste belemmeringen is voor consumentenopvoeding en voor innovatie. Ze benadrukte dat het bedrijfsleven ook dient te innoveren om tegemoet te komen aan mensen die leven in moeilijke sociaal-economische milieus, en voegde daaraan toe, "De kostprijs is een barrière die niet kan worden verwijderd door bewustzijn."

Louis Sederel van Rohm and Haas zei in zijn presentatie, "We moeten verder gaan dan de traditionele gebieden van duurzaamheid en overgaan op een holistische aanpak waarbij klanten en eindgebruikers betrokken worden." Gebruik makende van het voorbeeld van verkeersverf, was Sederel ook van mening dat de gebruikelijke benadering van het deselecteren van materialen gewijzigd diende te worden in het verbeteren van deze materialen en het oplossen van hun specifieke vraagstukken aangaande duurzame ontwikkeling. Om dit voor elkaar te krijgen, vervolgde hij, "Dienen partners en belanghebbenden uiteraard dezelfde taal te spreken en gemeenschappelijke criteria te delen. Wat dit betreft ben ik ervan overtuigd dat deze workshop zijn doel heeft bereikt."

Gebaseerd op het succes ervan, wordt verwacht dat deze workshop de eerste van vele forums van dit type zal zijn. Rohm and Haas heeft het op zich genomen de belangrijkste spelers bijeen te brengen die moeten samenwerken om een duurzamere toekomst voor deze regio en de wereld te scheppen.

Over Rohm and Haas Company

Rohm and Haas, toonaangevend sinds 1909, is een wereldwijde pionier in de creatie en ontwikkeling van innovatieve technologieën en oplossingen voor de sector gespecialiseerde materialen. De technologieën van het bedrijf zijn terug te vinden in een brede waaier aan industrieën, waaronder: bouw, elektronica en elektronische toestellen, huishoudgoederen en persoonlijke verzorging, verpakking en papier, vervoer, farmaceutica en medische verzorging, water, voeding en aanverwanten, en industriële processen. Innovatieve Rohm and Haas-technologieën en -oplossingen helpen het leven van elke dag te verbeteren, over heel de wereld. Het bedrijf, met hoofdzetel in Philadelphia, Pennsylvania (VS), heeft in 2007 een jaaromzet van ongeveer 8,9 miljard USD geboekt. Kijk op www.rohmhaas.com voor meer informatie.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.


CONTACT:

Rohm and Haas Company
Maurizio Beccherle, Manager Mediarelaties, Rohm and Haas EMEA Regio
Tel: +41 21 805 9040
MBeccherle@rohmhaas.com