EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

30 januari 2009

BEDRIJFSLEVEN: "SLOOPBONUS OOK VOOR ONDERNEMERS MET BESTELAUTO HARD NODIG"

Komst milieuzones leidt ertoe dat ondernemers gedwongen worden tot eerder afschrijven wagenpark

De Tweede Kamer wil een bonus geven als mensen hun oude auto laten slopen. Zo worden ze gestimuleerd om een nieuwere, schonere auto te kopen. VNO-NCW, MKB-Nederland, EVO en TLN vinden dit plan een doorbraak en wijzen erop dat de sloopregeling vooral hard nodig is voor ondernemers met bestelauto´s.

Zeker omdat de grote gemeenten overwegen om een milieuzone in te voeren, waarbinnen vanaf 2010 alleen nog maar de schoonste bestelauto´s mogen rijden. Als dat doorgaat wordt de rekening die daarbij hoort eenzijdig bij het bedrijfsleven neergelegd. Want in de praktijk betekent dit dat de overheid de ondernemer dwingt om een nieuwe bestelauto aan te schaffen. Midden in een recessie een forse investering minimaal 10.000 euro per bestelauto. Aangezien de grote vier steden van plan zijn om een milieuzone in te voeren, gaat het zeker om 50.000 bestelauto's die niet meer de binnenstad in mogen. VNO-NCW vindt dat uit hoofde van crisisbestrijding ook oude vrachtwagens onder een sloopregeling moeten vallen.

Ondernemers hebben, in tegenstelling tot de consument, geen enkele keuze. Voor hun werk moeten zij de binnenstad in, waar de automobilist nog kan besluiten om aan de rand van de stad te parkeren of de trein te pakken. Een schilder of loodgieter kan moeilijk met al zijn spullen met tram en trein op weg naar de klant.

Kortom, het bedrijfsleven wil dat de politiek niet alleen naar de particuliere automobilist kijkt, maar juist ook de ondernemer tegemoet komt. Want juist de loodgieter, schilder en slager houden het land draaiende in tijden van economische neergang. Het bedrijfsleven is weliswaar bereid mede te financieren, maar het kabinet zal zelf ook met een bijdrage moeten komen om de sloopregeling van de grond te krijgen.