Gemeente Zoetermeer

Gemeente Zoetermeer stopt met pilot postkantoren

De gemeente Zoetermeer stopt per 1 mei 2009 haar pilot met de postkantoren. De reden hiervoor is dat de gemeente geen toestemming van het ministerie van Binnenlandse Zaken krijgt om apparatuur voor biometrie door derden, zoals de postkantoren, te laten gebruiken. Door de invoering van vingerafdrukken in reisdocumenten vanaf medio dit jaar moet aanvraag en uitgifte van reisdocumenten bij de gemeenten zelf plaatsvinden (beveiliging). Wethouder Patrick van Domburg is teleurgesteld over het besluit van het ministerie. "Uit een enquête onder de bewoners blijkt dat zij het aanvragen en ophalen van gemeenteproducten bij hun eigen postkantoor zeer prettig vinden en waarderen. Het is heel jammer dat we nu verplicht moeten stoppen met zo'n goedlopend project."

Sinds 14 januari 2008 kunnen bewoners van Zoetermeer bij de twee postkantoren en vijf agentschappen terecht voor de aanvraag van hun reisdocument, rijbewijs, alsmede het verkrijgen van een verklaring CBR en een uittreksel uit het GBA. De pilot startte in het hoofdpostkantoor. Na goede resultaten hier, werd de proef uitgebreid met één postkantoor en vijf postagentschappen in de Zoetermeerse wijken. Uit evaluatie van de proef blijkt dat de bewoners deze service zeer waarderen en ook behoefte hebben aan deze uitgebreidere vorm van dienstverlening.