Prijzen vergelijken populairder door kredietcrisis


OSS, 20090129 -- Vergelijkingsites varen wel bij de kredietcrisis. Onlangs rapporteerde het Centraal Bureau voor de Statistiek dat in november 2008 de consumentenuitgaven daalden met 1,5 procent. Ondanks deze daling zijn op internet steeds meer mensen op zoek naar de beste aanbieding. Vergelijkingssite www.Prijsvergelijk.nl heeft op dit moment 25 procent meer bezoekers dan in de maanden voor de kredietcrisis.

Een belangrijke oorzaak van de stijging ligt in het feit dat consumenten prijsbewuster worden in onzekere tijden. Grote stijgers op het gebied van vergelijking zijn huishoudelijke artikelen zoals koelkasten en koffieapparaten, die een stijging laten zien van 15 procent.

Opvallend genoeg worden ook luxe goederen als LCD televisies ruim 10 procent meer vergeleken dan in de maanden voor de economische recessie. De stijging van het aantal vergelijkingen van LCD televisies ligt vooral in het feit dat mensen nog steeds hun traditionele televisie vervangen door een ruimtebesparende LCD televisie met een betere beeldkwaliteit.

Niet alleen consumptiegoederen laten een sterke stijging zien, ook financiële producten en vakanties zijn populair. De stijging van het online zoeken naar vakanties blijkt ook uit recent onderzoek van het onderzoeksbureau Jungle Minds, welke een stijging van meer dan 30 procent rapporteerde.

Traditionele retailers proberen van deze ontwikkeling te profiteren door zich beter op internet te profileren. Een goed voorbeeld hiervan is elektronicaketen De Harense Smid die het in 2004 gefailleerde Megapool nieuw leven inblaast als Megapool.nl

Prijsvergelijk is niet de enige vergelijkingssite die de bezoekersaantallen ziet stijgen. Deze trend is ook te zien bij andere vergelijkingssites. Naar verwachting zal het aantal bezoekers tijdens de economische recessie verder blijven stijgen.