NMBS

Tweede stationshal Kortrijk is klaar

27/01/2009

De werkzaamheden voor de bouw van de tweede toegang aan de achterzijde van het station Kortrijk zijn klaar. Het station heeft nu niet één, maar twee volwaardige toegangen. Het Kortrijks station is met dagelijks meer dan 10.000 instappende reizigers het tweede grootste station van West-Vlaanderen.

Infrabel en NMBS-Holding hebben aan de Minister Tacklaan een nieuwe, ruime stationshal gebouwd met een toegangshelling naar de onderdoorgang. Dit project past binnen het masterplan stadsontwerp Kortrijkse stationsomgeving en is een samenwerking tussen Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, NMBS-Holding en de stad Kortrijk. De werkzaamheden begonnen in augustus 2007.

Comfortabel onthaal

Infrabel en NMBS-Holding hechten een groot belang aan een vlotte en comfortabele toegang naar de onthaalinfrastructuur voor de reizigers. De nieuwe ondergrondse stationshal is daarom toegankelijk vanuit verschillende kanten dankzij brede trappen en een roltrap die rechtstreeks naar een zoenzone leiden. Een tweede trap leidt naar de bushalte in de Minister Tacklaan. De onderdoorgang onder de sporen werd volledig gerenoveerd. De vloer en de bekleding van de trappen naar de perrons werd vernieuwd en er is nieuwe verlichting aangebracht.

Ook aan de dienstverlening voor de reizigers werd aandacht besteed. Zo is er in de nieuwe stationshal een ticketautomaat aanwezig. Verder komt er een drank en snackautomaat en wordt het station binnenkort uitgerust met een Fortis-bankautomaat. Er zijn ook blindegeleidelijnen op de vloeren aangebracht om het slechtzienden gemakkelijker te maken.

Veilig gevoel

Dankzij het gebruik van veel glas kunnen de reizigers in de nieuwe hal volop van het daglicht genieten. Dit creëert een aangenaam en veilig gevoel dat de openheid van het station benadrukt.

NMBS-Holding heeft alle toegangen van het station Kortrijk met cameras uitgerust. De videobeelden worden 24u/24u en 7dagen/7 in real time bekeken in het Security Operations Center, een hoogtechnologische controlekamer vlakbij het station Brussel-Zuid. Bij problemen komen er onmiddellijk veiligheidsteams ter plaatse.

Overdekte fietshelling

NMBS-Holding heeft in het verlengde van de nieuwe hal een overdekte toegangshelling gebouwd met 300 fietsenrekken. Zo kunnen fietsers op een veilige en comfortabele manier hun fiets stallen. Ook het fietspad langs de kant van de sporen is heraangelegd. Hiervoor werden spoor 9 en de omheining uitgebroken. De stationsomgeving van Kortrijk beschikt nu over meer dan 1.500 fietsplaatsen

Ook de tunnel onder de Minister Tacklaan is gerenoveerd en op de hoek van de Minister Tacklaan en de Bloemistenstraat is een nieuw toegangsgebouw opgetrokken.

Midden augustus 2008 werd het vernieuwde parkeerterrein P. Station-Tack in gebruik genomen. Er is plaats voor 240 autos en het wordt gezamenlijk beheerd door de NMBS-Holding en PARKO agb, het parkeerbedrijf van de stad Kortrijk.

Door alle werkzaamheden samen uit te voeren, oogt de nieuwe infrastructuur als één groot geheel. De nieuwe toegang zal de herinnering aan de vroegere achterkant van het station snel doen vergeten. Het geeft ook een grote meerwaarde aan de omgeving.

Kosten

De totale investering bedraagt 4,6 miljoen euro. Hiervan betaalde de NMBS-Groep 3,5 miljoen euro.

Infrabel heeft in de nieuwe toegangshal en de renovatie van de onderdoorgang 1,9 miljoen euro geïnvesteerd.

NMBS-Holding investeerde 1,6 miljoen euro voor de fietshelling, de parking Station Tack en de camerabewaking.

De stad Kortrijk investeerde bijna 800.000 euro voor de tunnel onder Minister Tacklaan en het toegangsgebouwtje op de hoek van de Bloemistenstraat. Europa investeerde 365.000 euro.

Opening

Op 27 januari werd de Kortrijkse tweede stationstoegang officieel geopend in aanwezigheid van Minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere, de Gedelegeerd Bestuurder van de NMBS-Holding Jannie Haek, de Gedelegeerd Bestuurder van Infrabel, Luc Lallemand en waarnemend burgemeester van Kortrijk Lieven Lybeer.