Onderwijsbond CNV

29 januari 2009

Werkdruk belangrijk thema tijdens NOT

Categorie: Dossier Project Arbeid en Zorg, Algemeen nieuws

Door: Lisette Jongerius

De laatste trends bekijken en aan de levende lijven ondervinden, informatie inwinnen over supersonische smartboards, nieuwe lesmethodes of zoveel mogelijk gadgets en andere hebbedingetjes scoren: het kan allemaal op de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT). Maar dit jaar is de NOT ook DE plek om meer te weten komen over werkdruk . CNV Onderwijs heeft namelijk in haar stand op de beurs een aparte plek gereserveerd voor dit onderwerp.

Je kunt het haten, het kan meevallen, het kan je werkplezier flink doen kelderen of het valt je best mee. Vast staat dat werkdruk onder leraren veel reacties oproept. CNV Onderwijs trainer Annemieke Schoemaker bemant op de derde dag van de NOT bij de stand van de bond de tafel 'werkdruk'. Hier kunnen leden formulieren invullen zodat CNV Onderwijs op een school langskomt, om samen te kijken waar de knelpunten liggen en wat er aan gedaan kan worden. Posters met een leuke cartoon en de tekst 'Laat de werkdruk de pret niet drukken' vinden gretig aftrek. 'Veel mensen komen langs en roepen: "Die ga ik ophangen bij de personeelskamer!" De poster vindt iedereen heel origineel en spreekt veel mensen aan', aldus trainer Schoemaker. Ook het werkdruk kwartet oogst veel nieuwsgierige kijkers. 'Het is een speelse manier om een zwaar onderwerp als werkdruk aan te kaarten. Zeker schoolleiders en leidinggevenden vinden het erg leuk en willen er iets mee gaan doen', aldus de trainer. Naast belangstellenden voor het kwartet en de posters, wordt er bij de stand vooral veel gepraat over de oorzaken en effecten van werkdruk. 'Het valt me op dat dit onderwerp erg leeft. De een zegt dat hij of zij er niet zo veel last van heeft en dat er meer sprake is van een gezonde drukte. De ander worstelt heel erg met de werkdruk en erkent dat een deel van een team of zelfs de hele school het er moeilijk mee heeft', gaat Schoemaker verder. 'Een mevrouw die ik sprak, zei zelfs dat zij de werkdruk zo hoog ervaart dat het haar plezier in het werk ontneemt. Dat is natuurlijk ontzettend vervelend. Zo'n opmerking sluit aan bij het gevoel dat scholen tegenwoordig haast doorslaan in alles moeten en kunnen. Maar met slechts één leraar in een bomvolle klas kan je gewoon áltijd íedereen even veel aandacht geven als je zou willen. Iedereen die ik heb gesproken uit het voortgezet onderwijs gaf aan dat de werkdruk gigantisch was; er was echt niemand die zei "bij ons valt het wel mee". Dat vind ik heel opvallend en geeft de bond de stimulans om zich nog harder in te zetten om hier wat aan te doen.'

Volgende week besteedt Schooljournaal uitgebreid aandacht aan de NOT en het thema werkdruk.

---