Langere openingstijden spitsstrook A1

Opening Spitsstrook A2 St. Joost - Urrmond dichtbij

Vanaf vandaag is de spitsstrook op de A1 tussen knooppunt Beekbergen en Deventer-Oost in beide richtingen langer open. Daarnaast is de opening van de spitsstrook A2 tussen St.-Joost en Urmond in Limburg een belangrijke stap dichterbij. Vandaag hebben de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM hiertoe het Tracébesluit getekend.

De spitsstroken op de A1 tussen knooppunt Beekbergen en Deventer-Oost in beide richtingen zijn sinds 2006 in gebruik. Rijkswaterstaat opende de spitsstroken zodra tijdens de zogenaamde venstertijden (tussen 6.30 en 23.00 uur) meer dan 3.000 motorvoertuigen per uur passeerden. In de praktijk bleek dat ook buiten deze venstertijden behoefte was aan openstelling van de spitsstrook. De minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft daarop Rijkswaterstaat de opdracht gegeven de spitsstroken open te stellen wanneer dat nodig is. Vanaf vandaag zullen de spitsstroken open zijn wanneer dat nodig is.

Verder is vandaag definitief besloten om een spitsstrook op de A2 tussen St.-Joost en Urmond aan te leggen. Zodoende kan het toegenomen verkeer door de aansluiting van de A73 op de A2 opgevangen worden. Er wordt voor de spitsstrook geen extra asfalt aangelegd omdat de vluchtstrook wordt ingericht als rijstrook. Om het verkeer verder op te vangen komt er een extra rijstrook in de verbindingslus van knooppunt Kerensheide in de richting Eindhoven (A2) naar Heerlen (A76). Om de overlast voor omwonenden te beperken heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat verschillende maatregelen tegen geluid genomen. Op verschillende plaatsen wordt stiller tweelaags ZOAB gebruikt en er zijn een geluidswal en -schermen voorzien. Naar verwachting wordt de spitsstrook in 2010 in gebruik genomen. Op korte termijn start ook een Spoedwet-procedure om ook in noordelijke richting, tussen de aansluiting Urmond en knooppunt Het Vonderen, een spitsstrook aan te leggen. Ook wordt dan op Kerensheide met een fly-over een belangrijk knelpunt verbeterd.

Noot voor redacties (