Gemeente Heerlen
Aachener vervoersautoriteit zet deur open
Parkstad en Heerlen zien unieke kans voor één grensoverschrijdend vervoersnetwerk

Deze week heeft het Aachener Verkehrs Verbund (AVV) een uniek aanbod op het gebied van grensoverschrijdend Openbaar Vervoer gedaan. AVV biedt de provincie Limburg aan om een gezamenlijke grensoverschrijdende aanbesteding voor te bereiden voor de dienstregeling vanaf 2017. Parkstad en Heerlen zien hierin een buitenkans om te komen tot één netwerk, waardoor reizigers vanaf 2017 met één vervoerder en zonder overstappen, kunnen reizen vanuit StädteRegion Aachen tot Maastricht en vice versa. Met dit aanbod komen belangrijke wensen van Parkstad en Provincie binnen handbereik.

Het organiseren van goed grensoverschrijdend openbaar vervoer is lastig. Er zijn verschillende vervoerders en toelatingseisen, verschillen in tarieven en - betaalsystemen. Hierdoor is het moeilijk dienstregelingen en voor- en natransport af te stemmen bij grensoverschrijdend vervoer. Als we kunnen komen tot één samenhangend en grensoverschrijdend netwerk levert dat voor de reiziger kwaliteitswinst op.

Concessies
Er wordt op dit moment door verschillende partijen aan deze en aan de Duitse zijde van de grens gewerkt aan technische oplossingen om het grensoverschrijdend openbaar vervoer te verbeteren. Een belangrijk obstakel dat het moeilijk maakt om te komen tot één vervoersnetwerk ligt in het feit dat de concessies niet gelijk lopen.
Aan de Duitse kant is AVV de vervoersautoriteit en de concessie voor de euregiobahn tussen Heerlen en Aachen (op dit moment gegund aan DB Regio) loopt in december 2010 af.
In Limburg is de provincie de vervoersautoriteit en heeft Veolia tot eind 2016 de concessie voor al het openbaar vervoer in Limburg, waaronder ook de maaslijn en de heuvellandlijn.

Aanbod
Omdat ook AVV het grote belang en meerwaarde ziet van kwalitatief grensoverschrijdend openbaar vervoer en van een volledig geïntegreerd grensoverschrijdend netwerk, heeft AVV de provincie Limburg een handreiking gedaan om het verschil in de looptijden van de concessies weg te werken.
In plaats van de concessie over twee jaar gewoon opnieuw op de markt te brengen en voor een periode van 15 jaar of langer te gunnen, heeft AVV deze week de provincie aangeboden om dit niet te doen en de periode tot eind 2016 in gezamenlijk overleg te overbruggen. In de tussenliggende periode van 2010 tot en met 2016 zouden AVV en de provincie op basis van een samenwerkingsovereenkomst aan de slag kunnen.

Met dit aanbod ontstaat de mogelijkheid voor de provincie en AVV om vanaf dienstregeling 2017 het volledig geïntegreerd grensoverschrijdend vervoersnetwerk als geheel aan te besteden en te gunnen aan één partij. AVV ziet overigens goede mogelijkheden om al op zeer korte termijn de directe verbinding Aachen-Maastricht te kunnen laten rijden.

Aanvulling
Parkstad en Heerlen zien in het initiatief van AVV een waardevolle aanvulling op de bestaande plannen voor het passeerspoor Landgraaf, de Avantislijn, doortrekken intercity Eindhoven, Heerlen-Aachen, de spoorverdubbeling en elektrificatie van de lijn Heerlen-Aachen. Naast deze infrastructurele maatregelen is het noodzakelijk dat het totale netwerk in één hand komt om een goed lopend, efficiënt vervoer te kunnen organiseren en exploiteren.

Gemeente Heerlen, 29 januari 2009
Afdeling Communicatie
Richard Pisters, 045-5604712
Algemeen persnummer: (045) 5604070
Persnummer buiten kantooruren: 06 - 30731041
e-mail: persvoorlichting@heerlen.nl
-----------------------
b e r i c h t

p e r s

---- --