Senternovem

31-01-2009 | Ephicas BV wint MKB Energie Idee 2009

Ondernemers benutten marktpotentieel energiebesparing Ook tijdens economisch mindere tijden zien ondernemers goede marktkansen voor energiebesparende producten. Dat bleek donderdag 29 januari op de verkiezing van het MBK Energie Idee, waar 7 genomineerde ondernemers hun bedrijfsplan presenteerden. Ephicas BV overtuigde de onafhankelijke jury het meest en kreeg de hoofdprijs van 10.000 Euro. De verkiezing is een initiatief van SenterNovem, het agentschap voor duurzaamheid en innovatie van het ministerie van Economische Zaken.

Ephicas BV wint MKB Energie Idee 2009 Vleugels voor vrachtwagens Het winnende idee werd gepresenteerd door Gandert van Raemdonck van Ephicas BV. Zijn bedrijf is een technostarter van de faculteit luchtvaart en ruimtevaarttechniek aan de Technische Universiteit Delft. Ephicas ontwikkelde de aerodynamische `side wing' voor opleggers om zo het brandstofverbruik van vrachtwagens met 5 tot 15% terug te brengen. Door de brandstofbesparing verdient de `Ephicas Side Wing' zich in één of twee jaar terug.

Marktkansen
"Dit idee heeft alles in zich om op grote schaal toegepast te worden.", zegt juryvoorzitter Jan van de Velde. Een belangrijk selectiecriterium voor de jurering is de mate waarin het product in de toekomst verkocht gaat worden. "Alleen als het product vaak wordt verkocht, wordt er veel energie bespaard en ontstaat er meer nieuwe bedrijvigheid", legt Van de Velde uit. De jury oordeelde dat Ephicas een ijzersterke presentatie had, dat het product aantoonbaar energiebesparing oplevert en dat de ondernemers een reëel beeld hebben van de potentiële klantenkring en de marktpotentie.

Snelle groeier
Dat er een goede markt is voor energiebesparende producten bewijst Joop Boesjes, de winnaar van 2008. "Wij merken niets van de financiële crisis", vertelt Boesjes opgewekt. Zijn bedrijf Green Tec Oils is dit jaar één van de 25 snelst groeiende ondernemingen geworden van Nederland. Vandaag deelt hij met het publiek zijn ervaringen en blikt hij terug op een `bewogen jaar'. Boesjes doet dat ook om zijn waardering voor SenterNovem te laten blijken. "Het winnen van het MKB Energie Idee heeft mijn bedrijf veel opgeleverd."

Duurzame economische groei
De genomineerde ondernemers presenteerden stuk voor stuk kansrijke ideeën. Bijvoorbeeld voor slimmer koelen van groente en fruit, bewakingscamera's op zonne- en windenergie, volledig zelfvoorzienende gebouwen en warmteterugwinning voor douchewater. Alle ondernemers krijgen hulp van SenterNovem en Syntens om het idee verder te vertalen in marktkansen. Initiatiefnemer, Jelle Nijdam van SenterNovem: "Met deze jaarlijkse verkiezing willen we ondernemers die marktkansen zien voor energiebesparende producten ondersteunen om hun bedrijf verder op weg te helpen." SenterNovem is het agentschap van het ministerie van Economische Zaken dat zich inzet voor duurzame economische groei.