Vrije Universiteit Amsterdam meer

Intensive care simulatieruimte

Soft skills in crisissituaties getraind

29 januari 2009

Sinds kort beschikt VU Medisch Centrum over een hightech 'intensive care simulatieruimte'. Artsen, verpleegkundigen en studenten kunnen er praktische, medische vaardigheden oefenen. Het gaat volgens initiatiefnemer dokter Hagen Biermann echter vooral om het trainen van 'soft skills' in crisissituaties.

Hagen Biermann: `Het fijne van simulatie is natuurlijk ook dat fouten geen kwaad kunnen' "In crisissituaties is het in veel gevallen de menselijke factor die tot het ontstaan van medische fouten leidt", zegt Hagen Biermann, hoofd simulatietraining IC. "Het gaat dan dus niet om een gebrek aan kennis, maar om gebrekkige overdracht van kennis; het schort aan communicatie en teamwork." Juist aan deze vaardigheden kan met behulp van IC simulatie uitstekend gewerkt worden. Maar dat vergt wel het lef om het eigen (team)handelen onder de loep te nemen.

Hagen: "De gedachte dat artsen geen fouten maken of dat we als ziekenhuis geen fouten maken, moet overboord. We moeten realistisch zijn: fouten gebeuren. Dat is menselijk, maar we proberen ervan te leren. Alleen in zo'n cultuur kun je patiënten écht maximale veiligheid bieden. Het fijne van simulatie is natuurlijk ook dat fouten geen kwaad kunnen."

Patiënt Icarus
De simulatieruimte is niet te onderscheiden van een gewone kamer op de IC. Alleen is de patiënt die hier in bed ligt een levensgrote pop, genaamd Icarus (naar intensive care unit simulator). Icarus is computergestuurd en kan alle fysiologische reacties nabootsen. Ook kun je op hem alle medische verrichtingen uitvoeren. "Via de computer kunnen we allerlei parameters instellen", legt Hagen uit. Zo kan Icarus dus zomaar in een uiterst kritieke toestand geraken. Het behandelend team moet, onder het oog van de camera, adequaat ingrijpen.

Hagen: "Meestal moet het team wel even stoom afblazen voor we de beelden kunnen terugkijken. Zo realistisch voelt de setting aan. De overige mensen die aan de training deelnemen, hebben de simulatie live gevolgd via de computer. Na afloop wordt er in het bredere team geëvalueerd. Wat ging er goed? Wat ging minder goed? Door deze zelfreflectie vallen vaak kleine dingen op, die grote consequenties kunnen hebben en die anders onopgemerkt blijven. Waarom staan we eigenlijk met z'n allen in een hoekje? Waarom hebben we de taken niet efficiënter verdeeld? Vaak valt op hoe belangrijk het is om in een kritieke situatie hardop te benoemen wat je doet, zodat de andere teamgenoten hierop kunnen inspelen. Ook zie je hoe belangrijk het is om te adresseren. 'Laura, geef me de tube' is veel effectiever dan gewoon roepen dat je de tube nodig hebt."

De bedoeling is dat alle verpleegkundigen, artsen en arts-assistenten van de IC twee tot drie keer per jaar een simulatietraining doen. Verder wordt de ruimte nu benut voor een bronchoscopiecursus samen met de afdeling longziekten en voor onderwijs aan leerlingen verpleegkunde van de Hogeschool Holland. Na de verbouwing van de intensive care zal de simulatieruimte verder worden uitgebreid.

FOTOBIJSCHRIFT :
Hagen Biermann: 'Het fijne van simulatie is natuurlijk ook dat fouten geen kwaad kunnen'

Laura Jansma

bron: Tracer