Ministerie van Economische Zaken


Kamervragen over bedrijfsoverdracht


> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag

Directoraat-Generaal
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Ondernemen en Innovatie
Directie Ondernemen
Binnenhof 4

2513 AA `s-GRAVENHAGE Bezuidenhoutseweg 20
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
T 070-3798911 (algemeen)
www.ez.nl
Behandeld door
Iman G. Merison


T 070 379 75 35
F 070 379 7527
i.g.merison@minez.nl
Datum 30 januari 2009

Ons kenmerk
OI/O / 9019314
Betreft Kamervragen over bedrijfsoverdracht


Hierbij zend ik u, mede namens de staatssecretaris van Financiën, de antwoorden
op de vragen die zijn gesteld door de leden Omzigt en Ten Hoopen (beiden CDA)
over bedrijfsoverdracht. Deze vragen zijn ingezonden op 5 januari 2009 onder
nummer 2009Z00020/2080908930.


1

Bent u bekend met artikel `Doodgaan is goedkoper'?1


Antwoord

Ja.


2

Bent u bekend met het in dit artikel aangestipte verschil in fiscale behandeling
tussen een bedrijfsoverdracht bij leven en bij overlijden?


Antwoord

Ja.


3

Wat is de reden dat bedrijfsoverdracht bij leven veel duurder is dan bij overlijden
en bent u voornemens maatregelen te nemen om dit verschil weg te nemen. Zo
nee, waarom niet? Zo ja, welke?


Antwoord

In de successiewet is een faciliteit voor het schenken of vererven van
ondernemingsvermogen opgenomen. Voor de omvang van de faciliteit maakt het
daarbij niet uit of het ondernemingsvermogen door schenking of vererving wordt
verkregen.

Voor wat betreft de inkomstenbelastingheffing geldt voor schenking en vererving
van een onderneming (bijvoorbeeld een eenmanszaak) een doorschuifregeling.
Een soortgelijke doorschuifregeling geldt bij vererving van aandelen die deel


1 Forum, 18 december 2008.

Pagina 1 van 3


Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie


Directie Ondernemen
uitmaken van een aanmerkelijk belang. Bij een schenking van
aanmerkelijkbelangaandelen is geen doorschuifregeling van toepassing. Deze
behandeling is gebaseerd op het uitgangspunt dat een schenking van Ons kenmerk
aanmerkelijkbelangaandelen op eenzelfde wijze moet worden behandeld als de OI/O / 9019314
vervreemding van aanmerkelijkbelangaandelen tegen de waarde in het
economisch verkeer. Indien sprake is van overdracht aan een familielid kan onder
voorwaarden renteloos uitstel van betaling voor de verschuldigde
inkomstenbelasting worden verkregen. Deze uitstel van betalingsregeling komt op
het gebied van de verschuldigde belasting in zekere zin overeen met de
doorschuifregeling voor een onderneming in de inkomstenbelastingsfeer2. Mede
hierdoor is tot op heden afgezien van een doorschuiffaciliteit voor schenken van
aanmerkelijkbelangaandelen. Desalniettemin is er het verschil dat in het
bovengenoemde artikel aan de orde wordt gesteld.

Er zijn verschillende mogelijkheden om een gelijke behandeling van schenken en
vererven van aanmerkelijkbelangaandelen te bewerkstelligen. Een en ander vergt
onderzoek naar onder meer de effectiviteit, complexiteit, mogelijke
uitstralingseffecten en het budgettair beslag. Voorts zal moeten worden gekeken
naar de te stellen voorwaarden om onbedoeld gebruik tegen te gaan.
Zoals in de nota naar aanleiding van het verslag van het Belastingplan 20093 is
aangekondigd, zal aan dit onderwerp aandacht worden besteed in de toegezegde
notitie over de fiscale en sociale verzekeringspositie van de directeur-
grootaandeelhouder.


4

Kunt u in dit verband aangeven hoe het staat met het door u toegezegde
onderzoek naar de kosten die ondernemers bij de bedrijfsoverdracht moeten
maken?4 Leiden deze kosten tot problemen blijkens dit onderzoek? Zo ja, wat gaat
u hieraan doen?


Antwoord

Uit diverse in de afgelopen periode vanuit EZ gevoerde gesprekken met
(familie)bedrijven en deskundigen op het gebied van bedrijfsoverdracht komt het
volgende beeld naar voren: De belangrijkste kostenposten bij overdracht zijn de
kosten voor het verkrijgen van financiering en de kosten van
adviseurs/dienstverleners die bij een overdracht een rol kunnen spelen. Het gaat
dan om dienstverlening door bijvoorbeeld accountants, bedrijfsmakelaars,
intermediairs, financiers, fiscalisten, fusie- en overnamespecialisten, taxateurs,
juristen en notarissen. Aangezien geen overdracht hetzelfde is, is in algemene zin
geen uitspraak te doen over de hoogte van deze kosten die voor het overgrote
deel door de markt worden bepaald. Anders is dit vanzelfsprekend met fiscale
regelingen, die van overheidswege worden opgelegd. Op dat terrein voorziet de
regelgeving in passende oplossingen en is er een open oog voor knelpunten.


2 Kamerstukken II 1995/96, 24 761, B, punt 37.

3 Kamerstukken II 2008/09, 31 704, nr. 8.

4 Persbericht van 15 mei 2008 op de site van het ministerie van Economische zaken: Van
der Hoeven wil bedrijfsopvolging vereenvoudigen.

Pagina 2 van 3


Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie


Directie Ondernemen
Het EZ-kapitaalmarktinstrumentarium (met name BBMKB, Groeifaciliteit) wordt
daarnaast regelmatig ingezet ter ondersteuning van de financieringen van de
overdracht zelf. Ons kenmerk
OI/O / 9019314
5

Bent u voornemens deze maatregelen te betrekken bij de modernisering van de
successiewet waarbij u eveneens de verschillen in fiscale behandeling van een
bedrijfsoverdracht van een onderneming in de IB-sfeer en een onderneming in de
AB-sfeer zult betrekken?


Antwoord

Zoals hiervoor aangegeven zal aan de mogelijkheden tot gelijke behandeling van
schenken en vererven van aanmerkelijkbelangaandelen in de
inkomstenbelastingheffing aandacht worden besteed in de toegezegde notitie over
de fiscale en sociale verzekeringspositie van de directeur-grootaandeelhouder.


(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven

Minister van Economische Zaken


Pagina 3 van 3



---- --