Veel voorlezen leidt tot resultaat bij kinderen met taalachterstand

03/02/2009 14:39

Vereniging PO-Raad

Taalpilotschool Klaver-Heijplaat wint prijs voor technisch leesonderwijs

Veel voorlezen leidt tot resultaat bij kinderen met taalachterstand

Utrecht, 3 februari 2009. Basisschool Klaver-Heijplaat in Rotterdam heeft de Mommersprijs 2009 gewonnen voor de manier waarop het team het technisch leesonderwijs aanpakt. Klaver-Heijplaat neemt deel aan de Pilots Taalbeleid Onderwijsachterstanden. De jury vindt Klaver-Heijplaat "Een school met een hoog compenserend vermogen."

De school ontving de prijs - een bronzen beeld, gemaakt door Suzanne van der Linden en een geldbedrag van 10.000 euro - uit handen van staatssecretaris Sharon Dijksma. Dijksma benadrukte in haar toespraak het belang van het leesonderwijs voor de schoolloopbaan van leerlingen. Daarnaast ging ze in op het monitoren van de resultaten. "Leerlingen leren niets van toetsen, maar leraren wel. Leidt de aanpassing van de les ook werkelijk tot meer resultaat? Scholen die hun opbrengsten op die manier bekijken doen het beter dan scholen die niet kritisch met hun toetsgegevens omgaan."

De jury beschrijft basisschool Klaver-Heijplaat in de deelgemeente Charlois in Rotterdam als een school met een hoog compenserend vermogen. Voor de meeste leerlingen op deze school is het Nederlands niet de moedertaal, waardoor er veel leerlingen met een taalachterstand de school binnenkomen. Desondanks slaagt de school erin om met de leerlingen mooie, overtuigende resultaten te bereiken bij het technisch lezen. Ook besteedt de school veel aandacht aan leesplezier, onder meer met interactief voorlezen. Dagelijks en interactief voorlezen levert merkbaar resultaten op bij technisch en begrijpend lezen.

De jury heeft veel waardering voor het lerend vermogen van de school. Uit het juryrapport: 'De schoolleider heeft daarin een richtinggevende rol. De school is geen eiland; schoolleiding en team zijn niet intern gericht maar kijken duidelijk om zich heen. Klaver-Heijplaat kijkt bij de evaluatie van het onderwijs niet alleen naar de leerlingresultaten, maar ook naar het eigen functioneren. Uit alles spreekt een grote mate van betrokkenheid.'

Veel scholen zijn hard aan het werk om de resultaten van het taal- en leesonderwijs te verbeteren. Met de Mommersprijs worden deze scholen in het zonnetje gezet. De prijs wordt iedere twee jaar uitgereikt aan de scholen die bijzondere prestaties laat zien op een van de speerpunten van het taal- en leesonderwijs. Dit jaar ligt het accent op technisch leesonderwijs. Professionalisering van de leerkrachten en onderwijskundig leiderschap zijn, naast de leerlingresultaten, belangrijke criteria. De tweede en de derde prijs - 2.500 euro en een prent van Paula Gerritsen - zijn dit jaar gewonnen door de Beatrixschool in Cothen en OBS Het Mozaïek in Hilversum.

De Mommersprijs is ingesteld door onderwijsadviesorganisatie CPS en de schoolboekenuitgeverij Zwijsen. De prijs is genoemd naar taaldidactus Caesarius Mommers (1925-2007). Mommers kreeg vanaf 1960 bekendheid als grondlegger van leesdidactiek en hoofdauteur van de leesmethode Veilig leren lezen.

De jury van de Mommersprijs bestaat uit Bert Creemers, onderwijskundige professor, Wim van der Grift, inspecteur van het onderwijs en Gea Spaans, projectleider van de Pilots Taalbeleid Onderwijsachterstanden en de taalleesverbetertrajecten in het kader van de Kwaliteitsagenda primair onderwijs.





http://www.poraad.nl


Noot voor de redactie:

Voor de redactie,