HTM



* Reizigersvervoer RandstadRail in 2008 sterk gegroeid Gezamenlijk persbericht van HTM en Stadsgewest Haaglanden, 29 januari 2009

Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de RandstadRail-lijnen 3 en 4 is in 2008 sterk gegroeid. Dat blijkt uit de meest recente vervoerscijfers die Peter Smit, regiobestuurder bij het Stadsgewest Haaglanden, vandaag presenteerde op de `Dag van de Lightrail' in Utrecht. In maart vorig jaar maakten 75.000 reizigers dagelijks gebruik van de nieuwe OV-verbinding tussen Den Haag en Zoetermeer (RandstadRail 3 en 4). In het najaar van 2008 vervoerde RandstadRail dagelijks 94.000 passagiers, een stijging van 25%.

Smit noemde 2008 in zijn toespraak "een prima jaar voor RandstadRail". 2008 is het eerste complete jaar waarin vervoerder HTM met RandstadRail heeft gereden. Na ontsporingen in november 2006 liep het project bijna een jaar vertraging op. Op basis van de laatste vervoerscijfers lijkt deze vertraging nu al ingelopen en worden de prognoses die voor 2008 waren opgesteld zelfs overtroffen.

In een reactie op de cijfers stelt Peter Smit: "In de eerste maanden traden er nog wel eens haperingen op in de dienstregeling. Toen die verdwenen begon RandstadRail in de loop van 2008 echt goed te draaien en reizigers pikken dat kennelijk snel op. Je ziet dat terug in die sterke toename van het aantal passagiers. Dit wijst op hersteld vertrouwen." De klanten waarderen RandstadRail met 7,3 (Klantenbarometer KpVV d.d. maart 2008). Met name wordt het gelijkvloerse aspect van RandstadRail goed beoordeeld, evenals het omroepen van de haltes in het voertuig en het aantal vertrekmogelijkheden per uur.

Ambities
Voor RandstadRail zijn er ambities geformuleerd over de toekomstige ontwikkeling van het aantal reizigers. In 2011 wil RandstadRail in Haaglanden dagelijks 110.000 passagiers vervoeren.

De zogenoemde Oosterheemlijn (lijn 4) wordt doorgetrokken naar het openbaar vervoerknooppunt Bleizo in Zoetermeer bij de NS-lijn Den Haag-Utrecht, dat naar verwachting in 2012 in gebruik wordt genomen.

Ondertussen werkt de HTM aan een verdere verfijning van de dienstregeling. In de drukke spits komt het voor dat voertuigen op elkaar moeten wachten of zelfs stil komen te staan. In de aangepaste dienstregeling is er daarom voor gekozen om enkele ritten te schrappen. Uit berekeningen blijkt dat hierdoor meer regelmaat en een betere doorstroming ontstaat. De voertuigen lopen onderweg minder vertraging op en kunnen dan ook op de normale snelheid rijden. Daardoor wordt de reistijd korter. De aangepaste dienstregeling gaat op maandag 9 februari in.