Gemeente Soest

.

Onderzoek van de rekenkamercommissie naar de digitale dienstverlening

30 januari

Hoe digitaal dienstbaar is de gemeente Soest?

Van juli tot en met november 2008 heeft de rekenkamercommissie Soest onderzoek gedaan naar de digitale dienstverlening van de gemeente Soest. De invalshoek bij het onderzoek was het belang van de gemeentelijke dienstverlening voor de inwoners van Soest.

Welke mogelijkheden biedt de digitale dienstverlening om de service aan de inwoner te verbeteren?

Welke vernieuwingen zijn er mogelijk in de geautomatiseerde contacten met de inwoners van Soest? In het eindrapport `Digitaal Dienstbaar' is de situatie in Soest uitgewerkt.

Bevindingen

Bij digitale dienstverlening hoort ook het uitwisselen van gegevens binnen de gemeente waardoor een aanvrager niet meerdere keren antwoord hoeft te geven op dezelfde vragen. Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente Soest bezig is om deze zogenoemde `eenmalige gegevensuitvraag' te realiseren. De gemeente Soest is bewust bezig met het terugdringen van de administratieve lastenverlichting en zet de digitale dienstverlening voor dit doel in.

Verder komt naar voren dat de gemeente meer zicht moet krijgen op de behoeften van inwoners en ondernemers als het gaat om de digitale dienstverlening. De digitale dienstverlening binnen de gemeente wordt nog sterk vanuit de ict-mogelijkheden benaderd en minder vanuit een brede visie op de dienstverlening. Dat betekent dat op dit moment de technische haalbaarheid leidend is voor de digitalisering en niet zozeer de behoeften van de inwoners en ondernemers.

In Soest wordt de aandacht goed over de verschillende aanbodkanalen (post, telefoon, mail, balie) gespreid. Er wordt rekening gehouden met inwoners die misschien minder of niet via het internet willen communiceren. Gebleken is dat de structurele beschikbaarheid van zowel personeel als financiële middelen beperkt is. De uitvoering van het beleid rust op een beperkt aantal kundige mensen. Dit leidt er mede toe dat het doorvoeren van creatieve innovaties weinig urgentie krijgt. De gemeente zou zeker nog meer gebruik kunnen maken van goede digitale voorbeelden van andere gemeenten.

Aanbevelingen

De rekenkamercommissie besluit het rapport met drie aanbevelingen aan de gemeenteraad.

* Verbreed het beleid naar het thema dienstverlening en ga als gemeenteraad meer nadenken over `het dienstverleningsconcept' van de gemeente.

* Ga door met investeringen in de kwaliteit van de digitale dienstverlening en leg vast tot welke verbeterde resultaten in de dienstverlening dit moet leiden.

* Zorg voor het versterken van de gevoeligheid voor externe signalen of de mogelijkheden voor de inbreng van nieuwe, creatieve ideeën

Behandeling

Het rapport `Digitaal dienstbaar' wordt op donderdag 5 februari 2009 in de Ronde met de gemeenteraad besproken. Besluitvorming in de raad is voorzien op donderdag 12 maart 2009.

Wat is en doet een rekenkamercommissie?

De rekenkamercommissie is een onafhankelijke commissie die is ingesteld door de gemeenteraad. De rekenkamercommissie onderzoekt of de gemeente doelmatig en doeltreffend te werk gaat. Uiteenlopende onderwerpen worden onderzocht. De rekenkamercommisie rapporteert aan de gemeenteraad. De raad stelt de eindconclusies bij het onderzoek vast en besluit over de aanbevelingen in het rapport.